in

Huisdieren fotograferen: dit zijn mooie composities voor je huisdier

Dieren hebben weinig geduld, zijn snel afgeleid en lastig te regisseren. Dat geldt ook voor huisdieren. Hoe krijg je ze dan toch ook goed op de foto? Geduld is het sleutelwoord bij het fotograferen van veel dieren. Wat er allemaal bij komt kijken en hoe je kunt zorgen voor mooie composities leer je in dit artikel!

We gaan ervan uit dat je al wel vaker foto’s hebt gemaakt van je huisdier, zodat hij of zij wel gewend is aan je camera. Nu is het tijd om een echte shoot te plannen! Dat begint bij het kiezen van een locatie. Welke plek dat wordt, is voor een groot deel afhankelijk van je huisdier. Dat is met een hond een stuk makkelijker dan met een cavia of een goudvis. Kies je voor een binnenlocatie, dan zijn er vaak genoeg leuke en inspirerende plekjes te vinden voor een leuke fotoshoot. Je bent niet afhankelijk van het weer en jouw huisdier voelt zich waarschijnlijk meer op zijn gemak dan in een nieuwe omgeving.

Laat jouw foto’s opvallen tussen al die andere platen door een krachtige compositie. Je leert hier alles over in de Cursus Krachtige Composities.

Een tafel, een spiegel, een oud boek en kerstlichtjes: vooral bij kleine dieren is het opzetten van een mooie binnenset meestal goed te doen.

Marloes van Antwerpen (marloeshi)
Nikon D7200 · ISO 250 · F 2,5 · 1/200 SEC · 50 MM

Buitenlocatie

Wil je buiten foto’s gaan maken, dan is het belangrijk dat je van tevoren een mooie locatie zoekt. Fotografeer je een hond? Dan zijn plaatsen waar veel honden loslopen vaak minder geschikt. Het strand is evenmin altijd ideaal. Ook daar zijn veel honden, en alleen maar zand en water kan een eenzijdige serie opleveren.

Bedenk dat je niet per se een groot park of bos nodig hebt. Er komt tenslotte maar een klein deel als achtergrond op je foto. Het park om de hoek kan prima geschikt zijn. Let er vooral goed op of je op een locatie verschillende scènes kunt schieten, zodat je foto’s niet eentonig worden, maar wel één thema kunnen uitstralen.

Heb je een locatie gevonden? Ga dan voor de shoot eerst zelf op onderzoek uit. Kijk goed naar hoe het licht valt op bepaalde tijden. Hierdoor kun je de beste tijd inplannen. Probeer gelijk in te schatten wat voor composities je zou kunnen maken en waar je het dier het best kunt plaatsen. Gaat het om je eigen huisdier? Neem hem dan mee om hem vast te laten wennen aan de plek.

Was deze foto in de winter gemaakt, dan was hij, bij gebrek aan bloesem, veel minder sterk geweest. Je locatie kennen is dus belangrijk voor het plannen van je foto.

Rianna Neuteboom (bw-shots)
Canon 550D · ISO 200 · F 2,8 · 1/320 SEC · 195 MM

Achtergrond

Of je nu binnen of buiten fotografeert: let ook op de achtergrond! Een rustige, egale achtergrond zorgt voor een veel sterkere foto waarbij de focus automatisch bij het dier komt te liggen. Een rommelige achtergrond leidt af en maakt de foto onrustig.

Door te spelen met de scherptediepte kun je het dier accentueren. Met een kleine scherptediepte (bijvoorbeeld bij F 2,8) leid je de aandacht automatisch naar het dier. Een geringe scherptediepte is ook handig bij een enigszins rommelige achtergrond: die kun je daarmee een beetje verbloemen. Maar ook bij weinig scherptediepte geldt dat een vrij egale achtergrond altijd het mooiste is.

Ook met een decor dat rommelig is, kun je prachtige foto’s maken. Door het lage standpunt en grote diafragma is hier een mooi onscherpe achtergrond ontstaan.

Christa Merk (christamerk)
Nikon D850 · ISO 400 · F 3,5 · 1/500 SEC · 200 MM

Portret

Dierenportretten zijn in de kern niet veel anders dan portretten van mensen (hierover meer in hoofdstuk 7). Automatisch kijken we ook bij een dier eerst naar de ogen. Bij een goed portret kun je het verhaal van de geportretteerde aflezen aan de ogen – en hetzelfde geldt voor dieren. Zorg daarom altijd dat de ogen goed scherp zijn. Dit geeft direct meer persoonlijkheid en emotie aan je portret, wat de foto absoluut ten goede komt. Kijkt je dier naar de zijkant, stel dan scherp op het oog dat het dichtst bij de camera staat.

Standpunt

Voor je compositie is het standpunt heel belangrijk. Waarschijnlijk maak je vaak foto’s vanaf je eigen standpunt, wat heel logisch is. Maar bij een huisdier krijg je dan dus foto’s geschoten van bovenaf. Dit perspectief kan heel leuk uitpakken, maar probeer ook eens te zakken tot de ooghoogte van het dier. Dit levert vaak veel originelere en leukere plaatjes op. Experimenteer met verschillende posities en kijkrichtingen, zoals helemaal vanaf de grond. Maak je altijd staande portretten? Kijk dan eens wat er gebeurt als je een liggende foto maakt.

De fotograaf heeft een laag standpunt gekozen. De hond kijkt omhoog, waardoor het licht mooi in de ogen valt.

Haron Haghuis (haron-haghuis)
Nikon D750 · ISO 250 · F 1,4 · 1/400 SEC · 85 MM

Ooghoogte

Dieren vanaf ooghoogte fotograferen is altijd een goed idee, omdat je dan zowel het huisdier als de omgeving vanuit dierenperspectief ziet. Door redelijk dichtbij te fotograferen met bijvoorbeeld een 35 of 50 millimeter prime of een standaardzoomlens, is het net of je de dierenwereld binnenstapt. Met een 85 mm of telelens houd je meer afstand: dat werkt vooral goed bij schichtige dieren en wanneer je ze niet wilt verstoren tijdens hun bezigheden. Daarnaast geeft dit perspectief weer heel andere foto’s.

Op ooghoogte heb je direct contact met een huisdier. Deze foto is gemaakt in de woonkamer met een achtergronddoek en een studiolamp.

Karin Vogt (fotograaf-2)
Nikon D500 · ISO 100 · F 10 · 1/125 SEC · 95 MM

Uitsnede

Wat compositie betreft kun je een beeld extra spannend maken door niet alles te laten zien. Een uitsnede kan een heel sterke foto opleveren. Probeer de uitsnede al te maken als je fotografeert in plaats van achteraf, maar uitsnijden in de nabewerking kan natuurlijk ook nog. Er zijn veel hulpmiddelen bij het maken van de ‘perfecte’ uitsnede.

Hier zie je maar een stukje van het model, wat de foto des te intrigerender maakt.

Céline Lambrecht (pluimkuis)
Nikon D5300 · ISO 800 · F 3 · 1/640 SEC · 60 MM

Natuurlijk licht

Probeer te spelen met het aanwezige licht. Als je buiten fotografeert, let dan goed op de stand van de zon. Op een zonnige dag zijn de uren in de middag door de harde schaduwen het minst geschikt om te fotograferen. Veel fotografen zweren bij het ‘gouden uur’. Dat is vlak na zonopkomst en vlak voordat hij ondergaat. Op die tijdstippen heb je prachtig, warm licht. Als je een erg bewolkte dag hebt en je hebt het bos gekozen als locatie, wordt fotograferen weer lastiger. Je camera vangt dan misschien te weinig licht om je sluitertijd hoog genoeg te houden voor bijvoorbeeld een rondrennende hond. Zoek dan de wat minder beboste gebieden op, zet je diafragma zo open mogelijk (klein getal) en zet zo nodig je iso-waarde wat hoger.

Probeer binnenshuis gebruik te maken van het natuurlijke licht door de ramen. Lukt dit niet, dan kun je het licht van lampen in huis gebruiken. Zoek ook eens naar bijzonder licht, bijvoorbeeld een zonnestraal van buiten die op de kop van je hond of kat valt. Blijf daarbij uiteraard wel denken aan je compositie, want het is zonde als een dier prachtig op de foto staat, maar net een oor of staart wordt ‘afgehakt’, of als er storende dingen op de achtergrond te zien zijn.

Maak gebruik van één raam in een donkere ruimte om met daglicht te werken en zacht licht te krijgen.

Natasja van Heesch (autumnbells)
Canon 60D · ISO 3200 · F 7,1 · 1/25 SEC · 33 MM

Actiefoto’s

Een mooie compositie is bij een huisdier dat stilzit niet zo moeilijk: je zet een stapje naar links of naar rechts of zoomt wat verder in of uit om te zoeken naar het mooiste beeld. Maar bij actiefoto’s ligt dat een stuk ingewikkelder. Belangrijk is dat je je camera goed beheerst. Maak waar nodig gebruik van de techniek die je camera je biedt, zoals bijvoorbeeld autofocus. Kies daarbij niet voor Single Autofocus (S-AF, AF-S of One Shot), maar voor Continu Autofocus (C-AF, AF-C of AI Servo AF). Beperk wel het aantal autofocuspunten, via menu AF Veldstand of Scherpstelgebied. Een kleiner gebied met een cluster van minder punten is beter bij actiefoto’s. De autofocus wordt hiermee niet alleen sneller, maar de focus zal ook liggen in het gebied dat jij hebt gedefinieerd.

Steeds meer camera’s hebben ook slimme autofocus-tracking. Hiermee wordt het onderwerp door je camera gevolgd, ongeacht in welke richting het onderwerp zich beweegt.

We hebben het autofocusgebied verkleind naar een gebied met 9 AF-punten.

Actie bevriezen

Ook je sluitertijd is belangrijk. Met een korte sluitertijd ‘bevries’ je een onderwerp en met een langere sluitertijd ontstaat er ‘beweging’ in een onderwerp. Zo zal een korte sluitertijd bij het fotograferen van golven aan de kust resulteren in scherpe foto’s waarbij de afzonderlijke druppels zelfs zichtbaar worden. Gebruik je een langere sluitertijd bij bijvoorbeeld een waterval of kolkende watermassa, dan krijgt het water een zacht en stromend karakter. Bij een actiefoto van je huisdier is een lange sluitertijd daarom minder geschikt: een rennende hond zal dan veranderen in een waas: de hond in actie wordt onscherp.

Een korte sluitertijd bevriest het onderwerp: druppels zijn zichtbaar.

Hester Goeman (hester-goeman)
Nikon D7200 · ISO 400 · F 2,8 · 1/1000 SEC · 175 MM

Balans in de belichting

Inmiddels weet je dat de sluitertijd bij het fotograferen van een dier in actie de belangrijkste instelling is. Onze ervaring leert dat een sluitertijd van 1/2000 seconde meestal voldoende is om de beweging van het dier te bevriezen, waarbij het dier dus volledig scherp in beeld komt. Doordat de sluiter slechts 1/2000e van een seconde open staat, komt er maar heel kort licht op de sensor. Kies daarom het liefst voor een laag F-getal, dus een groot diafragma. Doordat je de lens hiermee ver open zet, komt er gelukkig een hoop licht tegelijkertijd binnen.

Toch zul je merken dat er – zeker op een bewolkte dag – bij 1/2000 seconde zelfs met een volledig open diafragma nog te weinig licht binnenkomt. De hond is weliswaar scherp, maar doordat je foto dan te donker is, missen alle details. Dat los je niet op door de sluitertijd langer te maken: je zult met de iso aan de slag moeten. In het voorbeeld van de rennende hond met 1/2000 seconde op een bewolkte dag, is het gebruiken van een iso-waarde van 1600 of 3200 geen uitzondering. Eventuele ruis kun je dan in de nabewerking minimaliseren.

Dankzij een hogere iso-waarde kon de actie bevroren worden.

Sanne Bontan (sannebontan)
Canon 5D IV · ISO 1000 · F 2,8 · 1/1000 SEC · 200 MM

Timing

De timing bij snel bewegende onderwerpen is en blijft lastig. Door meerdere foto’s per seconde te gaan maken, kunnen we dit timingprobleem oplossen. Daarvoor schakel je de burstmodus in. De meeste camera’s kunnen in deze modus ongeveer zes tot tien foto’s per seconde maken en daar zit meestal wel iets moois tussen. Per camera is het verschillend hoe je deze modus moet aanpassen of instellen en wat de precieze benaming ervan is. Zoek dit online of in de handleiding van je camera even op.

De burstmodus is een handig hulpmiddel om de ultieme foto te maken

Nuelle Flipse (nuelle)
Canon 5D IV · ISO 320 · F 2,8 · 1/2000 · 145 MM

Compositie

Heb je alles goed ingesteld en een paar testopnamen gemaakt, dan kun je je aandacht verder aan de compositie besteden. Speel met verschillende standpunten en kijk wat je van de achtergrond mee wilt nemen – of juist niet. Ook het weer en het tijdstip spelen daarbij een rol. Kies je voor het vroege ochtendlicht, zodat de eerste zonnestralen zonneharpen vormen door de bladerdekens van de bomen? Of ga je juist na die regenbui, als er volop plassen aanwezig zijn, zodat jij kunt spelen met weerspiegelingen in het water (en het dier kan spelen met het water)? Er is geen goed of fout!

Een symmetrische compositie, waarbij de hond als het ware omlijst wordt door het groen van de oevers, gaat alle aandacht uit naar het model.

Els Decoodt (elsdecoodtphotography)
Nikon D500 · ISO 100 · F 2,8 · 1/1250 SEC · 85 MM

Zoom Academy

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Krachtige Composities in Zoom Academy. Hierin leer je allerlei technieken die je kunnen helpen om een krachtige foto te schieten.

Zo leer je onder andere:

  • Alles over het gebruiken van een goede voorgrond
  • De lijnen die je in je compositie kunt gebruiken
  • Hoe je alle klassieke compositieregels toepast
  • Stap voor stap meer zicht krijgen op het samenstellen van composities onder verschillende omstandigheden

Bekijk hier de volledige Cursus Krachtige Composities.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Zo maak je conceptuele portretfoto’s

Top 10 fotolocaties in Duitsland