in

De zonsopkomst fotograferen met een lange sluitertijd? Dit is het recept!

Bij de zonsopkomst heb je vaak te maken met zacht licht en schitterende kleuren. Het is dan de truc om deze twee elementen in de foto te verwerken. Dat is Arjan Sijtsma goed gelukt in deze prachtige foto.

Ingrediënten

  • Camera: Canon EOS 80D
  • Objectief: Tokina AT-X 11-16 f2.8 PRO DX-II
  • Statief: Benro TMA48CXL in combinatie met de Benro GD3Wh Geared Head (XL-versie)
  • Filters: Benro 3 stops grijsverloopfilter + Benro 6 stops grijsfilter
  • Draadloze afstandsbediening: YouPro YP-870 TX
  • Locatie: De Zeelandbrug nabij Kats, Zeeland

Stappenplan

  • Bereid je goed voor, bekijk waar de zon opkomt en wat de weersverwachting is.
  • Wees op tijd, zodat je voldoende tijd hebt om alles klaar te zetten.
  • Plaats je statief, bepaal je compositie plaats je filters en stel handmatig scherp.
  • Stel je camera in.
  • Wacht tot de lucht mooi begint te kleuren.

Arjan fotografeerde de zonsopkomst bij de Zeelandbrug met een extreem lange sluitertijd.

Arjan Sijtsma (arjansijtsma)
Canon 80D · ISO 100 · F 13 · 134 SEC · 11 MM

“Ik fotografeer voornamelijk landschappen en heb een passie voor het wad, ik was op vakantie in Zeeland toen ik deze foto maakte. De Zeelandbrug staat al jaren op mijn fotografie-lijstje. Aangezien ik in het noorden van Friesland woon en je dan niet zo maar even naar Zeeland toe rijdt, was dit mijn kans om deze prachtige brug eindelijk vast te kunnen leggen. Ik wilde de brug bij zonsopkomst vastleggen en daar zat dan ook de uitdaging in: ik wilde namelijk beslist een mooie zonsopkomst. Ik heb daarom tot de avond van te voren de weersvoorspellingen nog gecheckt, waardoor ik zeker wist dat ik een mooie zonsopkomst zou krijgen. Daarna was het natuurlijk nog even stoeien om een mooie en goede compositie te krijgen.”

De voorbereidingen

“Een goede voorbereiding is voor het maken van een foto als deze heel belangrijk. Je wilt niet voor verrassingen komen te staan: zowel op de weg naar je locatie toe, als op de locatie zelf. Natuurlijk kun je je op het weer nooit voor de volle honderd procent voorbereiden, maar door de voorspellingen goed in de gaten te houden, kun je teleurstelling vaak voorkomen.”

Apps

“Allereerst heb ik in de TPE-app (The Photographer’s Ephemeris, red.) gekeken waar de zon ten opzichte van de brug opkwam en onderging. Hieruit bleek dat bij zonsopkomst de zon uit de juiste hoek kwam. Vervolgens heb ik onder andere in de Windy-app gekeken wanneer er rond zonsopkomst grotendeels hoge bewolking werd voorspeld en of er ook kans was op mist. Helaas werd er mijn hele vakantie geen mist voorspeld, maar hoge bewolking gelukkig wel. Dat is perfect voor ochtendrood. Aan de hand van de weersvoorspellingen heb ik vervolgens een dag gekozen om een poging te gaan wagen. De weersvoorspellingen ben ik tot de avond van tevoren blijven controleren, zodat ik zeker wist dat het weer goed zou zijn.

Als laatste heb ik via Google Maps en Earth de locatie bekeken, zodat ik niet voor verrassingen kwam te staan. Via Google heb ik de snelste route berekend, gekeken of er geen wegversperringen waren en gekeken of ik direct met de auto op de locatie kon komen.”

Spullen klaarzetten

“Een uur voor zonsopkomst was ik ter plaatse. Ik heb toen eerst mijn statief neergezet, waarna ik door de zoeker van de camera de compositie heb bepaald. Daarna heb ik de camera op het statief geplaatst en de filterhouder op het objectief bevestigd.”

Om de belichting voor zowel de voorgrond als de lucht perfect in balans te krijgen en omdat er nogal wat hooglichten in de lucht zaten, heb ik ervoor gekozen om een Benro 3 stops grijsverloopfilter met medium overgang te gebruiken. Hiermee kon ik het verschil in lichtsterkte van de voorgrond en de lucht beter in balans brengen.”

“Vervolgens heb ik via live-view de exacte compositie bepaald, de camera ten opzichte van de horizon recht gezet en handmatig scherpgesteld op de brug. De overgang van donker naar licht in het grijsverloopfilter plaatste ik via live-view midden op de horizon.”

“Ik wilde een foto met een lange sluitertijd maken, zodat het wateroppervlak mooi glad wordt. Daarom heb ik een Benro 6 stops grijsfilter in de houder geplaatst. Dit filter plaats je altijd tussen je lens en het grijsverloopfilter in.”

Het maken van de foto

“Toen alles klaar stond heb ik het moment afgewacht dat het licht mooi werd en de lucht alleen maar roder begon te kleuren. De foto heb ik toen gemaakt met een afstandsbediening, om alle trillingen te voorkomen en een scherpe foto te krijgen.”

Arjan paste in de nabewerking in Lightroom vooral de belichting en verzadiging aan.

De nabewerking

“Ik bewerk mijn foto’s altijd grotendeels na in Adobe Lightroom. Als eerste pas ik dan de lenscorrectie toe en check ik of de horizon exact horizontaal ligt, zodat de foto niet scheef overkomt. Ik fotografeer altijd met de witbalans op automatisch, dus die heb ik in de nabewerking naar smaak aangepast. Vervolgens heb ik de hooglichten grotendeels uit de foto gehaald, heb ik een beetje contrast toegevoegd, de belichting nog iets aangepast, de helderheid wat omlaag gezet en wat levendigheid toegepast. Ik fotografeer altijd aan de hand van het histogram, en zorg dat ik tegen overbelichting aan zit. Zo zorg ik ervoor dat ik zo veel mogelijk details vang en er weinig ruis in de foto komt. Later in de nabewerking haal ik de belichting dan iets naar beneden. Met het radiaalfilter heb ik delen in de foto wat opgelicht en andere delen wat donkerder gemaakt. Bij het knopje ‘Kleurverloop toepassen’ heb ik de hooglichten een klein beetje meer kleur gegeven.”

Finishing touch

“De foto heb ik ook nog eventjes in Photoshop geopend, daar heb ik een takje en wat viezigheid op de stenen voorgrond weggepoetst. Ook heb ik wat sensorvlekjes verwijderd en een boei die in het water lag weggehaald, die vond ik namelijk storend. Als laatste heb ik de foto weer in Lightroom gezet, ruisreductie toegepast en de foto iets verscherpt.”

Ander moment, ander beeld

“Deze foto is genomen exact een kwartier na de kleurrijke zonsopkomst van de andere foto. De lucht trok dicht en werd volledig kleurloos. Daarom heb ik besloten de foto om te zetten naar zwart-wit en een vleugje blauw toe te voegen. Tevens heb ik een andere uitsnede van 16:9 toegepast om meer nadruk te leggen op de brug.”

Arjan Sijtsma (arjansijtsma)
Canon 80D · ISO 100 · F 13 · 46 SEC · 11 MM

Zoom Academy

Dit recept komt uit het Fotografie Receptenboek op Zoom Academy. Hierin vind je veel verschillende foto’s en het bijbehorende stappenplan om de foto ook zelf te realiseren. Bij elke foto zie je wat de fotograaf allemaal heeft gebruikt: van camera en objectief tot filters en statieven. Daarnaast krijg je ook tips over bijvoorbeeld de locatie. Uiteraard leer je ook welke instellingen je nodig hebt. Een lange sluitertijd of juist een korte? Welke iso-waarde moet je instellen? En welk diafragma kies je?

Bekijk hier de Cursusbundel Fotografierecepten op Zoom Academy voor meer inspiratie! 


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Het onmisbare accessoire voor vogelfotografie: het statief

Diepte in je foto’s: geef de kijker de ruimte