in

Dit zijn de beste weersomstandigheden om in het bos te fotograferen


6 oktober 2020, 08:27

In bossen heerst chaos. Je hebt te maken met veel vormen, kleuren en structuren. Ben je op een zonnige dag in het bos, dan krijg je ook nog eens te maken met hoge contrasten in je foto. Dan lijkt het bijna onmogelijk om nog een uitgebalanceerd en rustig beeld te maken.

Bewolkt en grijs

Ga je op een grijze of bewolkte dag de bossen in, dan zijn de contrasten zijn dan laag en is het licht zacht. Het vinden van een goede compositie zal je een stuk eenvoudiger afgaan! Ga je een dag na een fikse regenbui, dan zijn de kleuren van de vegetatie op hun mooist en heb je kans dat al dat vocht in de zon gaat verdampen. Sfeer gegarandeerd!

Mist

Nog beter is het op een mistige dag te gaan. En dan niet zo’n mooi laagje grondmist boven sloten en weilanden, want daar zie je in de bossen meestal weinig van terug. Je zoekt zo’n dag waarop het tot na het middaguur potdicht zit. Die dichte mist helpt je enorm bij het vinden van een rustige compositie. Veel storende elementen worden door de mist aan het oog onttrokken, zodat jij je niet meer in allerlei bochten hoeft te wringen om die elementen in je beeld te ordenen. Bovendien zijn de contrasten bijzonder laag, wat ook weer helpt bij het zoeken naar rust in je foto.

Mist helpt enorm om storende elementen te verwijderen, maar ook als sfeermaker. Deze foto is in het Speuldersbos gemaakt.

Dennis Mulder, dennismulder55.zoom.nl

Zonneharpen

Ben je op een mistige dag in het bos en komt de zon er op enig moment doorheen, wees dan alert op zonneharpen. Dat zijn van die mooie stralen die door het bladerdek op de bosbodem vallen. Maar let op, weersta de neiging er naartoe te lopen, want dan verdwijnen ze weer. Deze zonneharpen bestaan namelijk uit een heleboel waterdruppeltjes die van achteren worden aangelicht. Van veraf wordt het perspectief in elkaar gedrukt en zie je harpen, van dichtbij sta je als het ware tussen de druppels.

Gebruik daarom een telelens vanaf een afstandje en fotografeer daarmee de zonneharpen. Een zonneharp op zich maakt nog geen mooie foto, dus blijf kritisch over je compositie. Let ook nu op dat je geen overlappende bomen krijgt en dat de balans in je beeld behouden blijft.

Zonneharpen maken van een doodnormaal bos een sprookjeswereld.

Dennis Mulder, dennismulder55.zoom.nl

Nabewerking

Pas in de nabewerking van dit soort foto’s op dat je niet te hard aan de schuifjes trekt voor het zwartpunt, witpunt en contrast. Voor je het weet is de zachte sfeer van de mistige dag weer verdwenen en zit je toch weer met een onrustig en contrastrijk beeld. Op een grijze of mistige dag vind je in het bos geen diepzwart of echt wit. Dan hoef je dat er in Lightroom of Photoshop ook niet in te brengen!

Eventueel kun je het zachte sfeertje nog wat extra aanzetten, bijvoorbeeld door toepassing van het zogenaamde Orton-effect. Kort gezegd combineer je dan de scherpe foto met een wat contrastrijkere en vervaagde kopie van je foto, wat een dromerig effect geeft. Volg je deze cursus ook online op Zoom Academy, dan kun je van deze bewerking een screencast bekijken waarin dit stap voor stap wordt uitgelegd.

Als je camera het mogelijk maakt, kun je een soortgelijk effect ook behalen door een meervoudige opname te maken. Ook nu maak je eerst een scherpe foto, waarna je de scherpte net voor of achter je onderwerp legt en de foto nog eens maakt. Doe dat vanaf statief om zeker te zijn dat het goed over elkaar past. De tweede, onscherpe foto zorgt voor een zachte gloed om de bomen. Deze techniek werkt het beste als je met een open diafragma fotografeert, omdat bij een klein diafragma de scherptediepte zo groot is dat de onscherp bedoelde tweede opname wellicht ook per ongeluk scherp wordt.

6 verschillende foto’s met lange sluitertijden

Lightroom Workflows – Zoom Academy Live | Schrijf je nu gratis in!