in

Hoe maak je nog een unieke foto op Lofoten?



15 maart 2016, 16:50

Liesbeth van Asselt ging naar Lofoten, een prachtig gebied waar heel fotografen hun hart ophalen aan indrukwekkende landschappen. Hoe maak je dan toch nog een unieke plaat? Liesbeth neemt je mee in haar zoektocht.

Sommige landschappen zijn makkelijk te fotograferen. Andere laten zich wat moeilijker vastleggen. De Lofoten behoren tot de laatste categorie. Omdat de bergen die je wilt fotograferen bijvoorbeeld zomaar verdwijnen in de mist. En zich daar de hele dag achter blijven verstoppen. Omdat je statief wegzakt in het zand of bijna omver geblazen wordt door de wind. Of omdat het vloed is tijdens de zonsondergang, terwijl je voor de zandstructuren op de voorgrond nu juist laag water nodig hebt. Of omdat je lens na het poetsen direct weer vol zit met regendruppels. Check ook deze tips voor winterlandschappen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar er is nog een extra uitdaging bij het fotograferen op de Lofoten. Er gaan namelijk heel veel groepsreizen met fotografen naartoe. Waardoor het soms moeilijk is om een foto te maken zonder dat er een andere fotograaf in beeld staat. Maar ook: hoe maak je nou in een gebied wat al helemaal doodgefotografeerd is, toch nog een unieke opname?

Vanaf de brug bij Hamnoy worden dagelijks honderden foto’s gemaakt. Ook ik maakte natuurlijk dit standaardplaatje omdat het toch gewoon een mooi beeld is. Zeker in deze omstandigheden: een zonsopkomst met sneeuw. Die sneeuw was overigens de volgende dag alweer verdwenen toen we een fikse storm gecombineerd met stortregen over ons heen kregen! Dus je moet ook een beetje geluk hebben….

Na het maken van deze klassieke foto van Hamnoy, loop ik naar de andere kant van het dorp. En daar zie je dan bijna geen fotografen meer. En heb je dus de kans om een foto te maken die anders-dan-andere foto’s is.

Kortom: om anders-dan-anders foto’s te maken ga je naar andere plekken. Dat deed ik niet alleen bij Hamnoy, maar ook bij Utakleiv bijvoorbeeld. Een bekend strand waar iedereen rotsen en keien fotografeert waar de golven overheen slaan. Zeer fotogeniek. Maar als je naar de andere kant van het strand loopt, kom je in een strook met een soort van duintjes terecht. Het is er heerlijk rustig. En wat mij betreft net zo fotogeniek!

Je kunt er een plaatje maken waar weinig fotografen mee thuis zullen komen (dat zal na dit blog vast anders zijn 😉 ), maar met een sfeer die mij erg aanspreekt. Ik houd van dit soort monochrome, minimalistische beelden.
Behalve het zoeken naar andere plekjes, is er nog een manier om anders-dan-anders foto’s te maken. Namelijk door je te beperken. Ik ben een ochtend op stap geweest met een paar Noorse fotografen. Die steeds van de ene naar de andere plek renden. Dan zag je ze daar waar de zonsopkomst mooi tussen de bergen door kwam, dan daar waar mooie ijsschotsen lagen, en dan weer daar waar de golven mooi over de stenen rolden.
Edward Weston deed eens een uitspraak die neerkwam op: “If I go off in search of the good light somewhere else I will miss the good light here”. Een uitspraak waar ik me helemaal bij aansluit. Dus blijf ik meestal een paar uur op één plek om de mogelijkheden van die ene plek goed te leren kennen. Terwijl deze Noorse fotografen een paar kilometer liepen (zoals ze later zelf zeiden: “like madman”), bleef ik die ochtend op m’n plek. Op een stukje met een lengte van zo’n 50 meter was meer dan genoeg te beleven!

Je ziet aan de laatste twee foto’s al wel dat ik veel vanaf een (heel) laag standpunt fotografeer. Zorg dus dat je warme waterdichte kleding aan hebt! En wil je een foto maken zoals hieronder, dan heb je echt waterdichte hoezen over je schoenen nodig. Goede kleding en schoeisel zijn dus essentieel om foto’s vanuit bijzondere standpunten te kunnen maken.

Die warme kleding heb je trouwens toch nodig voor het geval je eens ’s nachts op pad wilt. Nachtfotografie bij maanlicht levert vervreemdende foto’s op. Het lijkt alsof de foto gewoon overdag gemaakt is, maar je ziet wel sterren en lichtvervuiling die tegen de wolken schijnt.

Conclusie

Om een dood gefotografeerd onderwerp toch nog origineel te benaderen:
1 Ga van de gebaande paden/bekende plekken af.
2 Loop niet van de ene locatie naar de andere te rennen, maar neem de tijd om een plek te leren kennen.
3 Kies voor een ander standpunt (liggend op de grond, in het water staand, etc.)
4 Ga op een ander tijdstip fotograferen: nachtfotografie levert foto’s op die degene die je foto bekijkt op het verkeerde been zet.

Natuurlijk zal er altijd wel een fotograaf zijn die foto’s maakt die op de jouwe lijken, maar ik denk dat er met deze tips genoeg ruimte is om toch enigszins unieke beelden te maken.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Olympus PEN E-PL7

Vederlicht flitsen op locatie: De Elinchrom Ranger ELB400