in

De reden dat rood een lastige kleur is om te fotograferen


6 mei 2020, 07:57

Misschien heb je het weleens meegemaakt. Je fotografeert een rode stof of een rood voorwerp en je krijgt het maar niet voor elkaar om de kleur rood levensecht op de foto te zetten. Hoe komt dat en hoe los je het op?

Niet alle kleuren zijn even gemakkelijk te fotograferen. De kleur rood is in dat opzicht misschien wel de meest ingewikkelde. Waarschijnlijk heb je het weleens meegemaakt, bijvoorbeeld bij het fotograferen van een rode bloem of stof. Dan zie je wel de kleur rood, maar wordt deze weergegeven als één groot ‘kunstmatig’ oppervlak. Je raakt de details en nuances kwijt die normaal gezien erg belangrijk zijn voor een levensechte weergave van je onderwerp. Zie het als een lucht die door overbelichting helemaal wit is geworden. Natuurlijk zitten daar wel degelijk wolken, kleurverschillen en nuances in, maar die zie je niet meer door de verkeerde belichting. Hetzelfde kan dus gebeuren bij de kleur rood, ook als je een belichting gebruikt die voor de rest van je beeld precies de juiste is.

Je camera geeft het kleurkanaal groen voorrang tijdens de lichtmeting en daardoor kan het gebeuren dat rode tinten overbelicht raken en dichtlopen. Het probleem met de kleur rood openbaart zich vaak als je beeld omgezet wordt naar een jpeg en een – beperkter – kleurprofiel als sRGB. Dit kleurprofiel wordt door de meeste beeldschermen en internet-browsers gebruikt en is in dat opzicht een goede keuze, maar het is aan de andere kant een stuk beperkter in kleurweergave dan bijvoorbeeld AdobeRGB. Kortom: de problemen beginnen als de ruwe beeldinformatie in je raw-bestand gebruikt wordt om een weergave te genereren. Dit betekent dat ook de weergave op het display van je camera in dat opzicht moeilijk te vertrouwen is, want dat is in feite ook een jpeg die door de camera gegenereerd wordt om jou te kunnen laten zien hoe een weergave van je ruwe beeldinformatie er uit zou kunnen zien.

De juiste informatie zit echter vaak wél verborgen in je ruwe bestand. Dat is op zich geruststellend, want dat betekent natuurlijk dat het probleem met de rode tinten op te lossen is. Hoe kun je wel zeker zijn van een goede weergave? Als eerste – en dat is eigenlijk altijd een goed idee – is het verstandig om het histogram en meer preciezer de verschillende RGB-histogrammen goed in de gaten te houden als je aan het fotograferen bent. Op die manier zie je het meteen als er wat fout gaat. Het verschilt natuurlijk per foto, maar dichtgelopen rode tinten herken je aan een histogram waarop de waardes vreemd ongelijk verdeeld zijn en de bovenzijde aan de rechterkant raken. Dat ‘clippen’ moet je eigenlijk proberen te voorkomen. Op het oog kan de belichting voor het beeld in orde lijken, maar in het rode kanaal toch voor problemen zorgen.

Vaak is wat onderbelichten de oplossing. Je foto een paar stops donkerder maken zorgt ervoor dat je belichting meer in balans is en alle belangrijke beeldinformatie aanwezig is. Kortom: zorg ervoor dat je de verschillende RGB-kanalen in de gaten houdt en een beeld maakt waarbij alle waardes in orde zijn. Het vereist op deze manier achteraf natuurlijk wel de nodige nabewerking, bijvoorbeeld op het gebied van de kleur- en witbalans, maar op deze manier ben je er wel van verzekerd dat alle tinten goed worden opgenomen.

Zo maak je van je tuin een macroparadijs

De basisinstellingen van landschapsfotografie die iedere fotograaf moet weten