in

Fotodokter Fashion fotografie

De vraag

Al van sinds ik fotografeer (en dat is nu zo’n 6 jaar) vraag ik me telkens af waarom ik mijn foto’s nooit zo mooi ‘zacht’ krijg zoals de meeste bekende fashionfotografen. Ook wanneer ik flits met mijn studioflitsers wordt het meteen zo hard belicht waardoor ik veel detail verlies. Wat doe ik verkeerd? Tot nu toe heb ik met mijn Nikon D3100 gewerkt en gebruik ik sinds een jaar de Nikon AF-S DX NIKKOR 24-70mm f/1:2.8G. Stel dat mijn camera niet in staat is zo’n mooie foto’s te maken, op wat moet ik dan letten bij mijn volgende aankoop?

De behandeling van de Fotodokter

Het valt de fotodokter direct op dat Femke goed de blik van het model kan pakken met haar fotografie. Haar vraag gaat dan ook over techniek. We kunnen techniek opsplitsen in scherpte, kleurendiepte en dynamisch bereik. Ook heeft ze vragen over het effect van haar studioflitsers.

Studioverlichting

Bij het werken in een studio met kunstlicht komt ook altijd een beetje smaak om de hoek kijken. Probeer dus heel veel uit, verplaats je lampen of flitsers veel en kijk wat dat doet. Kijk ook naar achter de schermen foto’s van professionals of mede-zoomers die je online kunt vinden. Onthoud altijd: waar je je lamp ook neerzet, aan de andere kant komt een schaduw. Hoe hard of zacht die schaduw is, ligt aan de sterkte en grote van je licht. Met op een lamp direct op de schaduw moet je uitkijken voor tangverlichting: twee lampen aan beide kanten van het hoofd van het model. Het belangrijkste van je model ( de ogen, neus, en mond) liggen dan in de schaduw. Een lamp van voren lost dit op.

Deze is met de grootste lichtbron gemaakt, de zon. Om het licht wat te filteren is een partytent gebruikt! Foto: lianneboumafotografie

Belangrijk om te onthouden: hoe groter de lichtbron, hoe zachter het licht en minder schaduwwerking er ontstaat. De grootte van een lichtbron kun je bepalen met hoe je het licht verspreid. Softboxen en dergelijke verspreiden het licht over een groter oppervlak en maken het licht meer diffuus. In het werk van Femke is te zien dat ze al Lightshapers gebruikt.

Lightshapers

Met een flitsers in je studio zul je creatief moeten zijn als je de kwaliteit van je licht wilt veranderen. Het licht is vrij hard, dus je wil al snel zachter licht. Je kunt dit doen met lightshapers.

Paraplu’s
Paraplu’s zijn er in twee soorten: doorschijnend en reflecterend, elk met hun eigen voordelen. Wil je het licht goed door de ruimte verspreiden, dan gebruik je een reflecterende paraplu. Je flitst in de paraplu, die het licht terugkaatst richting onderwerp. Is een zachte verlichting van het onderwerp je eerste prioriteit, dan ben je beter af met de doorschijnende variant. Hier flits je doorheen, net als bij een softbox voor studioflitsers. Om het licht zo zacht mogelijk te maken, zet je de paraplu zo dicht mogelijk bij je model (uiteraard zonder dat de paraplu op de foto komt).

Hier is gebruik gemaakt van de zon als tegenlicht en een flitsparaplu om het model in te flitsen. Foto: EvelyDuis

Reflectiescherm
Reflectieschermen zijn erg belangrijk om schaduwen op te lichten, ook in je thuisstudio. Opvouwbare oplichtschermen zijn dan heel erg handig omdat je ze na gebruik heel compact kunt opbergen. Ze zijn vaak voorzien van een wit, zilveren, gouden en zwart oppervlak. Zwarte schermen worden weinig gebruikt, maar zijn een ideaal hulpmiddel om licht weg te houden, zodat er geen lensflare ontstaat. Je kunt met een zwart scherm ook heel mooi schaduwen juist benadrukken en intenser maken door op die plekken licht tegen te houden.

Softbox
De naam zegt het al: uit een softbox komt zacht licht. Softboxen zijn verkrijgbaar in verschillende formaten: hoe groter, des te zachter het licht.

Soms kun je in de ogen van het model zien welke shaper er gebruikt is. Hier zie je duidelijk twee softboxen. Foto: bdmstudios

Open kap
Met een open reflector schijnt je flitsbuis heel direct op je onderwerp, wat harde schaduwen en creatieve effecten oplevert

Snoot met grid
Als je bij een portret een klein lichtaccentje wilt, bijvoorbeeld een haarlichtje, dan is het gerichte licht van een snoot met grid het perfecte gereedschap.

Sommige fotografen delen ook precies de lichtopstelling. Hier kun je veel van leren. Zo zijn hier drie lichtbronnen gebruikt, één snoot voor het haar. Foto: hansvaneijsden

Beauty dish
Het karakter van het licht van een beauty dish is harder dan het licht uit een softbox. Maar nog steeds zacht genoeg om flatterende portretten mee te maken.

Dynamisch bereik en kleurendiepte

Femke vergelijkt haar werk professionele fashionfotografen. De fotodokter keek naar een voorbeeld van Amanda Diaz die Femke stuurde. Diaz gebruikt een full-frame Canon 5D mark II en het 85mm F 1.2 objectief van Canon. De foto’s van Femke zouden net zo zacht kunnen worden als het werk van Amanda Diaz, als het verschil tussen het donkerste deel en het lichtste deel kleiner zou worden. Door met zachter licht of met meer lichtbronnen te fotograferen, help je de camera om het verschil tussen donker en licht kleiner te maken.

Elke camerasensor heeft een beperkt dynamisch bereik, kleiner dan dat van het menselijk oog. Het dynamisch bereik is het gebied tussen licht en donker dat kan worden weergegeven. Wat daarbuiten valt, wordt wit, respectievelijk zwart zonder enige doortekening. Hoe groter het dynamisch bereik van je sensor, hoe groter het contrast dat je kunt vastleggen in één opname. Vooral de sensoren van moderne (instap) full-frame camera’s (zoals de 6D van Canon en de D610 van Nikon) hebben een groot dynamisch bereik.

Hier is gebruik gemaakt van de zon en in de ogen kan je zien van een reflectiescherm. Zo breng het licht in balans. Foto: anoukstrijbos

Hoewel full-frame camera’s beter in het onderscheiden van licht- en donker contrasten dan hun APS-C verwanten, zien we dat Femke heeft geïnvesteerd in een prachtig zoomobjectief. De Nikon D7200 en D3300 liggen in performance voor portretten niet ver uit elkaar, maar wel in prijsverschil. Maar de prijzen voor het uitbreiden van de studioverlichting zijn lager. Het advies van de fotodokter is daarom dat Femke eerst experimenteert met licht, voordat ze investeert in een nieuwe camera.

14-bits

De Nikon D3100, waar Femke mee fotografeert, legt daarnaast foto’s vast in 12-bits. Moderne camera’s kunnen foto’s vastleggen in 14-bits raw-bestanden. Dat zijn twee keer zo veel kleuren dan er kunnen worden opgeslagen in een 12-bits raw-bestand. Kijk wel even in het menu onder raw-opname, vaak is 12-bit als standaard ingesteld, terwijl de 14-bits optie wel te kiezen is.

Scherpte

Als laatst wil de Fotodokter nog de verscherping in de nabewerking als tip meegeven, waardoor de foto’s aantrekkelijk worden om op een scherm te laten zien. Het high pass filter in Photoshop werkt daar fantastisch voor.
Maar pas op: Verscherping is geen vervanger voor incorrecte focus. Verscherping werkt goed op de delen die al in focus zijn. Gebruik daarom een laag-masker bij het high pass filter om alleen de delen in de foto te verscherpen die al in focus zijn voor een mooi ‘HD-effect’.

//zoom.nl/foto/portret/ramona.2467432.html?object=user&object_id=134894
Door een juiste nabewerking geef je een portret net dat extra diepte. Foto: Focasa

Zelf insturen?

Kleuren sprankelen te weinig, de belichting kan beter, de compositie strakker? Heb jij een foto die je wil verbeteren, maar je weet niet hoe? Stuur hem in en de Fotodokter legt de vinger op de zere plek, stelt een diagnose en geeft tips voor verbetering. Insturen kan via een mail naar redactie@zoom.nl. Stuur in de mail de link van de foto op Zoom.nl en stel je vraag aan de Fotodokter.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

De mooiste herfstkleuren

Fotografie én visagie