in

De allerkleinsten: de beste voorbereiding voor een newborn-shoot

Niets zo waardevol als een foto van je pasgeboren kindje. Voordat het kleintje zo snel groot wordt, laten ouders het graag vastleggen. Aan jou als fotograaf de taak om dat op een zo mooi, maar ook veilig mogelijke manier te doen. Hoe pak je dat aan?

In dit artikel neemt professioneel newborn-fotografe Patricia van den Bogaart je mee in haar proces bij het fotograferen van pasgeboren kindjes. We stellen Patricia even aan je voor, en starten daarna met de voorbereiding, want die is erg belangrijk bij zulke kleine kindjes.

Wie is Patricia van den Bogaart?

Als eerste newborn-fotograaf van Nederland heeft Patricia van den Bogaart (1975) al veel baby’s vast mogen leggen. Daarnaast fotografeert Patricia zwangerschappen, oudere baby’s, pure portretten en boudoir-fotografie. Patricia heeft veel workshops, lezingen en seminars mogen verzorgen in binnen- en buitenland en wereldwijd wordt ze regelmatig als jurylid gevraagd. Het inspireren van fotografen vindt zij het meest dankbare wat zij mag doen tijdens workshops, lezingen, seminars en het jureren. Inmiddels is Patricia begonnen met een boek over newborn-fotografie en komt er een pdf-serie aan met technieken, tips enzovoort. Patricia houdt ervan en baby vast te leggen op zijn of haar unieke eigen manier van zijn. In deze cursus gaat Patricia je een inkijk geven in een wat meer naturel stijl van geposeerde newborn-fotografie. Een stijl die nog niet veel gezien is.

www.patriciavandenbogaart.nl

Foto: Chantal Schuddemat photography

Voorbereiding

Alles begint bij newborn-fotografie met een goede voorbereiding. Daar komt best wat bij kijken. We lopen mee met Patricia om te zien hoe zij dat aanpakt. Als ervaren fotograaf met een eigen studio heeft ze natuurlijk al veel in huis, maar haar voorbereiding begint meestal in de winkel. “Het maakt heel veel uit welke stoffen je koopt of welke props, als je die gebruikt. Bij alles wat ik koop, neem ik altijd verschillende formaten, want niet elk kindje is even groot. Zelf ben ik heel alert in het bewaken van mijn eigen stijl. Ik koop niets wat daar niet bij past, ook niet als het in de mode is of ik het persoonlijk wel mooi vind.

De formaten van doeken die ik koop zijn vaak 1,25/1,50 meter vanwege de grootte van de bean bag. Ook koop ik soms extra stof en knip ik daar een strook van om deze als wikkeldoek te gebruiken. Omdat beide materialen zo bij elkaar passen, krijg je een rustig effect in je foto’s.”“Natuurlijk let je ook op het materiaal, zeker als je je spullen niet in een officiële propswinkel koopt, maar zoals ik allerhande sjaals en stoffen gebruikt. Geen losse draden die om een babyarmpje kunnen knopen of splinters bij oud hout. Glas is sowieso uit den boze. Tot slot is een bean bag essentieel, een kindje ligt dan comfortabel en veilig. Deze vul ik voor ongeveer driekwart. Zo kan ik een kuiltje maken waar de baby lekker in kan liggen. Het helpt mij ook om uit diverse hoeken te fotograferen. De bean bag die ik gebruik is van Shoot Baby en ik vind hem ideaal voor mijn type fotografie.”

Kleding

Over de kleding van het kleintje kunnen we kort zijn: die is meestal bloot, of in een wikkeldoek of sjaal gewikkeld. Dat geldt natuurlijk niet voor eventuele gezinsleden. Bij hen kun je de kleding het beste zo neutraal mogelijk houden. Iets om van tevoren aan de ouders te vragen. Ouders willen broertjes en/of zusjes graag met een blote buik of anders met een wit shirtje op de foto. Patricia heeft daar altijd een voorraadje voor liggen in haar studio.

Geeft ze ook advies over make-up? “Omdat klanten mij vaak boeken om mijn neutrale stijl, hoef ik daar nauwelijks instructie voor te geven. Heb je nog geen vaste stijl of vaste klantenkring, dan zou ik wel vooraf vragen of ouders hun make-up neutraal willen houden of passend bij je eigen stijl van fotografie.”

Door de focus meer op de baby te leggen en de moeder in dit geval als omlijsting te gebruiken, krijg je variatie op het totaalbeeld. Ook benadruk je zo de sfeer en emotie voor de ouders. Wanneer je de kijker meer de emotie wilt intrekken, is dichtbij komen een goede optie. Wel zorg ik dat de focus voor de moeder op haar kindje blijft liggen en niet op mij. Dat is onder andere de reden dat ik een telelens gebruik of alleen heel zachtjes dichterbij kom. Ouders vertel ik van tevoren dat ze niet op mij moeten letten en te genieten van het moment met hun kindje. Ook kun je de moeder aan de haartjes van haar pasgeboren baby laten ruiken om emotie in een foto te brengen.

Patricia van den Bogaart
Canon 5D III · ISO 1000 · F 4 · 1/250 SEC · 50 MM

Een goede temperatuur

Het belangrijkste is dat het kindje zich zo veel mogelijk op zijn gemak voelt. Een goede studiotemperatuur is cruciaal. Bij Patricia staat de thermostaat altijd rond de 25-26 graden. Maar zet je verwarming ook niet te hoog, waarschuwt ze: “Dan worden ze erg loom en die warmte is bovendien niet goed voor het kindje. Eigenlijk probeer je in de sessie met de temperatuur het warme baarmoedergevoel terug te brengen, daar worden de kindjes rustig van. Als je met een klein elektrisch kacheltje werkt, richt deze dan niet op de baby. Je kunt de ruimte verwarmen, maar de warme luchtstroom kan het tere babyhuidje als snel verbranden.”

Geluid

Om het baarmoedergevoel nog beter na te bootsen gebruikt Patricia zogeheten white noise. White noise is het geluid van de bloedsomloop van de moeder zoals een ongeboren kindje dat in de baarmoeder hoort. Je hebt er apparaatjes voor, maar ook apps. “Het wil niet zeggen dat ze altijd gelijk slapen hoor,” zegt Patricia, “maar het helpt wel.” Als je de app op je telefoon gebruikt, zet deze dan op vliegtuigstand zodat de straling niet meer aanwezig is in de buurt van het baby’tje.

Een tweeling heeft vaak een ‘leider’ en een ‘volger’. Door ze bij elkaar te leggen, passen ze zich vanzelf aan aan deze natuurlijke dynamiek. In dit geval heb ik weinig aan hoeven passen qua pose van de voetjes. Hier heb ik juist gekozen om een detail vast te leggen met de 50mm-lens zodat ik benadruk wordt hoe klein ze zijn. Door ze extra vrije ruimte te geven, krijg je meer sereniteit in de foto, maar ook een beter overzicht van hoe klein ze zijn. De compositie kies ik bewust vanuit het midden. Zo krijgt de foto net wat meer spanning.

Patricia van den Bogaart
Canon 5D III · ISO 1000 · F 5 · 1/100 SEC · 50 MM

Ruimte

De ruimte waarin je werkt is natuurlijk schoon. Daarom werkt Patricia ook niet met huisdieren, al is dat natuurlijk best mogelijk als je de hygiëne goed bewaakt. De grootte van de studio maakt niet veel uit, maar is liever niet al te klein. De bean bag heeft een doorsnee van een meter en je moet wel wat loopruimte hebben. “Zelf vind ik het fijn als de ouders wat verder van de baby afzitten. Baby’s ruiken de borstvoeding en vallen dan niet in slaap of kunnen onrustig zijn.”

Ouders

Hoe bereid je de ouders voor en wat vertel je hen vooraf? Patricia houdt zich beperkt in haar briefing. Ze werkt vooral in haar eigen studio en informeert de ouders kort en krachtig om het eenvoudig voor hen te houden. “Ik merk vaak dat ouders op een roze wolk zitten en met heel veel bezig zijn, maar niet direct met de shoot. Ik informeer dus ze alleen over het tijdstip van de shoot en vraag hen eventueel extra flesvoeding mee te nemen als ze dat geven, en hun kleding neutraal te houden. Verder een zachte wikkeldoek om het kindje in te wikkelen tijdens eventuele borstvoeding. Voor de shoots heb ik doeken genoeg, maar bij het voeden is een vertrouwde doek prettig. Tot slot adviseer ik de ouders zich luchtig te kleden, zeker de moeder met de vliegende hormonen. Verder verzorg ik alles.”

Dit is typisch een foto waarbij ik verwacht dat zo’n moment komt. Wat er exact gebeurt kan ik niet vooraf voorspellen, maar dat er iets gebeurt is vrij snel duidelijk. Om dit soort momenten te vangen, is het belangrijk om het karakter van het kindje te leren kennen. Je weet dan wat het natuurlijke gedrag is, welke uitdrukkingen ze maken enzovoort. Dit gebeurde vlak nadat ze wakker was geworden en begon te gapen. Door op zo’n moment door te blijven fotograferen, heb ik de mogelijkheid om dit soort momenten ook vast te leggen. Dus: don’t stop until it’s over! Daarmee ga je unieke foto’s krijgen die ieder baby’tje je op hun eigen unieke manier geeft.

Patricia van den Bogaart
Canon 5D III · ISO 1000 · F 4 · 1/250 SEC · 100 MM

Op pad in Nederland: deze locaties zijn perfect voor het fotograferen van cityscapes

Aan de slag in de studio: zo kies je de juiste kleding en accessoires voor je portretfoto’s