in

How it’s made: hondenfotografie met Chris van Riel


6 april 2020, 16:59

Laatst plaatste Zoomer Chris van Riel deze prachtige hondenfoto in onze Facebookgroep Fotografen voor Elkaar. Hij deelde daarbij ook de video waarin hij liet zien hoe hij de foto heeft bewerkt. In dit artikel vertelt hij meer over zijn fotobewerking, en hoe hij te werk gaat.

Als Chris honden gaat fotograferen laat hij ze vaak hun gang gaan. Hij maakt tijdens een shoot heel veel foto’s. Daarnaast vind hij het niet leuk om geposeerde foto’s te doen, dus hij laat de honden vaak gewoon hun gang gaan. “Op het moment dat je veel foto’s hebt ga je achter de computer zitten en kijken wat je hebt.”


Chris van Riel · vanrielotjuhh · voor

Toen hij begon met bewerken sprong deze foto eruit. “De foto was al met een beetje een blauwe kleurtoon genomen en daarom kwam ik op het idee om dat verder uit te werken. Die plantenbak die er achter staat past qua kleurtoon al redelijk goed bij de hond. Maar omdat het hondje heel donker was en de plantenbak een beetje muisgrijs gaat je oog niet naar de hond. Dus die hond moet lichter worden en die plantenbak moet donkerder, want het oog gaat altijd naar het lichtste punt toe.”

Om de focus te leggen op het onderwerp maakt Chris vaak gebruik van vignetten. “Die werken als een soort van trechter die het oog naar de plek zuigen waar jij het wilt. Dat geeft heel veel rust en tegelijkertijd ook veel focus op de plek waar je het wil hebben. Dat zijn een paar standaard dingen die ik altijd doe.”

Chris heeft bij deze foto de achtergrond ook wat aangepast, om de compositie wat ruimer te maken. “Ik heb de foto wat groter gemaakt, en de plantenbak zoveel mogelijk eruit gekloond zodat het de hele achtergrond vult. Dan is het een kwestie van lichten en schaduwen aanbrengen.”


Chris van Riel · vanrielotjuhh · na

Als Chris gaat bewerken gaat dat vooral op gevoel. “Eigenlijk kan ik eindeloos door blijven gaan. Maar op een gegeven moment raken je ogen een beetje moe, en dat is eigenlijk al na zo’n anderhalf uur. Soms zit ik gewoon vier uur achter elkaar te bewerken en dan kom ik de volgende dag terug en dan zie je toch weer foutjes die je hebt gemaakt. Meestal bewerk ik daarom de volgende dag nog even een half uurtje de kleuren en de fijne dingetjes. Ik maak graag gebruik van volle, sprekende kleuren, omdat je foto dan ook meer aandacht trekt.”

Maar de foto gaat na het bewerken niet meteen online: “je moet je eigenlijk een beetje aanleren om uit enthousiasme meteen alles op internet te gooien. Meestal moet ik er twee keer naar kijken en als ik dan de derde keer ernaar kijk en tevreden ben, dan plaats ik hem meestal pas ergens.”


Voor en na

De expressie van de hond is voor Chris het belangrijkste in een foto, want dat kun je niet tijdens het bewerken niet meer veranderen. “Het hondje moet gewoon een bepaalde gezichtsuitdrukking hebben. Bij geposeerde hondenfoto’s hebben de honden vaak geen expressie, en dan spreekt een foto ook veel minder. Als je snelle apparatuur hebt kun je de hond lekker zichzelf laten zijn. Mijn tip voor beginnende hondenfotografen is dus ook om de hond te laten rennen, spelen, onderzoeken, kijken. Je moet kunnen zien dat het dier leeft. Dus als je goede snelle apparatuur hebt, en goed overweg kunt met je camera kun je de hond gewoon hond laten zijn. En dan krijg je de mooiste expressies.”

Benieuwd naar de timelapse van Chris’ fotobewerking? Bekijk dan onderstaande video! (Video heeft geen geluid)

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Meer scherpte in je macrofoto’s: focus stacking uitgelegd

High-key fotografie voor thuis: gebruik een raam of deuropening