in

In 20 stappen naar betere bedrijfsfotografie



20 oktober 2015, 10:01

Vanuit haar bedrijfskundige achtergrond heeft Liesbeth van Asselt voor wat grotere fotografie-opdrachten een checklist gemaakt voor goede, omzetverhogende bedrijfsfotografie.

Voordat ik het roer omgooide was ik werkzaam als organisatieadviseur, HR-manager en interim-manager. Zo deed ik veel kennis en ervaring op over marketing, bedrijfsprocessen, strategiebepaling en andere managementonderwerpen.

Vanuit die bedrijfskundige achtergrond heb ik voor de wat grotere opdrachten een checklist gemaakt om te komen tot goede, omzetverhogende fotografie voor bedrijven. Wellicht een nuttig startpunt voor fotografen die ook voor bedrijven willen gaan fotograferen. Daarna moet deze informatie natuurlijk nog wel vertaald worden naar de juiste foto’s!

Voorbeeld

Een potentiële klant wil nieuwe foto’s op de website. Tijdens een kennismakingsgesprek c.q. intake zorg ik dat onderstaande vragen aan bod komen. Stel dat de klant tijdens dat gesprek vertelt dat ze zowel grote als kleine bedrijven als klant hebben. Bij doorvragen blijkt dat het toch vooral kleine bedrijven zijn die bij hen komen. Maar dat ze juist streven naar grotere bedrijven als klant. Dan moeten de foto’s op de website dus vooral grotere bedrijven aanspreken. Praktisch: foto’s die op bijvoorbeeld het tabblad “referenties” komen zal ik dan vooral bij grote klanten te maken.

Fotografie: Stapfoto, Nicole Speelman

Checklist

1. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de markt? Hoe speelt het bedrijf daarop in?

2. Wie is de doelgroep? Zijn de klanten bijvoorbeeld prijskopers, dan vraagt dat een andere uitstraling dan voor kwaliteitsgerichte klanten. Kortom: waar praten we tegen?

3. Wil het bedrijf nieuwe klanten werven (in zelfde of andere doelgroep?) of gaat het om relatiebeheer?

4. Wat wil je dat die doelgroep straks over het bedrijf zegt?

5. Welk probleem lost het bedrijf voor de klant op? Wat is de belangrijkste reden voor de klant om het product/de dienst te kopen?

6. Waarom nu deze nieuwe foto’s/website/brochure/flyer en niet bijvoorbeeld over een half jaar? En wat zou er gebeuren als er helemaal geen nieuwe foto’s/website/brochure/flyer zou komen?

7. Bij welke teksten op de website of in de brochure moeten de foto’s passen?

8. Wat is het concrete doel (bezoekers bekijken meer pagina’s op de website bijvoorbeeld, of vragen vaker een offerte aan). Hoe meten we of dat doel behaald is?

9. Welke media zet het bedrijf nog meer in om het gestelde doel te behalen? Worden de foto’s ook voor die media gebruikt?

10. Is er een strategisch (marketing)plan beschikbaar? Een SWOT?

11. Wat is de cultuur binnen het bedrijf? Wat zijn de kernwoorden waarmee je het bedrijf zou beschrijven?

12. Welke concurrenten doen het op dit moment erg goed? Hoe komt dat? Hoe zien hun website, brochures e.d. er uit? Wat doen zij op social media?

13. Wat doe jij beter dan die concurrenten? Waarin zijn jullie volgens referenties onderscheidend? Is dat het product, de service, de locatie, of nog iets anders?

14. Wat heb je zelf voor beelden in gedachten? Heb je voorbeelden van foto’s die je mooi vindt? Wat spreekt je aan in deze beelden?

15. Wie of wat moet persé op de foto? In detail of als overzicht?

16. Moeten er staande of liggende foto’s gemaakt worden?

17. Hoeveel foto’s zijn er nodig?

18. Wat is de deadline?

19. Wat is het budget?

20. Wie doet wat: Wie is de contactpersoon? Wie is de webbouwer, tekstschrijver, ontwerper, standbouwer, drukker, etc. Wie regelt toestemming e.d.?

Laatste briefing op locatie. Fotografie: Stapfoto, Nicole speelman.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Sony HX400V

Curven in Photoshop