in

Essentiële marketing voor fotografen – De belangrijkste do’s en don’ts



11 december 2016, 13:10

In deze blog bespreekt professioneel fotograaf Leonie van der Locht – Huijbers essentiële marketing voor fotografen. Ze gaat in op do’s en don’ts om meer klanten binnen te halen en te behouden.

In mijn vorige artikel heb je kunnen lezen dat het belangrijk is om als fotograaf een niche te vinden aan klanten die bij jou passen. Als je die eenmaal gevonden hebt, zul je merken dat je gemakkelijker door deze doelgroep gevonden wordt en je aanbod beter aansluit.

Dat maakt het voor de klant gemakkelijker om jou te onthouden, omdat ze interesse hebben in jouw specifieke werk. Zo zijn bedrijven niet op zoek naar kinderfotografie en bruidsparen niet geïnteresseerd in productfotografie.

Wat kun je doen om meer klanten te krijgen?

Laat in ieder geval jezelf zien! Vooral op de plekken waar jouw doelgroep zit. Voor bruidsparen is dat bijvoorbeeld ThePerfectWedding.nl en voor bedrijfsfotografen eerder LinkedIn. Het is daarom ook heel belangrijk dat je website past bij wat je wilt communiceren.

Wat doe je aan marketing als fotograaf (website, netwerken, etc.)? 

Zelf doe ik behoorlijk wat aan marketing. Mijn website laat ik regelmatig aanpassen en het updaten ervan doe ik zelf. Helaas minder vaak dan ik zou willen, want dat kost nu eenmaal veel tijd.

Google

Ook laat ik speciale SEO-pagina’s schrijven om mijn website hoger te laten scoren op bepaalde zoektermen in Google. Dit zijn pagina’s die helemaal geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachine. Het duurt even voordat dit effect heeft, maar het zorgt wel dat ik nieuwe bezoekers en dus mogelijke klanten naar mijn website trek.

Social Media & Persoonlijke branding

Social media zet ik in om mijn werk en mezelf in actie te laten zien. Volgers weten daardoor waar ik mee bezig ben en dat hoor ik dan weer vaak terug op netwerkborrels. Handig, want dan heb je meteen een praatje. Je hoeft dan ook niet uit te leggen wat je precies doet, maar hebt gelijk een gesprek over wat voor leuke opdracht het was. Hiermee werk ik aan mijn persoonlijke branding. 

Regelmatig bezoek ik evenementen en netwerkborrels, maar alleen waar mijn doelgroep ook zit, anders is het tijdverspilling. Ga daar niet domweg kaartjes uitdelen, maar ga een gesprek aan met mensen. Probeer elkaar te helpen en zorg dat ze je onthouden. Hiermee plant ik zaadjes die hopelijk ooit uitkomen.

En last but not least: mijn nieuwsbrief. Eén keer per twee maanden stuur ik een nieuwsbrief naar mijn klanten en mensen die zich aangemeld hebben. Ik merk dat ik hier trouwe volgers heb waar ik ook reacties van terugkrijg.

Maak de nieuwsbrief niet te lang en inhoudelijk aantrekkelijk. Maak het vooral niet te commercieel, want niemand zit te wachten op een aanbiedingsfolder in de mail; dan zie je dat mensen zich alweer snel uitschrijven. Doe je dit goed, dan is het een fantastische tool om relaties te onderhouden met klanten en ‘bijna-klanten’.

Hoe zorg je als fotograaf voor terugkerende klanten?

Simpel: Zorg dat je bij bestaande klanten de best mogelijke indruk achterlaat. Geef ze ook een kaartje mee als je weggaat. Kom je afspraken na of communiceer als iets niet lukt. Zijn ze tevreden, vraag dan ook eens om een referentie. Dit is weer goed voor nieuwe klanten, want mond-tot-mond reclame blijft één van de sterkste marketingtools. Op deze manier heb ik veel aanbevelingen op LinkedIn en op mijn website door mogen plaatsen.

Denk mee met je klant en probeer hierbij te kijken hoe je jouw klant kan helpen in de toekomst. Dit is natuurlijk in elke niche anders. Bij kinderfotografie zou je iets aan kunnen bieden waarbij je elk jaar rondom de verjaardag foto’s laat maken voor een bepaald aantal jaren. Bij bedrijven is het lastiger, maar daar zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan terugkerende personeelsfoto’s (dit wisselt vaak) en doorlopende productfotografie voor hun website.

Met je nieuwsbrief kun je er in ieder geval voor zorgen dat je onder de aandacht blijft!

Wat moet je vooral niet doen in het begin van je carrière als professioneel fotograaf?

Dat zijn er wel wat, maar dit zijn mijn belangrijkste: Ga niet willekeurig spammen, maar ga ook niet af zitten wachten op de bank. Praat bij netwerkevents niet alleen maar over jezelf. Ga het liefst ook met een doel (kennis delen, informatie delen, etc). Andere fotografen niet op sociaal media afkraken om jezelf in de spotlight te zetten. Zorg dat je geen matig website hebt of nog belangrijker: ál je foto’s laten zien in plaats van een goede selectie die bij je niche past.

Bonus tip voor professionele fotografen: Zorg dat je een goede accountant hebt en laat die zijn werk doen. Dat kost geld maar levert het ook op. Wellicht heeft die laatste tip niet zoveel te maken met marketing, maar dit zorgt er wel voor dat jij je helemaal kan focussen op jouw niche!

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Basiscursus beeldbewerking – Met 5 tips naar de top

Review: Samsung Gear 360