in

Fotodokter: Perspectivische vertekening



3 mei 2014, 10:00

Maak jij wel eens een foto die volgens jou beter had gekund maar weet je niet hoe? Vandaag behandelt de Fotodokter de vraag van Jean-Pierre van Doorselaer over perspectief vertekening.

De vraag

Deze foto vind ik bijzonder geslaagd, maar ik heb een probleem. De klokkentoren en gebouwen staan recht, maar mijn klokkentoren helt over naar achter. Ik fotografeer veel de oude architectuur zoals kerken en kapellen, maar ik kamp regelmatig met dit probleem.


(foto: jpvdfotografie)

De behandeling van de fotodokter

Bij architectuurfotografie gebeurt het al snel dat het lijkt of het gebouw achterover valt. Dit komt door de perspectivische vertekening. De lens vertekent het beeld een beetje waardoor rechte lijnen, die zich aan de rand van het beeld bevinden, krom gaan lopen. Aangezien je bij architectuurfotografie met veel lijnen te maken hebt komt de lensvertekening sneller voor. Om deze vertekening te voorkomen kun je het beste een tilt- en shiftlens gebruiken. Hiermee zet je een gebouw meteen in het juiste perspectief op de foto. Het nadeel is dat deze lenzen specialistisch en prijzig zijn.

Objectief

Heb je geen tilt- en shiftlens, dan is een lens met een vast brandpuntsafstand de beste optie. Deze geeft het minste vertekening. Bij een zoomlens vind de vertekening vooral bij de twee uiterste standen plaats, bij het middenbereik is de vertekening minimaal. Een groothoeklens biedt de grootste beeldhoek, maar is ook het lastigste om mee te fotograferen. Een groothoek geeft namelijk de meeste perspectiefvertekening, ook in het midden.

Werkwijze

De beste werkwijze om de gebouwen recht op de foto te zetten is om recht voor het gebouw te fotograferen. Houd je camera dus waterpas, het is handig om deze in portretstand te houden, en kantel het toestel niet naar boven. Als je het toestel schuin houdt gaan de lijnen namelijk naar elkaar toelopen.

Staat het gebouw nog niet volledig in beeld? Ga dan eens wat verder van het gebouw staan. Dit heeft niet alleen als voordeel dat het hele gebouw op de foto komt te staan, maar je houdt ook de lijnen meer van de beeldrand af. Hoe verder de lijnen van de beeldrand, hoe minder perspectief vertekening je in de foto ziet. Wel krijg je door de verre afstand meer omgeving op de foto. Zo krijg je snel te maken met obstakels die ineens in beeld staan. Houd hier rekening mee bij het kiezen van je compositie. Probeer deze zoveel mogelijk op de beeldrand te plaatsen, zodat ze wegvallen als je in de nabewerking een strakke uitsnede maakt.


Fotografeer je schuin naar boven, dan heb je snel last van vertekening. Fotografeer je van wat verder, dan heb je minder last van vertekening. (foto links blackhole foto rechts: harsyl)

Nabewerking

Vaak kom je bij architectuur niet aan enige lensvertekening. Gelukkig kun je het gebouw makkelijk recht zetten in de nabewerking met bijvoorbeeld Photoshop (Elements), Lightroom of gespecialiseerde pakketten zoals PTLens, DXO Optics Pro of DXO Viewpoint.

Let wel op de beeldruimte als je de foto wil gaan rechtzetten. Houd veel ruimte om het gebouw vrij, want de foto wordt behoorlijk bijgesneden als je het gebouw rechtzet. De Fotodokter heeft al eerder twee methodes behandeld om een gebouw in Photoshop Elements recht te zetten. In deze instructievideo behandelen we methodes in Photoshop.

Zelf insturen?

Kleuren sprankelen te weinig, de belichting kan beter, de compositie strakker? Heb jij een foto die je wil verbeteren, maar je weet niet hoe? Stuur hem in en de Fotodokter legt de vinger op de zere plek, stelt een diagnose en geeft tips voor verbetering. Insturen kan via een mail naar redactie@zoom.nl. Stuur in de mail de link van de foto op Zoom.nl en stel je vraag aan de Fotodokter.

Fotografeer je eigen hond: de basis

Tips: Natuur fotograferen in mei