in

Fotodokter: Raw, JPG of DNG?



24 april 2014, 15:00

Maak jij wel eens een foto die volgens jou beter had gekund maar weet je niet hoe? Vandaag behandelt de Fotodokter de vraag van Hans van Welsem over een raw-bestanden.

De vraag

Omdat ik niet altijd tevreden ben over de kleuren van mijn foto’s, oriënteer ik mij o.a. op de Colorpicker Passport. Ik heb onlangs een grijskaart aangeschaft en daarvan de meerwaarde ontdekt. Ik lees dat de software van het apparaat de raw-bestanden omzet naar het dng-formaat. Dat klinkt mij niet lekker in de oren, want ik wil graag zo lang mogelijk in raw werken.

De behandeling van de fotodokter

De Fotodokter legt de eerst de basis van raw uit: wat is het verschil tussen raw en jpg (jpeg) en hoe bewerk je een raw-bestand? Daarna bespreekt de Fotodokter een dng-bestand en het gebruik van een grijskaart.

Verschil raw en jpg

Allereerst wil de Fotodokter het verschil tussen raw en jpg uitleggen. Een jpg-bestand is een kant-en-klare foto waarbij je camera al allerlei bewerkingen zoals kleur, contrast, scherpte en ruisonderdrukking op je foto heeft toegepast. Een raw-bestand is het originele beeld dat door de sensor is geregistreerd. Er is dus vrijwel niets met de sensorgegevens gedaan, waardoor jij de eerste bent die de foto gaat bewerken. Je kunt door de vele beeldinformatie de foto exact bewerken zoals jij dat wil in de best haalbare beeldkwaliteit. Een raw-bestand is door de hoge kwaliteit zo’n twee tot drie keer groter dan een jpg-bestand.

Raw bewerken

Een raw-bestand moet je altijd op de computer nabewerken. Hier heb je software zoals Adobe Photoshop, Adobe Photoshop Elements, Corel Paintshop Pro, Serif PhotoPlus en GIMP voor nodig. Hans werkt met Elements en Lightroom. Deze programma’s beschikken over een raw-converter (software om de eerste bewerkingen op je raw-bestand te doen), namelijk Adobe Camera RAW (afgekort ACR). ACR biedt een eenvoudige manier om je foto’s te bewerken: schuif aan de schuifregelaars zoals kleur, belichting, contrast en scherpte voor een precies resultaat. Ook kun je lensvertekeningen corrigeren, retoucheren, klonen en een uitsnede maken. Het idee is dat je zoveel mogelijk verbeteringen hier via ACR aanbrengt. Want alleen daar heb je de originele beeldinformatie van de sensor tot je beschikking en is er veel speelruimte om zonder kwaliteitsverlies aan foto’s te sleutelen.

Adobe Camera RAW (ACR) in Photoshop Elements

DNG

De software van Hans zet de foto’s om in dng. Hans is bang dat hij hierdoor niet meer in raw werkt. Een dng-bestand is juist een handig bestandsformaat. Ieder cameramerk maakt namelijk een ander raw-bestand. Canon heet het RAW, Nikon gebruikt NEF. DNG is ontwikkeld door Adobe, handig omdat het dng-bestandsformaat (een digitaal negatief) een universeel bruikbaar raw-bestand is en daarmee ook geschikt voor gebruik in de toekomst. Sommige camerafabrikanten bieden het dng-formaat aan als raw-formaat in hun camera’s. Als dat niet zo is, kun je het achteraf omzetten in jouw raw converter of met een gratis tooltje op de website van Adobe. Met een dng-bestand weet je zeker dat je foto’s een toekomstvast formaat hebben.

Grijskaart

Hans geeft aan een grijskaart te hebben aangeschaft. Een grijskaart is bedoeld voor een goede belichting. Door een goede belichting komen de kleuren vaker beter uit maar een grijskaart is niet per definitie voor bedoeld voor het kleurgebruik in je foto. Een grijskaart is een kaart van karton of plastic met een geijkte kleur grijs. De kaart is bedekt met 18% grijs, een lichtgrijze kleur. Het lijkt voor ons niet echt interessant maar voor zowel Photoshop als een camera is deze 18% erg belangrijk. Een goed belichte foto wordt namelijk geijkt op 18% lichtgrijs. Dit zorgt ervoor dat een spierwitte tafel met de automatische belichting een lichtgrijze brij wordt (18% grijs). Maar ook het zwarte pak van een donkere man in een donkere omgeving, het wordt een saaie kleur (18% grijs) zonder ingrijpen. In dit soort situaties maar ook in andere kan de grijskaart helpen.

Grijskaarten

Wel kun je een grijskaart gebruiken om bij de witbalans de juiste waarde mee te geven. Dit is handig omdat kleuren kunnen verschillen afhankelijk van je lichtbron. Dit komt omdat de kleur van een object wordt bepaald door de kleur van het licht dat op dat object valt. In dit geval is de bloemkool van een kant verlicht. Of het natuurlijk licht of een lamp is, het is van beide van belang voor je witbalans. Het gebruik van een grijskaart heeft de Fotodokter al eerder behandeld.

Meer weten?

Wil je de raw-bestanden verwerken? Lees dan eens de workflow of de drie basisstappen voor Photoshop Elements. De Fotodokter heeft vertelt wat je qua kleuren kunt aanpassen in Lightroom. Om de kleuren goed te bewerken, is het handig om om je beeldscherm te kalibreren. Hier kun je een handig apparaat voor kopen.

Zelf insturen?

Kleuren sprankelen te weinig, de belichting kan beter, de compositie strakker? Heb jij een foto die je wil verbeteren, maar je weet niet hoe? Stuur hem in en de Fotodokter legt de vinger op de zere plek, stelt een diagnose en geeft tips voor verbetering. Insturen kan via een mail naar redactie@zoom.nl. Stuur in de mail de link van de foto op Zoom.nl en stel je vraag aan de Fotodokter.

Wil je meer leren over het fotograferen in raw? Bekijk dan eens de Cursus Fotograferen in Raw in onze Zoom Academy. Hierin leer je hoe je de maximale informatie uit je foto’s haalt en nog veel meer.
Zo leer je onder andere:

  • Alles over het fotograferen in raw in bepaalde foto-genres

  • Tips over het stroomlijnen van je workflow

  • Het voorkomen van missers in je nabewerking

  • Alles over de techniek en de praktijk van het fotograferen in raw

Bekijk hier de volledige Cursus Fotograferen in Raw.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Spyder 4Pro

Leica T