in

Hier moet je op letten bij het aanschaffen van studiolampen – Deel 1

Als je een studio in wilt richten zijn lampen of flitsers waarschijnlijk een erg belangrijk element op je verlanglijstje. Maar wat zijn de mogelijkheden en waar moet je op letten?

Allereerst is er een keuze te maken tussen flitsen of het gebruik van continulicht. Continulicht – de naam zegt het al – is licht dat je gebruikt om mee te werken. Waar een flitser enkel een flits geeft op het moment van de waarheid, is continulicht de hele tijd aanwezig. Dat zorgt ervoor dat je precies kunt zien hoe het eindresultaat gaat zijn. Dat is prettig. Wel is het zo dat continulicht nooit zo sterk en krachtig kan zijn als flitslicht. Dat betekent niet dat je er geen prachtige beelden mee kunt maken, maar er zijn situaties waarin flitslicht toch echt bruikbaarder en veelzijdiger is. Een flitser geeft in een ultrakorte tijd een enorme bak licht af waar je bijvoorbeeld al het reeds aanwezige licht kunt overbluffen. Zo kun je met een flitser de belichting compleet veranderen én controleren. Overigens heeft een flitser – een studioflitser tenminste – meestal een instel-licht ingebouwd. Afhankelijk aan wat voor een flitser je hebt kun je dat licht ook los gebruiken en heb je feitelijk zowel de mogelijkheid om met flits- als continulicht te werken.

Continulicht werkt meestal met een ingebouwde accu of via een stroomkabel en heeft uiteraard geen signaal van je camera nodig. Een flitser heeft uiteraard wel een signaal nodig van je camera, want die moet weten wanneer jij de foto maakt. De flits moet precies samenvallen met de ultrakorte tijd dat je sluiter open staat. Meestal gebruik je daarvoor een trigger die een draadloos signaal doorgeeft aan je flitser(s). Meer precies is dit een set met een zender en eventueel een ontvanger. Er zijn namelijk ook flitsers, bijvoorbeeld reportageflitsers, die zonder de extra ontvanger het signaal op kunnen vangen. Toch geldt meestal dat je een combinatie van zender en ontvanger nodig hebt. Dit zorgt ervoor dat je vrij en gemakkelijk kunt werken, zonder te struikelen over allerlei kabels.

Dat je op deze manier draadloos werkt, betekent echter niet dat er verder ook geen kabels in het spel zijn. Een studioflitser werkt meestal bedraad. Niet rechtstreeks van flitser naar het stopcontact (al kan dat ook), maar vaak via een extra tussenstop in de vorm van een generator. Die generator slaat de kracht die nodig is voor de flits tijdelijk op en laat al die kracht los als jij de foto maakt. Zowel van het stopcontact naar de generator en van de generator naar je studioflitser is dus bekabeling nodig. Vaak is dat niet zo’n probleem, want de flitser staat vaak een stukje van je af als fotograaf. Wil je nu toch liever draadloos werken, dan kan dat. Er zijn ook flitskoppen verkrijgbaar die zowel een accu als de generator als het ware ingebouwd hebben, waardoor je zonder alle kabels aan de slag kunt. Deze flitsers zijn in feite bedoeld om mee op pad te gaan, bijvoorbeeld naar buiten. Toch kunnen we ons voorstellen dat ze ook in de studio fijn kunnen werken.

Een exclusieve online video masterclass door William Rutten
Voor het eerst in zijn carrière deelt topfotograaf William Rutten persoonlijk zijn kennis en ervaring in een unieke video masterclass. Leer in ruim twee uur exclusief videomateriaal, de belangrijkste lessen uit 33 jaar aan ervaring en expertise. Deze masterclass bevat tal van onmisbare elementen voor iedere fotograaf met ambitie.

Daarnaast geeft William vanuit Studio 34x een complete studiosessie, waarin alle onderdelen van een shoot aan bod komen. Hij bespreekt verschillende lichtopstellingen en laat zien welk effect kleine aanpassingen al kunnen hebben op je beeld. William werkt in deze sessie niet alleen met high-end studioverlichting. Een van de opstellingen bevat een eenvoudige reportageflitser, waarmee hij een vogue-achtige stijl weet neer te zetten.

Beleef het nu:
Alle informatie over de masterclass en de mogelijkheid om direct te starten vind je op: williamruttenmasterclass.com

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Magische mist: een paar tips om mist te fotograferen

Review: Sony ZV-1