in

De beste profielfoto

Marc Roos

Je kunt er de laatste jaren niet omheen: profielfoto’s. Of je nu kijkt naar zakelijke netwerksites zoals LinkedIn, social media-sites zoals Facebook of Twitter of bij het maken van een profiel op een Internet-datingsite, overal geef je tegenwoordig een eerste indruk op basis van je profielfoto. In dit artikel somt Marc Roos een aantal do’s en don’ts op en geeft hij een aantal voorbeelden.

Wil je meer leren over fotografie en ook prachtige foto’s leren maken? Bekijk dan onze Basiscursus Fotografie

Zakelijk

In dit artikel zal ik me met name bezighouden met de zakelijke foto oftewel de foto die je gebruikt op een netwerk-website zoals LinkedIn of sommige mensen op hun curriculum vitea.

1. Geen zonnebril

Je ziet het te vaak vind ik. Mensen die een foto plaatsen met hun zonnebril, terwijl ogen nu juist zoveel over iemand zeggen. Zowel voor zakelijke doeleinden, maar ook als openingsfoto op een datingsite zou ik de zonnebril vermijden. Hoe leuk de foto ook kan zijn, je hebt toch niets te verbergen?
Mocht je een keer profielfoto’s moeten maken van iemand, laat de gefotografeerde dan het verschil zien met en zonder zonnebril.

2. Geen zwart-wit

Zwart-witfoto’s worden best regelmatig gebruikt. In bruids- of documentairefotografie zie je het veel. Hoewel zwart-witfoto’s er heel mooi uit kunnen ziet, zou ik ze niet kiezen voor een profielfoto. Zeker niet in alle gevallen, maar in veel gevallen kan het er oubollig uitzien. Kleur geeft iets fris. Ga maar eens bij een aantal profielfoto’s kijken op internet. Welke van onderstaande twee foto’s zou jij kiezen?

3. Scherp

Kies voor een scherpe foto. Dat klinkt als een open deur, maar toch kom ik het zo nu en dan tegen. Mensen vinden het veel belangrijker hóe ze op de foto staan en letten soms minder op de scherpte. Uiteraard gaat het er in eerste instantie natuurlijk om dat je je eigen foto leuk vindt, maar check toch de scherpte even.

Dit kijkt toch niet helemaal lekker.

4. Vermijd een drukke achtergrond

Een drukke straat, bloemen op de achtergrond, veel verschillende kleuren. Dit leidt allemaal af van waar het om draait, namelijk degene die op de foto staat. Kun je echt geen andere achtergrond vinden, neem dan eens een aantal stappen naar achter en zoom in met je camera. Je zult zien dat de achtergrond iets minder nadrukkelijk aanwezig is. Een andere optie is om het diafragma ‘open’ te zetten. Kies voor een klein F-getal dus. Dit zorgt er niet alleen voor dat je sluitertijd korter wordt, maar geeft ook een beperkte scherpte-diepte in de foto, zodat de geportretteerde er meer uitspringt.

5. Geen foto

Ziet iemand geen foto, dan verdwijnt vaak de interesse. Of dit nu zakelijk is of privé, mensen hebben het idee dat je iets te verbergen hebt. Vergeet dus bij het aanmaken van een profiel niet je foto te uploaden. Bij het profiel op LinkedIn valt het vaak niet op dat een foto ontbreekt. In sommige gevallen is het wel belangrijk dat jouw foto in zoekresultaten te zien is. Denk aan een werving- en selectiebureau dat via LinkedIn naar nieuwe kandidaten zoekt of een bekende die jou wil vinden op Facebook. Dan wil je niet één van onderstaande plaatjes tegenkomen.

6. Geen bewerking of cartoon

Ik zou niet zo snel kiezen voor een bewerking van een foto. Het laat niet zien hoe je er echt uitziet. Heb je een creatief of grafisch beroep, dan kan dit misschien eerder hoewel ik daarmee op zou blijven passen. Op een sociaal netwerk zoals Facebook of Twitter is het meer gebruikelijk, omdat dit niet altijd zakelijk wordt gebruikt. Je hebt overigens wel weer kans dat ze je minder makkelijk kunnen vinden als er veel mensen met dezelfde naam zijn.

Rechts met dank aan www.sp-studio.de

7. Geen selfie

Volgens mij één van de meest genoemde modewoorden van afgelopen jaar: de selfie. Hoe leuk ze ook zijn, ik vind het niet professioneel overkomen op een zakelijke pagina. Ook voor privé-doeleinden (Facebook of een datingsite) kun je beter vragen of iemand een foto van je maakt. Vaak worden de foto’s van mobiele telefoons ook scherp over de hele foto, zodat het weer een drukke foto wordt, zoals ook beschreven bij punt 4. Wil je wel een selfie maken, kun je deze 5 handige apps gebruiken.

8. Recente foto

Het maakt niet zoveel uit als de foto 1 of 2 jaar oud is, maar zorg er wel voor dat je een redelijk recente foto van jezelf plaatst als profielfoto.

Waarschijnlijk gaan ze je niet meer herkennen bij je sollicitatiegesprek als je deze foto plaatst als profielfoto.

9. Let op met tegenlicht

Het kan heel mooi zijn om een portret- of profielfoto te maken met tegenlicht. Dit geeft een glans aan het haar bijvoorbeeld. Je camera wordt echter vaak op het verkeerde been gezet met tegenlicht. De camera denkt dat er zoveel licht aanwezig is, waardoor de camera de foto zal onderbelichten.
Belicht de foto een aantal stappen over, maak gebruik van een reflector of flits in om het gezicht lichter te maken. Hieronder zie je het verschil.

Close-up

Je hoeft uiteraard niet altijd een close-up van iemand te maken, maar vaak worden profielfoto’s erg klein afgebeeld. Het is verstandig daar rekening mee te houden.

Upload-instellingen

Per website zijn er verschillende voorwaarden waaraan een profielfoto moet voldoen.

Bij LinkedIn geldt:
Maximale bestandsgrootte is 4MB.
Profielfoto: pixelgrootte is tussen 200 x 200 pixels en 4000 x 4000 pixels (vierkant dus).
Bestandtype moet PNG, JPEG of GIF zijn.

Bij Facebook geldt:
De profielfoto wordt geplaatst in een formaat van 160 x 160 pixels, maar de grootte moet minimaal 180 x 180 pixels zijn. Het is handig om de foto van tevoren vierkant te maken voordat je deze upload.

Bij Twitter geldt:
Voorgestelde pixelgrootte profielfoto: 400 x 400 pixels.
Bestandtype moet PNG, JPEG of GIF zijn.

Let op! Deze instellingen wijzigen regelmatig.

Jouw ideale profielfoto?

In dit artikel heb ik mijn mening gegeven waaraan ik vind dat een profielfoto wel of niet moet voldoen, maar regels zijn er om gebroken te worden. Heb jij een andere mening of heb je nog aanvullingen? Reageer dan op dit artikel.

Marc Roos

Mijn naam is Marc Roos. Ik fotografeerde eigenlijk alleen tijdens vakanties, maar had een enorme interesse in fotografie. Inmiddels heb ik in 2012 de tweejarige opleiding tot vakfotograaf afgerond aan de Fotovakschool in Rotterdam. Natuurlijk fotografeer ik nog steeds tijdens vakanties, maar mijn interesse verschuift steeds meer naar portretfotografie in de breedste zin van het woord. Wil je meer van mijn werk zien, kijk dan op mijn website.

Bekijk alle artikelen van Marc Roos

Geen inspiratie? Deze 5 opdrachten helpen je op gang.

9 fotogenieke fotolocaties in Groningen