in

Hoe om te gaan met belichtingsproblemen?

Problemen met de belichting zijn een hobbel die de meeste fotografen regelmatig tegenkomen. Dat is logisch, want het creëren van een goede belichting is vaak helemaal niet eenvoudig, zeker niet als je op een locatie aan het werk bent waar je niet alle parameters kunt beïnvloeden. Hoe maak je de juiste keuzes?

Belangrijk is dat je als fotograaf begrijpt dat het omgaan met uitdagingen op het gebied van je belichting er gewoon bij horen. Ze zijn deel van wat je aan het doen bent als fotograaf en daarom is het belangrijk om ze niet als probleem te beschouwen, maar als een uitdaging die je als fotograaf aan wilt gaan.

Een belichtingsprobleem heeft meestal te maken met de balans in de foto. Als fotograaf ben je meestal op zoek naar een belichting die in balans is en die voor elk gedeelte van de foto kloppend is. Dat is een grote uitdaging, zeker als je te maken hebt met veel contrast of met wisselende omstandigheden.

Houd altijd in je achterhoofd dat je aan het werk bent met een moderne digitale camera (tenminste: als dat het geval is) en weet dat de sensoren anno 2021 enorm veel beeldinformatie op kunnen nemen die je in eerste instantie niet ziet op je scherm. Al deze informatie zit verborgen in je RAW-bestand en komt er pas uit als je daar zelf om vraagt in de nabewerking. Rekening houden met de hoeveelheid extra informatie geeft je de vrijheid om in de praktijk bepaalde keuzes te maken. Zo hoef je de belichting niet honderd procent te verfijnen, maar kun je bijvoorbeeld kiezen voor onderbelichting van bepaalde gedeeltes in je beelden die je er achteraf uithaalt. Dat voelt misschien niet goed, maar kan helemaal geen kwaad – mits je weet wat je camerasensor allemaal kan hebben. Ken dus de marge van je eigen apparatuur, dat helpt je in de praktijk.

Als je de keuze maakt om een dergelijk compromis aan te gaan, dan is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Als er bijvoorbeeld drie gedeeltes in je foto’s zijn die je qua belichting met elkaar in balans wilt brengen, dan kun je er ‘on the spot’ twee optimaal belichten en de derde overlaten voor een portie nabewerking. Zorg er in dat geval dus voor dat je de twee moeilijkste gedeeltes, of de gedeeltes waarvan je niet zeker weet of je de belichting in de nabewerking alsnog goed kunt krijgen, ter plekke al honderd procent goed hebt qua licht. De gedeeltes waarvan je zeker weet dat je ze nadien kunt corrigeren kun je dan gerust laten liggen. Belangrijk om te weten is bijvoorbeeld dat onderbelichting vaak eenvoudiger op te lossen is dan overbelichting. 

Als je tegen belichtingsproblemen aanloopt is het dus allereerst zaak om rustig te blijven en ze als een uitdaging tegemoet te treden. Vervolgens ga je kijken wat de problemen precies zijn en hoe je ze ter plekke op kunt lossen. Maak (in je hoofd) een onderverdeling en een hiërarchie over welke problemen je meteen op kunt lossen en welke je pas tijdens de nabewerking kunt behandelen. En ken je apparatuur, zodat je deze keuzes onderbouwd en met vertrouwen kunt maken. Op deze manier kun je zo ongeveer ieder belichtingsprobleem aanpakken en oplossen. 

Preset Installatie-instructies Photoshop 2021

Een avond HDR-foto: zo voeg je deze samen in Lightroom