in

Feedback Naakt



20 december 2012, 09:00

Bij naaktfotografie is het de kunst om een evenwichtig beeld te maken, met respect voor het model. Professioneelfotograaf Eric Kellerman beoordeelt vier foto’s van Zoomers en geeft daarbij tips over hoe je betere naaktfoto’s kunt maken.

Lezersfoto’s beoordeeld door een professional


TITEL: Elle in lowkey GEMAAKT DOOR Robert Verduin (robertverduin) CAMERA Nikon D700 LICHTGEVOELIGHEID ISO 100 DIAFRAGMA F 5.6 SLUITERTIJD 1/125 SEC

Eric Kellerman:

‘Dit is een mooie uitvoering van een heel klassieke foto. Mooie vormgeving en compositie. Het bovenlichaam en de cirkelvorming van schouders, nek en armen zijn heel goed vastgelegd. Dit lichtgespierde model is uitermate geschikt voor naaktfotografie, vooral met een beetje strijklicht, alle vormen komen dan goed uit. De belichting op haar borst klopt, er is een kozijn van been en linkerarm waarbinnen de borst valt. De neus krijgt echter te veel licht en daardoor aandacht; hij is lichter dan de rest van het gezicht. De houding is mooi, maar zorgt tegelijkertijd wel voor een probleem: de putjes van het model zijn te goed zichtbaar. Deze kun je uiteraard wegwerken met Photoshop, maar dit kost veel tijd. Het is beter om een dergelijke houding te vermijden of anders te belichten. Verder is de schaduw op het rechterbeen en de bilpartij erg donker, met een reflectiescherm of piepschuim kun je dit makkelijk verhelpen. Los hiervan zijn de donkere plekken in de voorgrond wel erg goed, dat geeft een soort plasticiteit en dimensionaliteit aan de foto. Misschien leidt de structuur van de vloer een beetje af, deze kan beter egaal zijn.’

Robert over zijn foto:

‘Zwart-wit, contouren, schaduwen en spiertonussen spreken me aan. Samen met model Elle Smit en visagiste Jolanda van Rooden heb ik op een woensdagavond in mijn studioruimte geprobeerd om daar invulling aan te geven. Ik heb Elle hier op de grond geplaatst, omdat dat wat weerspiegeling creëert. Ik heb gebruikgemaakt van één hoofdlicht met softbox en één invullicht. Jolanda heeft met het reflectiescherm de rug iets meer licht gegeven. In de nabewerking heb ik de huid iets verzacht en de foto nog wat verscherpt.’

TITEL: Samen één GEMAAKT DOOR: Roos Komar (rooskomar) CAMERA: Canon EOS 5D Mark II LICHTGEVOELIGHEID: ISO 125 DIAFRAGMA: F 9 SLUITERTIJD: 1/80 SEC

Eric Kellerman:

‘De vormgeving van deze foto is klassiek en mooi, ook het concept is goed. De symmetrie bij dit soort foto’s moet echt goed zijn, anders werkt het niet. Dat is gelijk een plus- en een minpunt van deze foto. De symmetrie is goed, maar niet perfect. Zijn handen leiden af, je ziet dat hij zijn rechtervoet anders beetpakt dan zijn linkervoet. Ook zijn de schouders ongelijk. Verder oogt de bilpartij van de dame anatomisch vreemd, deze zit enigszins in een punt. Het is een goed uitgevoerde high-key foto, maar pas op met de belichting. Sommige delen zoals achtergrond, knieën en schouders zijn overbelicht. Je verliest zo details, de achtergrond minder belichten dus. Dat er verder geen schaduw is, is niet erg, dat past goed bij high-key. Houd ook de huidskleur goed in de gaten, deze is van beide modellen wat rood. Behalve minder rood maken kun je ook kijken hoe het er in zwart-wit of duotoon uit zou zien, dan ligt het accent ook meer op de vormen.’

Roos over haar foto:

‘Deze foto maakt deel uit van een shoot met veel aparte poses. Op de foto staat een vriendin samen met haar vriend. Ze wilden graag artistieke naaktfoto’s. Bij de nabewerking heb ik de curves iets opgehaald zodat de lichamen nog meer gingen samensmelten. Ze waren er heel erg tevreden over en deze foto komt boven hun bed te hangen.’


TITEL: Zacht winterlicht GEMAAKT DOOR: Henri Senders (hse097) CAMERA: Olympus E500 LICHTGEVOELIGHEID: ISO 640 DIAFRAGMA: F 5 SLUITERTIJD: 1/50 SEC

Eric Kellerman:

‘Van deze serie vind ik dit gelijk de mooiste. Tegelijkertijd begrijp ik niet waarom je dit buiten zou doen, zeker als het koud is. Maar het is wel een oer-Hollandse plaat. Je heb hier te maken met een interessante strijd tussen het landschap en een fraai model. Je wordt benieuwd naar wat er achter haar gebeurt. Het is een gewaagde foto, vooral door de plaatsing van het model binnen het 16:9-formaat. Je zou het model meer naar rechts verwachten, volgens de regel van derden. Hoewel het shirt een interessant frame voor haar gezicht creëert, vind ik het gordijneffect niet mooi. Het moet lijken alsof ze uit de kleren gaat, maar het is te statisch. De houding erbij klopt niet. Het licht is mooi ingetogen zonder te veel contrast, met mooie grijstinten.’

Henri over zijn foto:

‘Op een koude en mistige ochtend in januari hebben we foto’s gemaakt op een plekje waar het eerste zonlicht mooi het bos in viel. Ik heb dat gedaan terwijl Sharona zich langzaam uitkleedde. Op die manier kon ik intuïtief foto’s maken vanuit verschillende invalshoeken, zonder haar al te veel te hoeven storen. Ik kies regelmatig voor die werkwijze omdat het meestal leidt tot ingetogen foto’s, een ontspannen model en natuurlijke bewegingen en houdingen, waarbij ik zonodig kan bijsturen zonder de sfeer te verbreken.’


TITEL: Rose Petals GEMAAKT DOOR: Peter Mantel (pmantel) CAMERA: Canon EOS 7D LICHTGEVOELIGHEID: ISO 100 DIAFRAGMA: F 5.6 SLUITERTIJD: 1/125 SEC

Eric Kellerman:

‘Deze foto is een beetje ‘American beauty’-light, met een hoog ‘eyecandy’-gehalte. De belichting is prima in orde, een beetje aan de high-key kant. Het haar bevat een donkere en een lichte plek; wat minder contrast en iets meer licht op de voorpartij van haar hoofd zou goed zijn. Peter weet precies wat hij wil, maar ik mis een beetje de inhoud in de foto. Het is niets meer dan een mooi lichaam op een doek met rozenblaadjes. Haar lichaam ligt nu erg horizontaal. Voor de compositie zou het beter zijn haar meer diagonaal te plaatsen, met haar hoofd naar beneden. Tot slot is de houding van haar armen niet in evenwicht, je kunt dit verbeteren door bijvoorbeeld haar linkerarm omlaag te laten wijzen. Dan creëer je meer samenhang tussen de twee armen.’

Peter over zijn foto:

‘Deze foto is gemaakt in de studio, tegen het einde van een fotoshoot. Gaandeweg was een goede werksfeer ontstaan en die inspireerde ons tot het spelen met licht en kleur. Vanaf een keukentrapje liet ik rozenblaadjes op Marleen neerdwarrelen. De combinatie van de zwarte achtergrond, de witte, halfdoorschijnende voile, het harde licht van een spot en het zachte invullicht van een softbox leverde dit beeld op.’

Praktische tips

Blijf experimenteren
Blijf kritisch, blijf proberen en experimenteren. Alleen zo kun je jezelf blijvend ontwikkelen.
Inspiratie
Laat je inspireren. Een goede inspiratiebron is artnudes.blogspot.com van Michael Barnes. Hier vind je een verzameling van verschillende naaktfotografen.
Professionals
Kijk naar het werk van professionele fotografen, zoals Ruth Bernhard, Christian Coigny, Andreas Heumann, Emil Schildt, Flor Garduño, Nana Watanabe, Alvin Booth en Howard Schatz. Als je een aantal mooie foto’s hebt gevonden, print deze uit en laat het ook zien aan het model. Zo kun je makkelijk laten zien in welke stijl je wil fotograferen. Let op: laat je inspireren maar doe niet na. Het moet wel jouw foto blijven.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Samsung EX2F

Fotodokter: Witbalans