in

Het Portret



18 oktober 2015, 10:00

Portretfotografie kun je op veel manieren interpreteren. Wat is portretfotografie en wat vooral niet? Kevin Kwee gaat op zoek.

Het portret. Een vorm van fotografie die op veel manieren geïnterpreteerd wordt, en trouwens ook een van de oudste vormen is! Maar wat is portretfotografie? En wat is het vooral niet? Laatst kwam ik deze bijzondere uitspraak tegen van Paul Caponigro, en wat mij betreft spreekt hij boekdelen!

“It’s one thing to make a picture of what a person looks like, it’s another thing to make a portrait of who they are.” – Paul Caponigro

Google maar eens op het woord “portretfoto”, en de foto’s die je dan ziet bij Afbeeldingen. Het zijn eigenlijk vooral registraties van hoe iemand er uit ziet. Heel gek eigenlijk, dat de “echte” portretfoto’s er helemaal niet tussen staan! En daarmee bedoel ik die beelden, die meer zeggen dan alleen het uiterlijk. Maar iets vertellen over het karakter van de persoon voor de camera. Dat kan heel subtiel, maar ook juist heel groots en over de top. Een gevoel, een emotie of een bepaalde sfeer. Maar hoe bereik je dat?

Het gebruik van licht speelt uiteraard een hele belangrijke rol hierbij – het brengt een diepere laag in de foto. Eigenlijk kun je wel zeggen dat licht alles is! Fotograferen betekent immers schrijven met licht. Gebruik je hard of zacht licht? Frontaal of juist meer van de zijkant? Al deze dingen maken of breken de foto. Ik ben zelf heel erg onder de indruk van de beelden van Jeroen Hofman: http://www.jeroenhofman.com/work/?pid=22. Strak en mooi minimalistisch, met heel mooi licht!

Ook met een bijzondere compositie kun je meer diepte brengen in het portret, kijk eens naar de foto’s van Arnold Newman, die daar echt een meester in was. http://arnoldnewman.com/content/portraits-0. Kijk hoe hij de werken van kunstenaars echt onderdeel maakt van de foto, waardoor er een samenspel ontstaat tussen de persoon en de omgeving. Of hoe hij bepaalde vlakken en lijnenspel als achtergrond van het portret gebruikt. Foto 33 bijvoorbeeld, van pianist Igor Stravinsky, ik heb er geen woorden voor, echt subliem gewoon!

Maar het allerbelangrijkste is je omgang met je model. Als je meer wilt fotograferen dan alleen hoe iemand eruit ziet, en je iets persoonlijks wilt laten zien, dan moet je dus dieper gaan. Dan moet je echt contact maken met je model. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt uitbeelden en laten zien. Hoe dieper de emotie die je wilt laten zien, hoe groter het vertrouwen tussen jullie moet zijn. En dat kan betekenen dat je jezelf ook kwetsbaar moet opstellen.

En dat betekent in ieder geval dat je juist niet meteen begint met fotograferen. Maar wel eerst een klein praatje maakt. Dat is natuurlijk anders als je iemand al kent. Maar dan nog kan het voor je model heel spannend zijn, hou daar dus rekening mee. Zorg voor een fijne sfeer! Dat kan heel simpel met iets te eten en drinken, maar ook met achtergrondmuziek (afgestemd op wat voor gevoel je in de foto wilt leggen!)

“It is more important to click with people than to click the shutter” – Alfred Eisenstaedt

Het maken van een goed portret is het resultaat van een samenwerking tussen jou en het model. Alles, maar dan ook alles behalve het knopje indrukken is onderdeel van het fotografieproces. Je voorbereiding, de sfeer op locatie / studio, hoe je jezelf voelt.

En om heel eerlijk te zijn is een portret in zekere zin ook een zelfportret. Want waarom selecteer je zelf deze foto? Als je dat jezelf afvraagt, dan kan het zijn dat je beseft dat je bijvoorbeeld de rustige blik van je model heel fijn vindt. Sterker nog, kan het zijn dat je dan zelf een bepaalde soort rust zoekt? Fotografie is persoonlijker dan je denkt!

“There are always two people in every picture: the photographer and the viewer” – Ansel Adams

Review: Jinbei HD600 draadloze studioflitser

Review: Sony HX400V