in

Fotodokter: Rood in je witbalans



20 april 2015, 16:00

Maak jij wel eens een foto die volgens jou beter had gekund maar weet je niet hoe? Vandaag behandelt de Fotodokter de vraag van Maartje Borgers.

De vraag

Ik probeer een rode jas te fotograferen maar de kleur rood krijg ik op geen enkele manier goed, het komt niet overeen met de ‘echte’ kleur rood van de jas. Zie voorbeelden. Hopelijk kunt u mij helpen.

De behandeling van de fotodokter

Het juist weergeven van kleuren heeft voor een groot gedeelte te maken met witbalans. Natuurlijk zijn er belangrijke secundaire voorwaarden zoals een gekalibreerd scherm en het omgevingslicht waarin je de foto bekijkt. De Fotodokter zal Maartje eerst helpen met witbalans.

Witbalans

De kleur van een object wordt onder andere bepaald door de kleur van het licht dat door het object weerkaatst wordt. Zou je twee foto’s van een vel wit papier bij een schermerlamp en in het daglicht naast elkaar houden dan zou je zien dat het in de eerste situatie meer naar geel neigt en in de tweede situatie meer naar een blauwe kleur. Dat wij zelf het witte vel altijd als wit zien, zit in onze hersenen. Die zijn zó goed dat ze de verschillende kleuren van het opvallend licht gemakkelijk compenseren en ons een wit vel papier laten zien.

De witbalans is een instelling van een camera waarmee je het effect van een bepaalde kleur licht teniet kunt doen. Oftewel: maak je een foto van dat witte vel papier, dan zorgt de witbalans er voor dat het papier wit wordt weergegeven: het wit is weer in balans.

In deze overzichtsfoto zie je wat de verschillende witbalans doet met een foto. Foto: Emma

De juiste witbalans

Om de juiste witbalans te kunnen selecteren is het belangrijk om eerst te beseffen dat er verschillende kleuren licht zijn. Als we het over de kleur van een lichtbron hebben, spreken we over Kleurtemperatuur. De eenheid van kleurtemperatuur is Kelvin (K). Hieronder zie je een overzicht van een aantal lichtbronnen en de kleurtemperatuur die er (ongeveer) bij hoort:

In het geval van Maartje is het belangrijk dat ze precies de juiste witbalans kiest want ze wil tenslotte dat de kleur rood van haar jas op de foto precies is zoals ze het zelf ziet. Het beste is dan om met een grijskaart te werken. De Fotodokter heeft al eens aan Arjan uitgelegd hoe dat werkt.

Belangrijk bij hierbij is dat Maartje maar één lichtbron moet hebben. Dus heeft ze de lamp aan én het raam open kunnen je nooit precieze de goede witbalans kiezen. Je hebt tenslotte twee lichtbronnen. In dit geval kan ze het beste of de lamp uitdoen of de kamer helemaal verduisteren zodat er geen daglicht meer binnenkomt.

Rood

De kleur rood is een van de moeilijkste kleur om te fotograferen. Het wordt vaak heel donker ingeschat waardoor je rood overbelicht wordt. Het is bij rood dan nog extra belangrijk om je histogram in de gaten te houden. In deze korte video leggen we uit hoe je dat doet.

Scherm

Als laatste is nog van belang onder welke omstandigheden Maartje de foto beoordeelt op haar beeldscherm. Ook dan is het belangrijk om op omgevingslicht te letten. Als een bureaulamp of daglicht recht op je scherm schijnt heeft dat ook invloed op hoe jij de kleuren beoordeelt. Want zoals je eerder hebt gelezen: de kleur van een object wordt onder andere bepaald door de kleur van het licht dat door het object weerkaatst wordt. Als je vaker productfoto’s maakt van kleding kan het van belang zijn om je beeldscherm kalibreren. De Fotodokter heeft eerder uitgelegd hoe dat moet.

Zelf insturen?

Kleuren sprankelen te weinig, de belichting kan beter, de compositie strakker? Heb jij een foto die je wil verbeteren, maar je weet niet hoe? Stuur hem in en de Fotodokter legt de vinger op de zere plek, stelt een diagnose en geeft tips voor verbetering. Insturen kan via een mail naar redactie@zoom.nl. Stuur in de mail de link van de foto op Zoom.nl en stel je vraag aan de Fotodokter.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

4 online fototools om je foto’s te bewerken

Review: Samsung NX500