in

HDR zonder HDR-effect doe je met luminosity mask

Kees Krick

Een term die rondzingt in de hdr-gemeenschap: luminosity masks. Daarmee maak je in Photoshop supersnel een selectie op basis van helderheid en kun je verschillend belichte foto’s samenvoegen. Een soort hdr dus, maar dan zonder het hdr-effect. Kees Krick legt uit hoe het werkt.

Wil je alles leren over werken met HDR in je foto’s? Bekijk dan onze Cursus Starten met HDR

Als het contrast te groot is voor één foto, wordt vaak hdr toegepast om uit verschillend belichte foto’s een nieuw beeld samen te stellen. Een andere manier waarop je dat kunt doen is een techniek genaamd luminosity masks. Je kunt er zeer natuurgetrouwe foto’s mee maken. Een luminosity mask is niets meer of minder dan een selectie gemaakt op basis van helderheden in een foto. Het mooie is dat deze bijzonder snel en eenvoudig zijn te maken. Ook als je de schaduwen of hooglichten van een enkele opname wilt bewerken, komen deze maskers perfect van pas.

Bij een hoog contrast heb je twee of meer verschillend belichte foto’s nodig.

Lagen inladen

Om te demonstreren hoe luminosity masks werken, pakken we een avond-opname aan. We hebben twee foto’s gemaakt van een cruiseschip. Op de eerste opname zijn de donkere tonen goed belicht. De felle scheepslichten en de reflectie op het water zijn helaas overbelicht geraakt. We willen deze twee foto’s graag op een natuurlijke manier samenvoegen, zonder dat een overdreven hdr-effect ontstaat. Laad beide foto als lagen in Photoshop. Vanuit Lightroom kan dit door de twee foto’s te selecteren, er met rechts op te klikken en te kiezen voor Bewerken in/Openen als lagen in Photoshop. Zijn beide foto’s al geopend in Photoshop, dupliceer de donkere foto dan naar de lichte foto (klik met rechts op de naam in het lagenpalet, kies Laag dupliceren, selecteer de naam van de lichte foto bij Document in het kader Doel). Belangrijk is dat de donkere foto boven de lichte foto staat in het lagenpalet. Maak de bovenste laag tijdelijk onzichtbaar door het oogje ervoor uit te klikken.

Twee luminosity masks waarmee de hoge lichten sterk verbeterd worden.

Masker maken

Nu gaan we een luminosity mask maken. Klik op de onderste laag, dit moet dus de lichtste foto zijn. Ga naar het kanalenpalet (kies in de menubalk Venster/ kanalen indien nog niet zichtbaar). Let op dat LagenKanalen en Paden vaak drie tabbladen in hetzelfde palet zijn. Houd de Ctrl-toets ingedrukt en klik op de RGB-miniatuur in het kanalenpalet. Op een Mac gebruik je de Cmd-toets terwijl je klikt. Prompt verschijnt een bewegende stippellijn rondom de hooglichten (de ‘marching ants‘). Je hebt nu de hoge lichten in één keer geselecteerd, zonder dat je hoeft te zwoegen met allerlei selectiegereedschappen. In werkelijkheid is er meer aan de hand, maar dat is voor deze minicursus niet zo relevant. Alles wat nu geselecteerd is, wil je vervangen door beeldmateriaal uit de donkere foto. Want daarmee raak je in één klap alle overbelichte gebieden kwijt.

De hoge lichten zijn in één klap geselecteerd.

Hooglichten dimmen

Ga terug naar het lagenpalet en klik op de miniatuur van de bovenste laag zodat nu de donkere foto actief wordt. Maak deze laag weer zichtbaar door het oogje ervoor aan te zetten. Klik vervolgens onderin het lagenpalet op het pictogram Laagmasker toevoegen. De selectie die je nog steeds op het scherm ziet, wordt nu automatisch omgezet in een laagmasker. Daardoor worden de goed belichte hoge lichten uit de bovenste donkere foto getoond, in plaats van de overbelichte gebieden in de onderste lichtere foto. Nu heb je een goed belichte en natuurlijk ogende foto. Bijzonder is dat je geen rare overgangen ziet langs de randen. Dat komt omdat de selectie in werkelijkheid veel groter is dan de marcherende mieren van daarnet aangaven. Je hebt namelijk een luminosity mask gemaakt en dat is geen strak afgebakende selectie. Het masker verloopt via een breed palet aan grijstinten van wit naar zwart.

Het masker verloopt via vele grijstinten, daarom zie je geen lelijke randen rondom de selectie.

Meer of minder lagen

Heb je een fotoreeks bestaande uit twee foto’s, dan ben je nu klaar en kan het eindresultaat worden opgeslagen. Bij hoge contrasten is de kans groot dat je niet twee, maar drie of meer opnamen nodig hebt voor het beste resultaat. In dat geval herhaal je de stappen in Photoshop. Stel je hebt nog een derde foto die weer een gradatie donkerder is dan de twee eerdere foto’s. Laad hem in als bovenste laag. Ctrl-klik (of Cmd-klik op een Mac) op de miniatuur van de middelste (tweede) foto in het lagenpalet. Dit wordt het masker voor de bovenste (derde) foto en daarmee dim je de hooglichten nog meer. Luminosity masks kun je ook gebruiken om één foto te bewerken. Via bijvoorbeeld aanpassingslagen kun je de hoge lichten selectief en niet-destructief bewerken. Het masker kun je ook inverteren, zodat je juist de donkere tonen aanpakt. Met luminosity masks kun je dus alle kanten uit.

Het eindbeeld met behulp van luminosity mask

Nog meer fotografietips nodig?
De belangrijkste fotografietips vind je op ZoomAcademy Blog. Hier vind je tips over elk denkbaar onderwerp.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Het verschil tussen een smartphonecamera en een spiegelreflexcamera

Photoshop: Digitale handtekening