in

Inspiratie voor je fotografie: bekijk een onderwerp vanuit 10 verschillende hoeken

Het aantrekkelijk en creatief in beeld brengen van een gebouw is een leuke uitdaging waar veel fotografen warm voor lopen. Dat is niet gek, want met een beetje fantasie en creativiteit kun je bij het fotograferen van hetzelfde gebouw allerlei verschillende kanten op. We stellen een aantal van die creatieve invalshoeken aan je voor.

1 Kikvors: van onderen

Zoals bij elk groot bouwwerk heeft het standpunt en het gebruikte perspectief enorm veel invloed op hoe een gebouw op de foto komt te staan. Zo kun je bijvoorbeeld werken vanuit een kikvorsperspectief, dus laag bij de grond. Op deze manier wordt een gebouw zo mogelijk nog imposanter doordat je het perspectief versterkt. Zeker als je op korte afstand van het gebouw fotografeert ziet het er op deze manier extra imposant uit.

2 Vanuit de hoogte

Vanuit de hoogte werken geeft je een totaal andere kijk op een gebouw. Het is niet altijd gemakkelijk of überhaupt mogelijk, maar een gebouw vanaf grote hoogte fotograferen verandert het perspectief en de context van je beeld volledig. Fotografeer een gebouw bijvoorbeeld eens vanaf het hoger gelegen balkon van een ander pand, stap in een vliegtuig of maak gebruik van een drone. Het vereist soms wat planning, organisatie en improvisatie, maar je zult zien dat je op die manier creatieve en visueel aantrekkelijke beelden maakt.

3 Ga voor neutraal

Als je een zo neutraal mogelijke weergave van een gebouw wilt maken, dan is het zaak om het perspectief te ‘normaliseren’. Dit doe je door wat meer afstand te nemen en/of met een objectief met een gemiddelde brandpuntsafstand te werken. Ook de hoogte van waaruit je fotografeert maakt verschil, zo kun je het beste ‘vanuit het midden’ werken. Is een gebouw 10 meter hoog, dan kun je dus het beste op een hoogte van vijf meter je foto maken. Dit is natuurlijk vaak een uitdaging, omdat je daarvoor precies op de goede plek moet kunnen komen. Een ander gebouw of een hoogwerker – als het een professionele opdracht is – kunnen uitkomst bieden.

Door het standpunt staat dit gebouw neutraal en recht op de foto.

Janny Prikken-Hospes
Nikon D90 · ISO 200 · F 8 · 1/50 SEC · 18 MM

4 Combineer binnen en buiten

Een gebouw is – als het goed is ontworpen – een met de omgeving en dat betekent in architectonische zin dat je de omgeving en het uitzicht niet los kunt zien van het bouwwerk zelf. Maak daar gebruik van. De architect heeft bepaalde zichtlijnen bewust gecreëerd en die kun je als fotograaf benadrukken. Denk daarbij aan een aantal deuropeningen achter elkaar, een perfect geplaatste raampartij of schuifpui richting de tuin of een balkon dat precies in lijn ligt met een ander interessant element. Kortom: denk en kijk als een architect.

5 Maak het abstract

Bekijk een gebouw eens met andere ogen en ga op zoek naar abstractie; dat is echt overal te vinden. Zoek naar interessante lijnen, herhaling en ritme van materiaal en vormen en ‘trek’ deze los van de context. Om dit voor elkaar te krijgen heb je een standaardobjectief of zelfs een tele-objectief nodig. Focus daarbij op interessante en krachtige beelden die ook losstaand van het gebouw of de context overeind blijven. En ga aan de slag met de nabewerking of zet het beeld om naar zwart-wit waar dat passend is.

Door de compositie en belichting is dit gebouw een object geworden.

Cor Stoutjesdijk
Sony A7 II · ISO 100 · F 5 · 1/1250 · 18 MM

6 Zoek naar details

De eigenheid van een gebouw zit hem vaak in de details. De architect heeft zijn of haar best gedaan om het gebouw zowel als geheel als in detail aantrekkelijk vorm te geven. Als fotograaf is het zaak daar optimaal gebruik van te maken door op die details te letten. Let maar eens op een bijzonder gebruik van steen, combinaties van materialen, een bijzondere erker, een fraaie raampartij of een met zorg gemaakte deurknop. Combineer detailbeelden van deze interessante elementen met overzichtsbeelden waar je het hele gebouw op ziet.

7 In het donker

Andere lichtomstandigheden hebben veel invloed op hoe een gebouw eruitziet. In de avond of nacht ziet een huis, kantoor of straat er heel anders uit doordat de bouwwerken beschenen worden door straatlantaarns, eigen verlichting of van binnenuit verlicht worden. Dit geeft vaak een fraaie sfeer en werpt soms zelfs een ander licht op het ontwerp van een gebouw. Ga daarom zeker ook eens in het donker op pad.

8 Creatief met een ander objectief

Het gebruik van een ander perspectief werpt ook een nieuw licht op een gebouw. Ga maar na: een gebouw gefotografeerd met een groothoek ziet er heel anders uit dan als datzelfde gebouw vastgelegd is met een objectief met een standaard brandpuntsafstand. Maak daar dankbaar gebruik van en wissel eens van objectief om een gebouw op verschillende manieren vast te leggen. Gebruik een groothoek voor imposante en interessante overzichten en zet een standaardobjectief in voor een neutralere weergave waarbij je de vorm van het gebouw goed kunt zien. Daarnaast kun je details fotograferen met een tele-objectief of juist focussen op de allerkleinste details met een macro-objectief.

9 Maak gebruik van de trap

Een trap is een erg fotogeniek element. Zeker als het een speciale (grote, lange of hoge) trap is. Je kunt hem dan gebruiken voor fantastische beelden. Ook een trapportaal of trappenhuis is vaak fotogeniek door de herhaling die en het ritme dat een trap min of meer automatisch creëert. Kijk dus eens naar boven (of naar beneden) in het trappenhuis en maak gebruik van het vervreemdende effect dat zich dan openbaart. Zorg voor een uitgebalanceerde of juist vreemde compositie die meteen de aandacht van de kijker opeist.

10 Zoek de symmetrie op

Veel architecten gebruiken symmetrie in hun ontwerpen, daarom zal het niet heel ingewikkeld zijn om die symmetrie te ontdekken in het gebouw dat je gaat fotograferen. Symmetrie geeft rust en maakt je beelden mooi strak en rustig. Maak daar dan ook gebruik van. Maak een beeld waarin die symmetrie volledig tot uiting komt en doe dat zo precies en strak mogelijk. Het is verstandig daarbij een statief te gebruiken. Houd overal dezelfde marges aan en zorg ervoor dat je de camera exact parallel houdt ten opzichte van het gebouw. Lukt dat niet, dan is kun je over het algemeen in de nabewerking nog veel corrigeren en zo de symmetrie in je beeld perfectioneren.

Symmetrie geeft het beeld rust en kracht.

Frank Verburg
Canon R6 · ISO 100 · F 4 · 1/20 SEC · 14 MM

Dé sleuteltechniek van Photoshop: zo werk je in lagen

Omgaan met natuurlijk licht: leer kijken en anticiperen