
Als fotograaf heb je een portfolio nodig. Dat portfolio is een verzameling van je beste werk. Daarmee kun je aan de buitenwereld tonen wat je precies doet en kunt. Als beginnend fotograaf zit je vaak in een lastig parket, want je kunt niet veel nieuwe klanten verwachten als die klanten niet kunnen zien wat ze mogen verwachten. Het klassieke kip-eiverhaal dus: je hebt klanten nodig om een portfolio op te bouwen, maar potentiële klanten willen vaak eerst een portfolio zien. Dat probleem kun je op diverse creatieve manieren oplossen.
Dit artikel komt uit de volledige Cursus Trouwfotografie in Zoom Academy. Hierin leer je alles over het vastleggen van die ene belangrijke dag en wat hier als fotograaf allemaal bij komt kijken.
Jisca Kuijpers (jiscafotografie)
Nikon D750 · ISO 400 · F 2,8 · 1/1600 SEC · 70 MM
Workshops/cursussen
Veel (bekende) fotografen bieden cursussen of workshops aan, waarin je kennismaakt met hun werk en samen fotografeert. Je zou een paar van deze workshops trouwfotografie kunnen volgen. Meestal is een shoot met een bruidspaar inbegrepen. Vaak levert dat fraaie plaatjes op, want de fotograaf zorgt voor passende modellen en een mooie omgeving. Die foto’s zijn dan een mooie eerste aanzet voor je portfolio, al moet je er natuurlijk rekening mee houden dat andere beelden van dezelfde shoot in het portfolio van een collega kunnen opduiken. Een voordeel is dat je tijdens zo’n workshop/cursus ook diverse slimmigheden voor het vastleggen van een trouwdag leert.
Styled shoots
Je zou uiteraard ook zelf een paar modellen (of vrienden/kennissen) kunnen inhuren, samen met een paar setjes huurkleding. In combinatie met een mooie omgeving kunnen daar prachtige beelden uit ontstaan. Zonder de druk van een ‘echte’ bruiloft is er ook meer ruimte en tijd voor experimenten, zodat je voldoende tijd en ruimte hebt om alles uit de mogelijkheden te halen. Het nadeel van deze methode is natuurlijk dat het (veel) geld kost en dat je de nodige voorbereidingen moet treffen.
Oproep plaatsen
Een derde mogelijkheid is om een oproepje (bijvoorbeeld op social media) te plaatsen of er bruidsparen zijn die wel een paar uurtjes willen poseren in hun bruidskledij in ruil voor een paar mooie prints. Er zijn waarschijnlijk voldoende stelletjes die deze vrijblijvende setting fijn vinden en graag een paar uur in hun trouwkleding poseren voor gratis foto’s. Een ideale tussenweg, lijkt ons.
Second shooter
De ultieme manier om ervaring op te doen én mooie beelden te maken, is als ‘second’ of zelfs ‘third shooter’ bij de officiële fotograaf. Als je dit goed aanpakt, zitten er voor iedereen voordelen aan. De fotograaf heeft extra hulp, het bruidspaar extra foto’s, en jij maakt beelden voor je portfolio. Zorg er wel altijd voor dat je bescheiden te werk gaat. Loop de fotograaf niet in de weg, sta niet in diens beeld, en ga niet als een dolle tekeer om maar zoveel mogelijk beelden te hebben.
Je portfolio presenteren
Nu je beelden hebt gemaakt, is het tijd om die te presenteren. Dit doe je in eerste instantie online, maar je kunt ze natuurlijk ook printen en of in een fotoboek plaatsen. Dit kun je meenemen op je eerste afspraak, om direct voorbeelden te kunnen laten zien. Samen vormen al deze presentatievormen een optimaal staalkaartje van je werk, zodat je iedereen goed kunt voorzien van informatie.
Beelden kiezen
Welke beelden plaats je in een portfolio? Dat is eenvoudig: de beste. Maar kiezen welke beelden de beste zijn, is vaak helemaal niet zo eenvoudig. Doe dit weloverwogen, en vraag eventueel hulp aan vrienden of andere fotografen. De selectie is namelijk belangrijk. Je kunt nog zo’n goede fotograaf zijn, als je voor jouw portfolio je slechtste beelden uitkiest, zal niemand je talent kunnen ontdekken.
Jisca Kuijpers (jiscafotografie)
Nikon D750 · ISO 250 · F 3,5 · 1/400 SEC · 60 MM
Variatie
Naast de kwaliteit van de beelden in je portfolio is ook de variatie belangrijk. Een potentieel te fotograferen bruidspaar wil zoveel mogelijk aspecten van je werk zien. Denk er dus aan om zoveel mogelijk belangrijke momenten van een bruiloft op te nemen in je portfolio: de voorbereiding, de ontmoeting van bruid en bruidegom, de ceremonie, het aansnijden van de taart, de familie- en groepsfoto’s, de receptie en het feest. Vergeet ook de spontane momenten tussendoor niet, want je klanten willen zien dat je die niet mist.
Plaats niet te veel foto’s op je website. Er moeten nog wel verrassende foto’s in een album komen, zonder dat het aanstaande bruidspaar alle varianten al op je site heeft gezien. Wees dus spaarzaam en plaats de beste maar niet álle beelden.
Mariëlle Franssen, Create&Trends (createtrends)
Canon 5D III · ISO 100 · F 2,8 · 1/200 SEC · 67 MM
Zoom Academy
Dit artikel komt uit de volledige Cursus Trouwfotografie in Zoom Academy. Hierin leer je de technieken te beheersen die beweging in je foto’s brengen en nog veel meer.
Zo leer je onder andere:
- Alles over de voorbereiding van een bruiloft
- Welke momenten je absoluut mag missen
- Wat er allemaal in je cameratas moet zitten
- De afhandeling en bewerking na de bruiloft
Bekijk hier de volledige Cursus Trouwfotografie.