in

Een meelshoot met continu licht, kan dat?



3 oktober 2016, 10:00

Fotografe Liesbeth van Asselt geeft regelmatig workshops voor grote groepen. De laatste keer gaf ze een meelshoot, waarbij ze met continu licht aan de slag ging. Ze schrijft over haar ervaring in deze blog.

Voor de twee Stapfoto Vakgroepen organiseerde ik vorige week een meelshoot. Maar hoe doe je dat met een groep van in totaal veertien mensen, dus met twee groepen van zeven?

Gebruikelijk is om tijdens meelshoots flitsers te gebruiken om de beweging van het meel te bevriezen (de reportageflitser op 1/8 van de totale flitsduur betekent ca. 1/4000e van een seconde).

Maar als je flitsers gebruikt, zit je met de oplaadtijd. Als persoon A een foto gemaakt heeft, moet de flitser even opladen en kunnen persoon B t/m G op dat moment geen foto meer maken. En als je iedereen om de beurt laat fotograferen is dat wel erg eentonig (en vermoeiend!) voor de modellen.

Bevriezen van beweging met flitslicht

Wat eventueel nog wel zou kunnen, is dat iedereen de camera op bulb zet. Dus gewoon de sluiter lang open zet. Dat is hoe ik werk in mijn studio, tijdens de workshop waarbij we ballonnen gevuld met water kapot laten springen. Om de beweging van de waterspetters te bevriezen gebruiken we dan flitslicht in een compleet verduisterde studio. Zo komt alleen het flitslicht op de foto. Maar de locatie waar we de meelshoot deden was niet helemaal te verduisteren. Daarbij: om de dansers in het donker te laten dansen en springen levert een risico op valpartijen op, en dat wil je natuurlijk niet. Wat nu?

Bevriezen van beweging bij continu verlichting

We zijn uitgeweken naar continu verlichting met LED-lampen. Dat heeft als extra voordeel dat je de camera in de burst-mode kunt zetten en je dus altijd op het juiste moment de foto maakt (tenzij je camera maar 4 beelden per seconde maakt, dan zit je er alsnog wel eens naast). Timing is bij continu dus minder belangrijk dan bij flitslicht.

Met de camera op f7 voor voldoende scherptediepte en de sluitertijd op 1/2000 om de beweging te bevriezen, zal de iso omhoog moeten. Op onze locatie kwamen we uit op een iso van 4000. Voor mensen die in RAW en met een fullframe camera werken is dat niet zo’n heel groot probleem. Zij kunnen de ruis die deze hoge iso-waarde veroorzaakt wel in de hand houden/in de nabewerking beperken. Voor mensen met een kleinere sensor met veel megapixels kan de ruis wel een probleem vormen. Maar bedenk dan dat een onscherpe foto door een te groot diafragma of een te lange sluitertijd erger is dan ruis door een hoge iso!

Nu de leden van de Stapfoto Vakgroep een beetje weten hoe het gaat tijdens zo’n meelshoot, gaan we volgend jaar in groepjes van drie of vier mensen aan de slag. Waarbij roulerend steeds één persoon met de flitsers aan de slag is, en de anderen met de LED-lampen. Ik zal weer verslag uitbrengen!

Opbouw van de shoot

De opbouw van de locatie van een meelshoot kost veel tijd. Het maakt dan niet uit of je met flitsers of met LED-lampen werkt. Ik maakte er een timelapse van.

Benodigdheden voor een meelshoot

Behalve een in plastic ingepakte camera met objectief:

• Om op te bouwen: trap en bevestigingsmiddelen (knijpers, ducttape)
• Zwarte (matte) achtergrond + zwart landbouwplastic aan de zijkanten + op de vloer
• Led-lampen en/of flitsers en afdekfolie hiervoor
• 50 kg patentbloem ( + zeef en grote bak) en holy powder om er een kleurtje aan te geven
• Modellen, kleding en props als hoepels, parasols, etc.
• Kwasten en handdoeken om de modellen weer poedervrij te maken
• Schoonmaaksullen voor achteraf (bezem, emmer sop, doeken, oude stofzuiger, vuilniszakken)
• Iets te eten en drinken voor iedereen.

DJI onthult de Mavic Pro, een opvouwbare, kleine camera-drone

Review: Canon Eos 5D mark IV