in

9 tips voor een fotoshoot met weinig middelen

De kracht van eenvoud


Een eenvoudig hemd, een bijzondere kettting en een toevallig in het bos gevonden stok vormen een mooie combinatie voor het thema tribal. Model: Melanie, foto: Erik Keulers

Een eenvoudige nachtjapon en een waterstroompje in het bos zijn de basis voor deze dromerige foto. Het feit dat je op de rug van het model kijkt vergroot dat gevoel, de sepia-afwerking doet de rest. Model: Melanie, foto: photorob

Rugzak

Het is aan het begin van de middag als ik op een klein dorpspleintje in de Ardennen fotograaf Rob en model Melanie ontmoet. De gekozen locatie, met beek én het bos zorgen voor de nodige uitdagingen. Immers, de mooiste locaties zijn niet per auto te bereiken, maar alleen te voet, en dan nog door modder en over beekjes. Studioflitsers, accu’s en grote hoeveelheden lenzen en accessoires kunnen dus niet mee, een rugzak bepaalt eigenlijk wat mee kan. En dus trekken we met z’n drieën het bos in, Rob en ik voorzien van fotorugzak en twee reflectors, Melanie met een, nog heel behoorlijke, tas vol kleding.


De achtergrond van water en rots geven rust aan de foto, door het ontbreken van in het oog springende details. In de nabewerking is wel het groen van het bos benadrukt. Model: Melanie, foto: Erik Keulers.

Tip 1: Een fotoshoot hoeft niet duur te zijn! Ook met weinig spullen lukt het om een aansprekende shoot vorm te geven. Het vraagt wel vindingrijkheid en wat flexibiliteit tijdens de shoot, maar de resultaten zijn er zeker niet minder om en de voldoening is des te groter! Probeer het eens uit, neem alleen mee op je fotoshoot wat in een rugzak past!

Tip 2: Een studio of locatie afhuren kan meteen prijzig zijn. Er zijn echter genoeg locaties in ons land, of net over de grens, die niets kosten en uiteindelijk misschien nog wel meer mogelijkheden bieden dan die duurbetaalde studio. De Loonse en Drunense duinen zijn een bekende plek om te shooten, maar ook het Landschaftspark Duisburg, net over de grens bij Duisburg, biedt ongekende shootingmogelijkheden. Deze shoot is gedaan in de buurt van Solwaster en Spa, de vallei van Hoegne is eenvoudig toegankelijk en er ligt een restaurantje voor de innerlijke verzorging.

Het bruggetje over de beek vergroot het romantische thema uit. De eenvoudige japon doet de rest. Model: Melanie, foto: photorob

Visagie

Deze shoot zouden we eigenlijk enkele weken eerder hebben gedaan, met visagie en met als thema “Fairytales”, maar toen gooide de regen roet in het eten. Nu hebben we op korte termijn opnieuw afgesproken, maar lukte het niet meer om een visagiste te regelen. Zonder visagist hebben we besloten ons oorspronkelijke thema en te gaan voor het thema “nude”. Daarmee bedoelen we in dit geval geen naaktfotografie, maar fotografie met een minimum aan make-up en lichte, eenvoudige kleding. Daardoor kan Melanie zelf haar make-up doen, met een klein rond spiegeltje in het bos.


Melanie kijkt dromerig weg in het oneindige, aan de rand van het kabbelende beekje. Het thema romantiek is overal in de foto aanwezig, het bijna terugbrengen van de foto tot monochroom draagt daar nog eens aan bij. Model: Melanie, foto: Erik Keulers

Tip 3: Wil je een fotoshoot doen, maar heb je niet de beschikking over een visagiste? Ga dan voor eenvoudige make-up, die het model zelf kan doen en pas kleding en setting daarop aan.Vraag je model wel vooraf of ze zelf handig is met het aanbrengen van make-up en geef haar aan welke make-up ze moet meebrengen. Niet ieder model vindt het fijn om zelf make-up aan te brengen, dus kies je model met zorg.

Tip 4: Denk altijd goed na over visagie. De make-up is geen doel op zich, het moet je foto ondersteunen. In een bos kun je al snel minderen met make-up. De natuurlijke uitstraling van een foto kan dan lijden onder een te veel aan make-up. Verdiep je dus als fotograaf óók in make-up en visagie en weet wat je wilt!


Van romantiek naar tribal. De kleding blijft ligt en eenvoudig. De accessoires en de setting doen de rest. Model: Melanie, foto: photorob

Licht vangen

Onze eerste locatie is een kabbelende beekovergang. En hoewel het een zonovergoten dag is, merken we daar voor het eerst hoeveel moeite het kost om in een bos op de juiste plek licht te vangen. Bij een studioshoot zouden we nu kiezen voor het gebruik van studioflitsers. Die zijn ook op locatie te gebruiken, alleen vandaag niet. Alleen de accu voor de flitsers, een Tronix Explorer XT weegt 7 kilo en daar sjouw je dus geen dag mee rond. We hebben wel twee reflectoren van Sunbounce bij ons, de manshoge Sunbouncer-PRO en de kleine, ronde Sun-Mover, beiden met Zebra-bespanning (half goud, half zilver). De grootste kan opgevouwen worden en in een licht pakketje handig mee worden genomen. Het in elkaar zetten, zeker in een bos is iets bewerkelijker. De grote reflector komt in eerste instantie niet veel aan bod. De kleinste reflector blijkt vandaag het meest behulpzaam, vooral wanneer we her en der de berghelling moeten beklimmen om de zon te vangen en naar de shoot-plek te reflecteren. De samenwerking van twee fotografen blijkt vandaag wel heel prettig. De zon moet vaak van zo ver op de helling worden “gehaald” en de reflector moet zo vaak worden aangepast, dat fotograferen en reflecteren tegelijk vandaag geen doen is.


Een donkere muur langs het water, eigenlijk is alleen de varen echt aanwezig. Maar juist die beperkte set geeft de foto kracht. Model: Melanie, foto: Erik Keulers

Tip 5: Reflectoren zijn prima lichtvormers. Dat hoeven niet altijd gigantische reflectoren te zijn. In deze shoot bewees de ronde reflector met een doorsnede van 80 centimeter zijn waarde! De reflector die wij gebruikten kost rond de 90 euro, er zijn echter ook goedkopere reflectoren. Let in dit geval wel op! Goedkopere reflectoren zijn vaak minder strak gespannen en hoe minder strak gespannen hoe moeilijker het zonlicht gericht naar een plek kan worden gericht. Goedkoop kan bij reflectoren dus ook duurkoop zijn. De prijs van een goede reflector valt in het niet bij een studioflitser.

Tip 6: Een bos, zeker als er een beekje door heen stroomt, is een ideale locatie voor een fotoshoot. Je hebt bovendien vrij toegang, dus je locatie kost je alvast helemaal niets. Wees je er wel van bewust dat de lichtomstandigheden in een bos door de bladeren steeds wisselen. Reflecteren van licht kan je helpen, maar neem dan wel vriend, vriendin of wie dan ook mee om je een handje te helpen. Fotograferen en reflecteren tegelijk is in een bos bijna niet te doen.Ook niet als je de reflector op een statief bevestigd. Je zult merken dat je, als je net weer bij je camera bent aangekomen, eigenlijk net niet meer het goede licht hebt.


Dezelfde locatie, maar nu in een groter plaatje gevangen, de stenen en varens vormen nog steeds een rustige achtergrond voor het thema kwetsbaar. Het zonlicht geeft de foto wat extra energie. Model: Melanie, foto: photorob

Spelen met de omgeving

Ons bos biedt volop afwisseling dankzij het bergbeekje dat hier door de vallei stroomt. Het is bovendien een rustige plek deze midweekse dag en dat maakt het fotograferen makkelijker, maar dat maakt ook dat het model makkelijker een plekje vindt waar ze rustig van kleding kan wisselen. We hebben, overeenkomstig het thema, met Melanie afgesproken dat we vooral met naturelle kleding werken. Dat lijkt misschien saai, maar door de juiste combinatie van kleding, locatie én het verhaal dat je de foto meegeeft, kun je in een shoot juist heel veel verschillende resultaten bereiken. In dit geval bieden een nachtjapon, een wit hemd, een wit jasje en een grijs truitje vier compleet verschillende uitstralingen: romantisch, tribal, sensueel en kwetsbaar. Vier kledingstukken zijn dus al voldoende om totaal verschillende effecten te bereiken binnen een en hetzelfde thema.


De zon in de lens is vaak niet de bedoeling, maar hier draagt het bij aan het intieme karakter van de foto, de zon lijkt de buitenwereld af te sluiten. Model: Melanie, foto: Erik Keulers

Tip 7: Volle tassen met kleding maken nog geen goede fotoshoot! Sterker nog, val niet in de valkuil om iedere 5 minuten het model een nieuw setje te laten aantrekken, omdat het allemaal zo mooi is en het dus zonde is om niet te fotograferen. Je model zal zich op die manier nooit in kunnen leven in een verhaal. Deel vooraf met je model welke uitstralingen je wil realiseren of welk verhaal je wil vertellen. Selecteer met het model samen de kleding die daarbij past en hou het daarbij! Twijfel je over een kledingstuk, neem dan een reserve mee. In dit geval hebben we de vier uitstralingen in een tijdsbestek van 3 tot 4 uur gerealiseerd. Het zwart jasje dat we vooraf hadden uitgezocht bleek niet te werken en hebben we vervangen door een wit jasje. Maar alles bij elkaar waren er dus maar zo’n vijf à zes kledingstukken nodig voor deze shoot!

Tip 8: Waar je ook shoot, zorg dat je altijd een beeld hebt van de thema’s die je wilt verbeelden. Alleen zo kun je in de beperkte tijd die je hebt gericht werken en resultaten boeken. Twijfel je over de mogelijkheden van je locatie? Ga dan een keer vooraf kijken!

Het bruggetje over het water is er nog steeds, maar de zwart-wit foto met het model liggend op de brug geeft een compleet ander effect; zo kunnen in een shoot mede dankzij de nabewerking veel verschillende foto’s gegenereerd worden. Maar je moet er wel vooraf over nagedacht hebben! Model: Melanie, foto: photorob

Poseren

Wie tegenwoordig op televisie naar fotoshoots kijkt, bijvoorbeeld in de Next Topmodel-competities, krijgt de indruk dat voor een geslaagde foto de vreemdste, ongemakkelijkste poses moeten worden aangenomen om een topfoto te creëren. Ga je echter voor eenvoud, zoals wij in deze shoot hebben gedaan, hou dan ook de poses eenvoudig, maar wel krachtig. De gezichtsuitdrukking van het model wordt ontzettend belangrijk, het model moet het thema voelen en kunnen uitdrukken. Doordat heel veel hulpmiddelen als flitsers, visagie, styling in deze shoot zijn geminimaliseerd eist het model de hoofdrol op. Weet zij te stralen in de natuurlijke omgeving of valt ze weg tegen die achtergrond? Als fotograaf is het dus belangrijk om in deze gevarieerde omgeving juist te zoeken naar plekken waar je model straalt. Daarbij is minder vaak meer. Kies dus voor relatieve rustige taferelen: rotswanden, stapelmuren van steen. Is de omgeving veel onrustiger, dan vraagt dat meer van het model.


Een eenvoudig grijs shirt, een sobere omgeving en zwart-wit maken de kwetsbaarheid van Melanie duidelijk in deze foto. Het kiezen voor een portret vereenvoudigt vrijwel altijd de compositie van de foto en zorgt voor rust. Rust is vaak juist krachtig! Model: Melanie, foto: Erik Keulers

Tip 9: Less is more! Een model laten stralen in een shoot die eenvoud als basis heeft vraagt om achtergronden die daar bij passen. Zoek dus daar de juiste plek tussen al dat moois wat je ziet. En bedenk dat wat mooi is in de omgeving nog niet mooi hoeft te zijn voor een fotoshoot. Dat stukje oude muur, die ene verweerde rots of dat stuk beton kan al meer dan genoeg zijn voor krachtige foto’s.


Zelfde kleding, zelfde locatie, maar de foto is in kleur en nu full-body. Het resultaat is compleet verschillend. Model: Melanie; foto: Erik Keulers

De rotswanden en de beekloop geven ons tijdens deze shoot heel veel mogelijkheden. Daarbij werken veel dingen wel, maar soms blijkt een droomplek bij het fotograferen dood te slaan. Of blijkt de hoek waaruit we fotograferen toch anders te moeten. Zo is iedere locatieshoot weer een ontdekkingstocht. Maar het zijn voor mij wel de mooiste shootings, of ik nu alleen een rugzak mee kan nemen of een bolderkar met materialen, de combinatie locatie, model én het weer van de dag zorgen dat geen enkele locatieshoot hetzelfde is, maar wel iedere keer weer een beroep doet op mijn creativiteit en flexibiliteit. En is dat niet waar fotografie om draait?


De eerste foto’s met een zwart jasje gaven niet het effect waar ik op hoopte. De wisseling naar het witte jasje maakte een wereld van verschil Het contrast met de rots zorgt voor een sprekende foto. Van romantisch en tribal kan zo met weinig middelen de overstap naar sensueel worden gemaakt. Model: Melanie, foto: Erik Keulers

Krachtig portret dat eerder doet denken aan een ontmoeting met een local dan aan een modellenshoot. Maar juist foto’s die niet direct een associatie met een fotoshoot oproepen kunnen ontzettend krachtig zijn. Model: Melanie,foto: Erik Keulers

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Curven in Photoshop

11 tips voor het fotograferen van kustlijnen