in

Handige tip voor het fotograferen van het blauwe uurtje


10 februari 2018, 10:00

Fotograferen in de avond en perfecte blue hours maken is naast goed weer, de juiste omstandigheden in de atmofeer en je timing, ook afhankelijk van je fotogear. Sluitertijden lopen al snel op en dus is naast een statief ook een draadontspanner hard nodig om scherpe kleurrijke opnames te maken. Maar wat als je nu geen statief en draadontspanner bij hebt? Dan lees je in deze blog een handige tip.

Camera techniek

Maak gebruik van je AUTO ISO, serie opname (transportmodus) en bracket functie. In mijn geval de AUTO ISO settings ingesteld op minimale sluitertijd: 1/60sec. en maximaal ISO6400. Vervolgens zover als je kunt met je lens de grootste lensopening (diafragma) toepassen. In mijn geval f/2.8, maar ik heb een klein stopje geknepen naar f/3.2. De camera op seriesnelheid en brackets van 5 opnames van -2, -1, 0, +1 tot +2 gemaakt. Let op je lichaamshouding, zorg voor de meeste stabiele lichaamshouding (ik sta met mijn lijf tikkie haaks op mijn benen en leun ligt naar voren en druk af bij uitademen!) Houd de camera dichtbij je lichaam en maak je compositie en testopnames. Omdat deze lens geen stabilisatie heeft, mijn brandpunt de helft onder de sluitertijd gehouden, 35 mm. kan dus prima. Vervolgens een serie van 5 geschoten. Uiteraard alle opnames in RAW.

Adobe Photoshop Lightroom CC Classic

Vervolgens de foto’s geïmporteerd in Lightroom en daar tijdens de import al lenscorrectie en camera profiel standard geladen. Upright perspectief toegepast over alle 5 de foto’s en vervolgens in Lightroom de foto’s samengevoegd tot een HDR. Op deze HDR foto vervolgens exposure en contrast gewijzigd en uiteraard wat highlights, shadows, whites en blacks gewijzigd naar smaak. Tikkie clarity en voor de pit wat vibrance. Tot slot camera profiel landscape om de hele foto meer pit te geven en vervolgens de foto naar Photoshop gebracht. Hier heb ik de foto verder afgewerkt door de inlopende personen links en op de trap weg te cloonen een tweetal lantaarns te repareren ;-). Dan nog wat dodging op het kasteel en de ramen om de foto via NIK Dfine te ontdoen van de laatste spikkels (ruis). Tot slot in Photoshop middels high pass afgewerkt qua eindverscherping.

Conclusie:

Dankzij een stabiele houding, de juiste camera instellingen, het gebruik maken van HDR instelling en afwerking in Lightroom en Photoshop, heb ik een hand-held non tripod Blue Hour gemaakt. #omdathetkan.

Samenvatting

1. AUTO ISO instellen
2. Camera op hoge serie snelheid / transportmodus
3. Belichtingscompensatie AEB instelling 5 opnames van -2, -1, 0, +1 tot +2 instellen
4. Stabiele lichaamshouding
5. Sluitertijd sneller houden dan brandpunt
6. Lightroom beeldafwerkingen identiek toepassen (lenscorrectie, tones etc etc)
7. HDR samenvoegen
8. Afwerken naar smaak in Photoshop met o.a. NIK Collection Dfine ruisverwijderen
9. In photoshop nog high pass verscherpen en terug naar Lightroom
10. Exporteren, delen naar believen

Sigma Art 14-24mm F2,8 HSM: Minimale vervorming

Leer werken met de nieuwe snelle selectietool! | Photoshop Quick Tip