in

Fotodokter: flitsset



3 oktober 2013, 16:22

Maak jij wel eens een foto die volgens jou beter had gekund maar weet je niet hoe? Vandaag behandelt de Fotodokter de vraag van Niels Brouwers. Waar moet je op letten bij het kopen van een flitsset?

DE VRAAG

Ik zou graag een studiokit willen kopen, maar ik weet niet wat alle specificaties met oog op spanning en voltage precies inhouden. Ik weet dat het iets te maken heeft met de kracht van de lamp en als je te weinig hebt dat je dan zwak licht krijgt en als het te veel is dat de lamp zelfs kapot kan gaan. Maar ik weet niet precies hoe ik naar de nummertjes en dergelijk moet kijken. Mijn vraag, zou je wat uitleg hierover kunnen geven?

DE BEHANDELING VAN DE FOTODOKTER

Met een studioflitser kun je elke denkbare lichtsituatie nabootsen. Van het zachte licht van een bewolkte dag tot het harde warme licht van een mooie zonsondergang. Wel is het handig om te weten hoe je dat doet en wat voor lampen je daarvoor nodig hebt. Niels heeft nog geen studioflitsers en de Fotodokter heeft de volgende tips die misschien handig zijn bij het shoppen.

Wattseconde
Het vermogen van de flitser en wat Niels waarschijnlijk de kracht van de lamp noemt, is een indicatie voor de lichtopbrengst. Dit vermogen noem je een aantal wattseconde (Ws). Dit vermogen zie je bij vrijwel alle studioflitsers in een getal in de productnaam. Een 150D is dus een flitser met 150 Ws. Je hebt ook kits met bijvoorbeeld 2900A. Dit staat dan voor twee flitsers met ieder 900 Ws.

Een Falcon Eyes Studio Flitsset SSK-2200D. Dat wil dus zeggen twee lampen van 200 wattseconde.

Tips bij aanschaf
Het is belangrijk dat je het vermogen van de flitser afstemt op de onderwerpen die je wilt fotograferen. Voor portretten en productfotografie heb je vaak al genoeg aan een flitsvermogen van tweemaal 300 wattseconde in je kleine thuisstudio. Wil je wat grotere onderwerpen fotograferen is het veiliger om voor tweemaal 500 wattseconde te kiezen. Omdat je bij de meeste flitssets traploos het vermogen kunt verminderen is teveel vermogen nooit een probleem. Te weinig wel als je voor een productfoto eigenlijk diafragma F22 nodig hebt en je maar tot F11 flitspower hebt.

Een flitskop heeft een flitsbuis waaruit in een fractie van een seconde enorme lichtexplosie wordt geperst. Veel te snel om de lichtinval goed te kunnen beoordelen. Om goed te kunnen zien hoe jij je model hebt verlicht zit er ook in een flitskop een instellamp ingebouwd. De 60 watt van sommige flitsers is wel aan de krappe krant. Met 150 watt kun je heel precies je set uitlichten. Je vindt de sterkte van je instellamp vaak in de specificaties van de flitser.

Denk niet meteen aan heel veel flitslampen. De mooiste foto’s worden gemaakt met slechts één hoofdlicht, en niet met een hele batterij flitsers. Als je pas begint, heb je aan twee flitslampen echt meer dan genoeg. Je kunt de flitsset natuurlijk zo duur maken als je wilt. Het voordeel tegenwoordig is dat er veel instapmodellen op de markt zijn die ook niet duur zijn. Als je net begint met een thuisstudio of het werken met losse flitsers, wil je uiteraard niet de hoofdprijs uitgeven. De Fotodokter zou dan ook altijd adviseren om niet meteen met een hele hoge Ws lampen te beginnen. Krijg je echt de smaak te pakken en ga je het steeds meer gebruiken kun je altijd overstappen naar duurdere modellen waarbij je elke flits exact dezelfde lichtintensiteit heeft en een hele korte oplaad- en flitstijd.

Maak de flitsset en dus het licht in je opname in het begin niet te gecompliceerd. Vaak geeft slechts één hoofdlicht al een heel mooi resultaat.
Foto: Freddie Westerhof

Liever meer reflectoren dan flitsers
Als Niels zijn budget het toelaat, is het ook slim om te kijken naar de verschillende reflectoren zoals spotlight-voorzetstukken, paraplu’s of softboxen. Die zijn immers bepalend voor het karakter van het licht. Vaak kun je voor een aantrekkelijke bundelprijs één of meer flitsers met verschillende reflectoren kopen. Dat geeft je meer mogelijkheden en scheelt tevens een smak geld!

Verschillende reflectoren
Met een studioflitser heb je opeens een heleboel licht tot je beschikking, maar dan ben je er nog niet. Met verschillende reflectoren maak je een keuze voor licht met een specifiek karakter. Er zijn verschillende reflectoren:
Softbox
De naam zegt het al: uit een softbox komt zacht licht. Softboxen zijn verkrijgbaar in verschillende formaten: hoe groter, des te zachter het licht.

Open reflector
Met een open reflector schijnt je flitsbuis heel direct op je onderwerp, wat harde schaduwen en creatieve effecten oplevert.

Snoot met grid
Als je bij een portret een klein lichtaccentje wilt, bijvoorbeeld een haarlichtje, dan is het gerichte licht van een snoot met grid het perfecte gereedschap.

Beauty dish
Het karakter van het licht van een beauty dish is harder dan het licht uit een softbox. Maar nog steeds zacht genoeg om flatterende portretten mee te maken.

Paraplu
Paraplu’s geven een wat onrustige spiegeling op glimmende objecten en in de pupillen van je modellen. Ze zijn wel weer eenvoudig mee te nemen en in te klappen.

ZELF INSTUREN?

Kleuren sprankelen te weinig, de belichting kan beter, de compositie strakker? Heb jij een foto die je wil verbeteren, maar je weet niet hoe? Stuur hem in en de Fotodokter legt de vinger op de zere plek, stelt een diagnose en geeft tips voor verbetering. Insturen kan via een mail naar redactie@zoom.nl. Stuur in de mail de link van de foto op Zoom.nl en stel je vraag aan de Fotodokter.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Sony Alpha 3000

Statieven getest door lezers in het Verdronken Land van Saeftinghe