in

Dauw fotograferen in de ochtend: dit is het recept voor een sprankelende macrofoto

Dauw kan je macrofoto iets magisch geven. Er zitten vaak nog prachtige, kleine druppeltjes op je onderwerp, waardoor de foto direct meer dimensie en iets mystieks krijgt. Dat is duidelijk te zien op de foto van Leo Deknatel. Hij legt uit hoe je dit vastlegt.

 

Ingrediënten

  • Camera: Canon EOS 5D Mark lV
  • Objectief: Canon EF 180mm f/3.5L Macro USM
  • Statief: Leofoto Urban LX-324CT carbonstatief
  • Overig: Witte paraplu, diameter 130 cm
  • Locatie: Nismes, Viroinval, België

Stappenplan

  • Sta vroeg op, dan ligt het dauw nog op het gras en de insecten en is het licht nog mooi zacht.
  • Ga op zoek, neem niet direct genoegen met de eerste situatie die je ziet, maar kijk verder.
  • Neem je tijd, zet je statief op en bepaal rustig je compositie en je instellingen.
  • Heb altijd respect voor de natuur.

 

 

 

De zachte kleuren, de compositie, scherpte én natuurlijk de dauwdruppels maken dit samen tot een dromerige foto.

 

Leo Deknatel
Canon 5D IV · ISO 2500 · F 20 · 1/6 SEC · 180 MM

“Het idee was om op de vroege morgen op zoek te gaan naar vlinders. Macrofotografie voert bij mij wel echt de boventoon. Ik fotografeer dan het liefst libellen en vlinders, maar ook andere insecten laat ik zeker niet zitten wanneer ik ze tegenkom. Figuurlijk dan; letterlijk wel natuurlijk. Dit lieveheersbeestje zat op een mooie grassoort vol met dauwdruppels. Zo’n mooi moment kan ik dan simpelweg niet voorbij laten gaan.”

De voorbereiding

“Ik heb me niet echt voorbereid op het maken van deze foto. Als je specifiek op zoek gaat naar dit soort situaties, kun je het vaak lastig vinden. Je echt hierop voorbereiden is dus niet echt mogelijk. Maar je kunt de kans voor jezelf wel vergroten.”

“Je hebt de beste kans om dit soort situaties tegen te komen door vooral vaak vroeg op pad te gaan en dan op zoek te gaan in grasvelden en dergelijke. Het is echt een kwestie van regelmatig op pad gaan, goed zoeken en geluk hebben. Soms komt het ook voor dat je niet vindt wat je zoekt. Sta in dit geval open voor andere situaties en blijf vooral genieten van de natuur om je heen. De rest komt dan vanzelf.”

Dauw

“Om dit soort foto’s te kunnen maken, moet er wel dauw aanwezig zijn, anders heb je die mooie druppels niet. Dauw ontstaat bij mistige ochtenden, of na een warme avond gevolgd door een koude nacht. Ik kijk daarom wel naar de weersvoorspelling. Dit doe ik dan voornamelijk om te zien wat de lichtomstandigheden zijn. Als de voorspellingen aangeven dat er veel kans op dauw of mist is, zie ik dat als een extraatje dat je niet onbenut moet laten: dauw en mist maken veel dingen nog mooier.”

“Het hoeft voor het maken van een dergelijke foto niet per se windstil te zijn, al maakt dat het natuurlijk wel makkelijker. Om de wind tegen te houden gebruik ik vaak een witte paraplu. Deze gebruik ik ook regelmatig om de zon tegen te houden en mijn onderwerp mooi in de schaduw te zetten.”

Het maken van de foto

“Op het moment dat ik dit lieveheersbeestje zag, heb ik mijn statief opgesteld en rustig de compositie bepaald. Soms is dat passen en meten. Een beetje naar links, een beetje naar rechts, een beetje omhoog of omlaag. Met een statief kun je dit allemaal rustig uitproberen en de beste compositie vinden. Het voordeel van de dauw op insecten, is dat ze met natte vleugels niet kunnen vliegen en dat je dus de tijd hebt.”

“Als je statief en camera eenmaal goed staan, heb je alle tijd om de instellingen rustig uit te proberen. Zo ben ik aan de slag gegaan met diverse instellingen van mijn diafragma en iso om hier de juiste belichting en scherpte te bepalen. Het voordeel van werken met een statief is dat je compositie altijd gelijk blijft. Daarbij is de sluitertijd dan minder van belang. Als je de camera op een statief hebt staan, is er namelijk geen sprake van bewegingsonscherpte vanuit jezelf. Hierdoor kon ik een lange sluitertijd kiezen, wat zonder statief waarschijnlijk niet mogelijk was geweest.”

 

 

 

Dit is een test met een veel groter diafragma: F 3,5. Dat gaf niet het gewenste effect, want het lieveheersbeestje mist scherpte.

 

Leo Deknatel
Canon 5D IV · ISO 2500 · F 3,5 · 1/500 SEC · 180 MM

 

Belichting

“Er waren twee uitdagingen in deze foto: de scherpte en de belichting. Om het lieveheersbeestje scherp te krijgen, had ik een relatief hoog diafragma nodig. Maar omdat het beestje met zijn kop naar beneden zat, viel die dan wat in de schaduw. Hierdoor heb ik de foto overbelicht, zodat het koppie mooi zichtbaar was. Je moet dan wel oppassen dat de druppels dan niet helemaal uitgebeten zijn door de overbelichting.”

“Ik heb gekozen voor een heel klein diafragma (F 20) om zowel het gras als het lieveheersbeestje mooi scherp te krijgen. Met een wat groter diafragma, zoals F 13, was dat denk ik ook gelukt, maar dan was de achtergrond veel egaler geweest. Voor mijn gevoel voegt een achtergrond met enig detail meer toe aan een foto dan een volledig egale achtergrond. Ik heb verschillende diafragmawaardes uitgeprobeerd en met F 20 kwam ik op het beste resultaat. Ik heb ook een laag diafragmagetal geprobeerd van F 3,5, maar dat had totaal niet het gewenste effect.”

Achtergrond

“Je kunt een achtergrond zoals deze alleen voor elkaar krijgen als er genoeg ruimte in de achtergrond aanwezig is. Als er bijvoorbeeld veel gras of takjes direct achter het onderwerp aanwezig zijn, komen deze te nadrukkelijk in je beeld. In dit geval was er veel loze ruimte achter het onderwerp en had ik dus geluk. Soms kun je het gras of de takjes wat ombuigen, zodat je er geen last van hebt. Een schaar kan ook uitkomst bieden om het gras een beetje af te knippen bijvoorbeeld, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je van alles wegmaait voor de foto. Respect voor de natuur vind ik altijd erg belangrijk en is hier dan ook zeker op zijn plaats. Meestal kun je dicht in de buurt wel een betere situatie voor een mooie foto vinden. In het begin is dat misschien een beetje aftasten, maar het loont vaak om verder te zoeken naar een betere situatie. Je laat zo de minder interessante plekjes links liggen en hebt veel meer tijd om betere en mooiere situaties te vinden.”

 

 

 

De originele foto zonder aanpassingen of bewerkingen.

 

Leo Deknatel

 

De nabewerking

“In de nabewerking heb ik bij dit beeld niet al te veel gedaan. Omdat ik de foto expres wat had overbelicht om het kopje van het lieveheersbeestje goed vast te leggen, heb ik in de nabewerking de belichting weer wat omlaag gehaald. Ook de hooglichten heb ik wat omlaag gebracht en de schaduwen heb ik juist wat omhoog gebracht. Zo kwam dat koppie van het lieveheersbeestje er toch mooi uit en was de rest van de foto niet te overbelicht. Om alles net even een beetje helderder te maken, heb ik een klein beetje levendigheid toegevoegd. Verder heb ik de foto gecropt naar wat ik een mooi formaat vond. Het lieveheersbeestje is zo echt volledig in beeld.”

 

 

 

De bewerkte foto voordat deze gecropt werd.

 

Leo Deknatel

 

Zoom Academy

Dit recept komt uit het Fotografie Receptenboek op Zoom Academy. Hierin vind je veel verschillende foto’s en het bijbehorende stappenplan om de foto ook zelf te realiseren. Bij elke foto zie je wat de fotograaf allemaal heeft gebruikt: van camera en objectief tot filters en statieven. Daarnaast krijg je ook tips over bijvoorbeeld de locatie. Uiteraard leer je ook welke instellingen je nodig hebt. Een lange sluitertijd of juist een korte? Welke iso-waarde moet je instellen? En welk diafragma kies je?

Bekijk hier de Cursusbundel Fotografierecepten op Zoom Academy voor meer inspiratie! 

Bekijk ook deze video over macrofotografie:

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Gezocht: de mooiste fotolocaties van Griekenland!

Op pad in de avond: voorbereidingen voor het fotograferen tijdens het blauwe uur