in

Interessante portretten maken

Bepaal je uitsnede en standpunt

De compositie vormt een essentieel onderdeel van een portretfoto. Het is daarom belangrijk om vooraf te bepalen wat je precies in beeld wilt brengen. Wil je het karakter van de persoon extra benadrukken? Zorg dan voor een close-up van het gezicht, dat is intiemer en laat meer emotie zien. Wil je de persoon in de context van de omgeving plaatsen? Laat dan juist een totaalbeeld zien met een mooie achtergrond.

Uitsnede

Zijdelings verbonden met de compositie is de uitsnede van een portret. Bij een portret met achtergrond kies je vaak voor een totaal- of halftotaalbeeld. Op een totaaluitsnede staan zowel hoofd als voeten, een halftotaal begint boven de heupen. Deze uitsneden gebruik je vooral als je een modisch of weids beeld wilt maken, waarin alles van de persoon zichtbaar moet zijn.

halftotaalbeeld en close-up van een barbier
Foto’s: Bvdphotography
De keuze van de uitsnede heeft veel impact op de sfeer in de foto.

Van dichtbij

Als je van dichterbij gaat werken, krijg je een ander effect. Je kruipt letterlijk en figuurlijk op de huid, waardoor je foto intiemer wordt. Het karakter van een persoon is beter te zien als je alleen een gezicht in beeld brengt.

Bij een close-up komt er weer een andere keuze om de hoek kijken. Houd ik het kader gesloten of maak ik het open? Bij een gesloten kader sluit je het gezicht op door de randen van het beeld. Aan alle kanten van het gezicht zit dus ruimte. Meestal is het mooier de ruimte aan alle kanten min of meer gelijk te houden en niet een halve millimeter ruimte over te houden; de inkadering lijkt dan wat willekeurig.

Foto: iCyn

Kies voor een duidelijk gesloten kader of trek het kader open. Bij de open variant snijd je delen van het gezicht aan. Het kader is open wat betekent dat het gezicht buiten het kader doorloopt. Dat kan aan de onderkant zijn, maar op gevoel zie je direct dat snijden in hals of kin er vaak wat vreemd uitziet. Aansnijden van het voorhoofd van een persoon is een betere keuze. Je kruipt bovendien nog dichter op de persoon. Ook heb je minder last van randzaken in de achtergrond zoals brandslangen, ramen en stoelleuningen. Je beeld wordt cleaner, de impact van de ogen groter.

Standpunt

De volgende belangrijke keuze is het standpunt van het portret: dit bepaalt hoe we als kijker tegen het model aankijken. In de westerse kunstgeschiedenis betekenen verschillende standpunten ook verschillende emotionele bindingen tussen de toeschouwer en het model.

Hoog standpunt

Soms is het beter een andere hoogte aan te houden. Bij een portret van bovenaf kijk je letterlijk neer op de persoon. Dit kan goed werken, maar de persoon lijkt ook kleiner en minder belangrijk.

Foto: Natanya
Het standpunt bepaalt in deze foto onze emotionele houding ten opzichte van het model: door het neerkijken erop, komt ze veel kwetsbaarder over.

Ooghoogte

Verreweg de meeste portretten worden gemaakt vanaf ooghoogte van het model. Zo creëer je gelijkheid en intimiteit.

Foto: kurtliefsoons
Door het standpunt op ooghoogte, krijgen we als toeschouwer meteen een sterkere band met het model; we zijn ‘gelijken’ van elkaar.

Laag standpunt

Het tegenovergestelde geldt voor het standpunt van onderaf. Je kijkt tegen de persoon op, hij of zij lijkt groter en belangrijker. In films wordt dit lage standpunt vaak gebruikt bij superhelden als Rambo of James Bond. Een belangrijk nadeel van een laag standpunt is de kans op onderkin. Maak je een portret in opdracht van je model, dan zul je minder vaak van onderen fotograferen. Voor filmposters des te meer.

Bij een heldenverhaal hoort vaak een portret dat is gefotografeerd vanaf een iets lager standpunt: dit zorgt ervoor dat we (onbewust) tegen de held opkijken.

Heb je interesse in portretfotografie, volg dan deze cursus op de Zoom Academy.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

De uitdaging voor een fotograaf: fotograferen met slecht weer

Fujifilm X-T4 – Eindelijk IBIS