in

Dit gaat vaak fout als je Rembrandt-portretten gaat fotograferen


23 maart 2021, 08:13

Het maken van Rembrandt-portretten in een studio vereist ervaring, durf om te experimenteren en kennis over het licht van de meester. Om je op weg te helpen, zijn hier alvast enkele do’s en don’ts die het waard zijn om te onthouden als je op zoek bent naar het mooiste Rembrandt-licht.

Don’ts

Te veel licht gebruiken

Een goede Rembrandt-belichting valt of staat bij de juiste hoeveelheid licht. Zoals je inmiddels weet, zijn donkere tinten vaak ruimschoots aanwezig in het werk van Rembrandt. Hij gebruikt het aanwezige licht om precies de juiste plaatsen in het werk aan te lichten en daarmee de aandacht van de kijker naar die gedeeltes te sturen.

Daarom zou het fout zijn om te veel licht te gebruiken, want daarmee wordt de belichting van je portret te gebalanceerd en vangt de achtergrond bijvoorbeeld net zo veel licht als het gezicht van je model. Dat is niet de bedoeling. Gebruik dus liever te weinig licht dan te veel.

Je model frontaal fotograferen

Als je naar het werk van Rembrandt kijkt dan valt op dat zijn modellen eigenlijk altijd gedraaid tegenover de kunstenaar zitten. Zelden zitten ze frontaal in beeld of kijken ze je honderd procent recht aan. Dat heeft een reden, want als dat wél het geval zou zijn, dan zou het licht niet zo interessant over het gezicht van de modellen vallen.

Juist omdat ze gedraaid zitten is het mogelijk om het bekende Rembrandt-licht te gebruiken om vorm en richting in het gezicht te brengen. Een schaduwkant in het gezicht ontstaat immers minder gemakkelijk als je model recht voor je zit.

P.S. Natuurlijk vormt die positie van je model een één-tweetje met de plaatsing van je licht: zie de do’s.


Een gedraaid model voor prachtige schaduwwerking.

Dave Willems, davew.zoom.nl
Canon 6D · ISO 50 · F 2,5 · 1/125 SEC · 85 MM

Do’s

Werken met eenvoudig licht

Als je op zoek bent naar het goede Rembrandt-licht, dan is het goed om in je achterhoofd te houden dat eenvoud belangrijk was in het werk van de meester zelf. Als je vier of vijf lampen en allerlei lichtvormers gaat gebruiken maak je dus veel minder kans op een goede Rembrandt-belichting dan wanneer je aan de slag gaat met één of hooguit twee lampen en wat lichtvormers. Het belangrijkste is het hoofdlicht en het gebruik daarvan. Houd het dus eenvoudig en besteed des te meer tijd en aandacht aan andere belangrijke elementen als je instellingen, je decor en de aansturing van je model.

Je licht op de goede plek zetten

Een goede Rembrandt-belichting kun je alleen maar creëren met het licht op de juiste plek in relatie tot je model en je eigen positie als fotograaf. De positie – plaatsing, hoogte en sterkte – van je licht is het allerbelangrijkste aspect als het gaat om een goede Rembrandt-achtige belichting. Onthoud voor nu in ieder geval dat een verkeerde positie van je licht (en je model) waarschijnlijk de reden is dat een beeld niet lukt of goed voelt. Verderop in deze cursus laten we zien waar dat licht precies moet staan.


In dit portret is een prachtige lichtbalans gevonden.

Femke Daudeij, femkedaudeij.zoom.nl
Canon 5D II · ISO 125 · F 8 · 1/200 SEC · 50 MM

Sprekende portretten in de studio: zo krijg je het voor elkaar

Creatief met achtergronden in macrofotografie