in

Bouw je eigen studio


1 september 2014, 12:03

Een vriendin van blogger Esther Vinju wilde graag een sexy en stijlvolle fotoshoot. Na het bekijken van een Zoom.nl dvd over studiofotografie in huis ging Esther aan de slag met haar thuisstudio.

Puur natuur, au naturel. Dat was mijn fotografie stijl. Tot de dag dat ik van een vriendin het verzoek kreeg om een sexy en stijlvolle fotoshoot te doen. En om sexy in je lingerie in het bos te gaan staan vereist wel een flinke dosis lef, dus dat werd binnen.

Op de dag zelf bedacht ik me dat ik nog wat dvd’s van Zoom.nl had liggen met tips en trucs. En zowaar zat daar een editie tussen over het studioportret. Hierin wordt door Raul Neijhorst tekst en uitleg gegeven over hoe hij fotografeert en hierin vertelt hij o.a. dat hij ooit begonnen is met bouwlampen en witte paraplu’s.

En ineens klikte het; nog niet eerder had ik nagedacht over een eigen studio. Dat was zo onbereikbaar daar hoefde ik niet eens over na te denken. En nu was het ineens heel erg simpel te behalen met behulp een bouwmarkt. Ik ben daarna in vliegende vaart naar de Praxis, Blokker en Xenos gegaan en daar voor “weinig” mijn eigen studio bij elkaar gesprokkeld.

Mijn do-it-yourself-studio bestaat uit:
• 2x Sencys bouwlamp eco-halogeen 400W draagbaar
• 1 witte paraplu: de bedoeling was 2 stuks, echter kon ik in heel Almere nog maar 1 witte paraplu vinden. In plaats daarvan heb ik overtrekpapier in een speelgoedwinkel gekocht en deze op afstand van een lamp gehangen. Let op: halogeenlampen worden heel erg heet, zorg ervoor dat er niets tegen die lamp aan staat.
• 4x PVC afvoerbuis
• Ducktape
• 1 setje zwarte gordijnen

Wat goed is om te onthouden is dat je de bouwlamp het liefst niet vanaf de grond laat schijnen, maar dat ze dus omhoog moet. Nu heb je bij de bouwmarkt bouwlampen op statief, echter zijn die statieven erg breed en nemen dus erg veel ruimte in beslag. Wat je ook kunt doen is via bijvoorbeeld marktplaats ouderwetse statieven aanschaffen en de bouwlampen met ducktape aan de bovenkant vast tapen. Op die manier heb je op een vrij goedkope wijze toch volledig verstelbare lampen. Omdat ik dit later bedacht, heb ik de krabton van mijn katten en een kapstok gebruikt (zie bovenstaande foto).

De rest is eenvoudig: tape de pvc-afvoerbuizen in een hoek aan elkaar of maak een ander frame dat je wilt en schuif de gordijnen ertussen, tape het gordijn vast en je achtergrond is klaar.


Canon EOS 7D • Canon EF 100MM f/2.8L Macro IS USM • ISO 400 • F/3.2 • 1/100 SEC

Voor de foto hierboven heb ik gekozen voor 1 bouwlamp schuin vanaf de zijkant om ook schaduw te creëren en hiermee tevens diepte in de foto. Wanneer ik het recht van voren belicht zal de foto er snel “plat” uitzien. Ik zie op de foto dat ik hiermee een naar mijn huidige smaak een iets te dicht gelopen schaduw heb wat ik eigenlijk in zou willen vullen met een grote reflector aan de andere kant. Op die manier behoud je wel de schaduw en dus ook de diepte, maar ook het detail in de schaduwdelen.

De reden dat ik heb gekozen voor deze instellingen: de lichtsterkte van de bouwlamp van 400W is niet zoveel als dat je zou verwachten. Neem dus ook geen bouwlamp van 120W want daar ga je het niet mee redden. Ik wilde de ogen graag goed scherp hebben en ben daarom op een diafragma van F 3,2 gaan schieten en 400 ISO.

Voor bovenstaande foto ben ik wel tot het “gaatje” van de lens gegaan en heb ik geschoten op een diafragma van F 2,8, 1/100 SEC en 200 ISO. Je ziet hierbij ook dat het dichtstbijzijnde oog scherp is en het verste oog niet. Dit is een keuze die je moet maken: wil je beide ogen scherp? Dan zul je met je diafragma omhoog moeten, maar ook je ISO en misschien zelf je sluitertijd omlaag om voldoende licht in je foto te behouden.
T.a.v. de lichtopstelling heb ik hier gekozen om het licht schuin van achteren te laten komen, zonder dat dit heftige neus schaduwen creëerde zoals bij de vorige foto.

Voor deze foto heb ik de belichting recht van voren gehad. Dit omdat de hond ineens ging liggen en dat deed hij niet op de aangegeven plek, waardoor ik ben mee geschoven. Uiteindelijk heeft dit best een aardige plaat opgeleverd vanwege zijn blik. En omdat het een donkere hond is tegen een donkere achtergrond reikt het licht ook niet al te ver. De instellingen voor deze foto waren: F3,5 op 1/60 SEC en 500 ISO. Gelukkig lag ik op de grond en kon ik daarom de camera goed stabiel houden en bleef de hond ook even stil zitten. Anders zou ik nooit voor 1/60 SEC hebben gekozen. Maar ook hier; de kracht van het licht is niet hoog, dus zul je moeten schroeven aan 1 of allen van de volgende 3: sluitertijd, diafragma en ISO.

Voor deze foto had ik een hele stille hand nodig. Met zo’n macro lens blijft een niet veel scherptediepte over wanneer je op F 3,2 diafragma fotografeert en wanneer je dan een oog pakt zal je diafragma omhoog moeten om dit volledig scherp te krijgen. Ik heb daarom het diafragma op F 4 ingesteld en heb hierbij ingeleverd op de sluitertijd: 1/50 SEC. De ISO heb ik op 500 laten staan. De Canon EOS 7D in combinatie met de Canon 100mm macrolens gaat heel netjes met de ruis om en wat er teveel aan ruis is kun je in Photoshop mooi bijwerken. En hiermee heb je toch een enigszins fatsoenlijke sluitertijd, al is ook 1/50 SEC vanuit de hand niet aan te raden. Ik heb ook echt een aantal foto’s moeten nemen totdat ik het scherp genoeg vond. Daarbij hing ik bij deze foto boven de hond waarbij hij omhoog kijkt. Dit is dus tevens een goede test van je coördinatie en spierkracht.

Waar ik tegenaan liep was dat de achtergrond niet echt zwart was. Wat je hieraan kan doen is het diafragma verhogen waarmee je het zwart op de achtergrond als het ware dichtknijpt, maar hiervoor heb je wel meer licht kracht nodig of een oprekking van je sluitertijd en ISO waarden. Een andere mogelijkheid is meer afstand tussen het model en de achtergrond. Voor deze foto’s heb ik vooral in de nabewerking het contrast in de middentonen en het gewone contrast verhoogd en wat gespeeld met Levels.

Wanneer je meer lichtkracht wilt zou je serieus moeten gaan denken aan flitslicht i.p.v. continue licht. Dit heeft absoluut meer power en bevriest het beeld. Ik heb inmiddels een hele gave en leerzame strobist workshop gevolgd bij Richard Terborg en heb daarna een flitsset van Elinchrom aangeschaft. Dit betreft de Elinchrom D-Lite RX One set 100W met paraplu’s.

Met 1 Elinchrom flitser plus een octa softbox van 140cm en een grote reflector vast getaped met ducktape op een statief heb ik onderstaande foto gemaakt. Ik heb gekozen voor de 50mm lens om een vrij simpele reden: het bijna-volledige lichaam van het model moest op de foto en met de 100mm lens had ik dan buiten moeten gaan staan om hetzelfde effect te bereiken. Mijn huis is wat dat betreft niet lang genoeg.

Je ziet hier dus duidelijk dat je door het flitsen meer lichtkracht hebt, dus je ISO op de laagste stand kunt zetten om de hoogst mogelijke kwaliteit te verkrijgen en het diafragma kunt verhogen indien je een grotere scherpte diepte wenst. Gelukkig kun je de kracht van de flitser zelf ook flink naar beneden bijstellen wanneer je met juiste kleine scherpte dieptes wilt werken. Ik ben daarom ook erg blij met deze veelzijdige flitsset.


ISO 100 • F 6,3 • 1/250 SEC • Canon EF 50mm 1.8 II

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Social Media voor fotografen (deel 1): Maak je eigen fotomagazine

Review: Canon EF-M 55-200mm F4.5-6.3 IS STM