in ,

Aan de slag in de studio: zo kies je de juiste kleding en accessoires voor je portretfoto’s

Je hebt de perfecte setting en staat te popelen om aan de slag te gaan in je studio. Met je model zit je op één lijn. Het lijkt perfect te worden. Als laatste variabele moet je slechts nog aan twee dingen denken: de kleding en de eventuele accessoires. Die moeten niet alleen goed bij je model passen, maar ook naadloos aansluiten op jullie ideeën en het beeld dat jij voor ogen hebt.

Kleding

Over kledingkeuze kun je ellenlang brainstormen met jezelf en met je model. Daarbij gaat het niet alleen om een leuk setje. Er zijn tal van ingrediënten die de juiste of de onjuiste kledingkeuze bepalen. We sommen een lijstje voor je op.

Glitter en prints

Vooral kinderkleding zit er tegenwoordig vol mee. Glitter. Of prints. Of erger nog: glitterprints. Vooral meisjeskleding kent dit soort prints. En hoewel die prints de mooiste hartjes, puppy’s en eenhoorns uitbeelden op een jasje of trui, voor je foto’s kunnen ze hinderlijk zijn. Het licht van je flitser wordt door de prints extra sterk gereflecteerd. Het resultaat is vaak een portretfoto, waarbij die betreffende prints overheersen. Hierdoor wordt het portret meestal wat minder krachtig, omdat de print erg afleidend kan zijn. Ga je dus kinderportretten schieten, kies dan voor kleding zonder prints.

Kinderkleding zonder prints geven rust. (Model: Levi)

Bianca Ruitenberg
Canon 80 D · ISO 100 · F 4 · 1/160 SEC · 21 MM

Wit op wit en zwart op zwart

Werk jij met een witte achtergrond? Probeer dan je model eens te fotograferen in witte kleding. Dit geeft een mooi clean en zacht beeld, waarbij het model de volledige aandacht opeist. Het geeft rust en frisheid.

Heb je in plaats van een witte achtergrond een zwarte achtergrond, probeer dan je model eens in zwarte kleding te fotograferen. Diezelfde rust als zojuist beschreven blijft bestaan, maar je portret krijgt met zwart op zwart een klein stukje extra karakter. Wil je je model wat laten loskomen van die zwarte backdrop, zet dan een extra lamp achter je model, zodat het zwart een grijswaarde wordt. Zo ontstaat er nog meer karakter. En diepte.

Zwarte kleding tegen een zwarte achtergrond. (Model: Julia)

Tom Reuvers
Sony A7 III · ISO 200 · F 7,1 · 1/160 SEC · 51 MM

Uiteraard kun je ook juist tegenovergesteld werken. Zo kun je iemand met zwarte kleding tegen een witte achtergrond zetten of iemand met witte kleding tegen een zwarte achtergrond. Hiermee creëer je het ultieme contrast, waarmee al snel een krachtig beeld ontstaat. Ons oog ziet nu eenmaal graag contrasten. Sterke contrasten impliceren zelfs meer scherpte. Het is meteen ook een perfecte setting om een daadwerkelijk zwart-witportret te schieten.

Wit tegen zwart geeft een sterk contrast. (Model: La Lunetta)

Maarten Marius Willems
Canon 500D · ISO 100 · F 11 · 1/125 SEC · 26 MM

Een keuze voor kleur

Kleuren zijn magisch. In ieder geval als je de juiste keuzes maakt. Met kleuren creëer je harmonie of creëer je contrast. Over kleur moet je dan ook goed nadenken. Bepaal eerst wat je wilt bereiken. Kies je dus voor harmonie of ga je op zoek naar contrast?

Een kleurencirkel.

Harmonie

Stel: je wilt een lekkere sfeer creëren, die zacht en bereikbaar is voor de kijker. Dat bereik je door gebruik te maken van kleuren die aangrenzend zijn in de kleurencirkel. Groen, blauw en paars zijn hier voorbeelden van. Geel, oranje en rood ook. Als je zo’n rijtje kleuren of tinten weet te combineren in je foto, dan ontstaat er een fantastische harmonie. De foto wordt daarmee krachtig, maar toch laagdrempelig. Het geeft een warm en behaaglijk gevoel.

Oranje tot bruine tinten: aangrenzende kleuren in perfectie. (Model: Jimi)

Marjolein Bröring
Nikon D750 · ISO 200 · F 5 · 1/200 SEC · 50 MM

Contrast

Oude meesters, met Monet en Van Gogh voorop, gebruikten het al: complementaire kleuren. Dit zijn de kleuren die niet aangrenzend zijn in de kleurencirkel, maar juist tegenover elkaar liggen. Een voorbeeld is oranje en blauw. Wie die kleuren combineert, creëert contrast. Daarmee bedoelen we niet dat het beeld door dat contrast per definitie hard is. Het kan nog steeds een zacht portret zijn. Contrast legt uitsluitend uitersten bloot. Daarom liggen die kleuren ook tegenover elkaar in de kleurencirkel.

Heb je bijvoorbeeld een mooi roodharig model, dan kan juist kleding met een groene of blauwe tint een fantastische uitwerking hebben. Net als harmonieuze foto’s bieden contrasterende foto’s met complementaire kleuren van nature een prettige kijkervaring.

Een fantastische combinatie van complementaire kleuren.

Jacqueline Uiterloo
Canon 5D III · ISO 100 · F 7,1 · 1/200 SEC · 85 MM

Accessoires

Kleding is één. Accessoires zijn twee! Goede en mooie accessoires kunnen een portret een enorme boost geven. Ook hierin kun je net als bij de kledingkeuze rekening houden met kleur. Maar niet alleen kleur bepaalt de keuze van je accessoire. De belangrijkste overweging om wel of geen accessoires toe te voegen in je portret, is de essentie ervan. Stel je daarom simpelweg de vraag of een bepaald accessoire daadwerkelijk iets toevoegt. Mis je iets in je portret als je het weglaat?

Als je de keuze maakt voor één of meerdere accessoires voor in je portret, kijk dan ook goed hoe het accessoire past binnen de voorstelling. Probeer jij een sixties-voorstelling vast te leggen, dan kan een moderne, trendy smartwatch om iemands pols weleens een vreemde afleiding zijn. Maar een mooie parelketting voegt in zo’n geval waarschijnlijk juist iets toe. Accessoires moeten dus logisch zijn.

Accessoires beperken zich niet tot oorbellen, petjes, sluiers, kragen, ringen enzovoort. Het kunnen ook bloemen zijn. Een lantaarn. Of een instrument dat iemand bespeelt. Naast het feit dat accessoires een beeld kunnen versterken, kunnen ze ook het verhaal vertellen over de geportretteerde. Wie staat er op die foto? Wat is zijn of haar beroep of hobby? Accessoires zijn een verlengstuk.

De baret als accessoire maakt het portret helemaal af.

Maaike Faas-Schauer
Nikon Z6 · ISO 200 · F 2 · 1/60 SEC · 50 MM

Kleding en accessoires zijn belangrijke keuzes. Je kunt het perfecte model hebben gevonden en beschikken over het allerbeste licht. Maar dat tezamen met een uitgekiende kleding- en accessoirekeuze met in het achterhoofd de perceptie van kleur en essentie … dat maakt je portret pas echt tot een meesterwerk!

De allerkleinsten: de beste voorbereiding voor een newborn-shoot

Review – Fujifilm GFX 100S