in ,

Hoe zet je de stap tot professioneel fotograaf?

Eline Sips

Als hobbyist word je regelmatig gevraagd om ergens te fotograferen. Je krijgt veel complimenten over je werk en gaat steeds meer tijd steken in je fotografie. Wanneer zet je definitief de stap om professioneel te gaan fotograferen? En hoe doe je dat?

Wil je meer leren over fotografie en ook prachtige foto’s leren maken? Bekijk dan onze Basiscursus Fotografie

Een goede start van je professionele carrière? Volg dan deze zes tips!

Wanneer is het slim om zakelijk te starten als fotograaf?

Als je vaker in opdracht wilt fotograferen, hoeft dit helemaal niet te betekenen dat je direct je huidige baan moet opzeggen. In veel gevallen kan je in het begin prima een baan met je fotografiewerk combineren. Dat houdt natuurlijk wel in dat je een deel van je vrije tijd moet inleveren, maar dat offer willen veel fotografen wel maken om uiteindelijk hun droombaan na te streven.

Als je overweegt om zakelijk te starten als fotograaf, moet je eerst bepalen of het noodzakelijk is om jezelf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en of je ondernemer bent voor de belastingdienst. Zodra de zaken een beetje beginnen te lopen, zijn deze twee namelijk al snel een vereiste.

remkokillaars

Meer leren?

Dit artikel is slechts een klein onderdeel van de uitgebreide fotografiecursussen die je kunt volgen op Zoom Academy. Bekijk het grote aanbod van online fotografiecursussen in de Zoom Academy en start direct met een Cursus LightroomBasiscursus Fotografie of een van de vele anderen!

 Gemiddelde beoordeling: 8,5

“Erg tevreden. duidelijke uitleg en duidelijke video’s. Voordeel is ook dat je nog eens terug kan kijken. Ik kijk uit naar een volgende training.” – John R


Wees eerlijk tegen jezelf

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, is: ‘kan ik op de lange termijn mijn geld verdienen met mijn fotografie?’. Het kan namelijk zijn dat je op korte termijn wel een aantal opdrachten kan regelen, maar dat het werk daarna al snel stilvalt. Gaat het je lukken om nieuwe opdrachtgevers binnen te halen? Is je werk onderscheidend genoeg om je in de overvolle markt te redden? Ben je je bewust van alle randzaken die je zal moeten regelen om als professional overeind te blijven? Dat zijn lastige vragen om te beantwoorden en het is dan ook slim om hier een objectieve mening van anderen over te vragen. Vraag bijvoorbeeld feedback aan voorgaande opdrachtgevers, zodat je in kan schatten waar jouw sterke en zwakke punten liggen.

Stel jezelf voordat je start als professionele fotograaf deze vier essentiële marketingvragen

Wat moet je regelen als professionele fotograaf?

Zakelijk fotograferen komt met een heleboel randzaken, die je toch allemaal op orde zal moeten brengen. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van je pensioen, het verzekeren van je apparatuur voor professioneel gebruik, het investeren in nieuwe apparatuur, je software professionaliseren en het huren van een studio. Nog belangrijker is dat je vanaf het begin zorgvuldig je administratie bijhoudt en met een boekhouder in zee gaat die je kan helpen met je belastingplicht. Als je overweegt dit zelf te doen, bereid je dan voor op flink wat uren uitzoekwerk. Vaak is het voordeliger om dit uit te besteden, omdat het als leek enorm lastig is om in te schatten op welke kortingen en voordelen je allemaal recht hebt en aan welke regels je moet voldoen.

Succesvol worden als fotograaf

Als je eenmaal zakelijk begonnen bent, zijn er twee dingen die bepalen of je succesvol wordt en vervolgens ook blijft.

– Zorg dat je kwalitatief sterk werk blijft afleveren.
– Zorg dat je voldoende opdrachtgevers blijft binnenhalen.

Dat klinkt natuurlijk heel erg logisch en het lijkt heel erg makkelijk, maar wanneer een van de twee ontbreekt, zal je bedrijf het niet lang redden. Zonder een bepaalde mate van kwaliteit in je werk zal je het lastig krijgen om een goede vergoeding te krijgen. Zonder voldoende opdrachtgevers zal je niet verder groeien en zal je ontwikkeling op een gegeven moment komen stil te liggen. Het binnenhalen van voldoende opdrachtgevers is overigens niet alleen afhankelijk van je kwaliteit. Daar komt ook een flinke berg aan netwerken en marketing bij kijken. Bedrijven die stilstaan en niet meegaan met de ontwikkelingen en trends in het vakgebied, zullen het op de lange termijn erg moeilijk krijgen.

Hoe voorkom je dit? Voldoende zelfreflectie is vaak de beste oplossing. Neem regelmatig de tijd om je eigen bedrijf onder de loep te nemen. Zit er nog een stijgende lijn in je werk? Zijn opdrachtgevers nog tevreden met het resultaat? Is je bedrijf financieel gezond? Als je deze vragen met een ‘ja’ kan beantwoorden, zit je zeker op de goede weg als professional.

jonne1985

Je bent pas echt een professionele fotograaf als je deze drie klanten hebt ‘overwonnen’!

Waarom iedere landschapsfotograaf de hyperfocale afstand moet kennen

Zo verbeter je een kinderportret – Lightroom Workflow