in

Kiezen van je set en props



24 januari 2015, 13:02

Richard maakt fashionfoto’s. Daarvoor werkt hij veel met verschillende sets in zijn studio en gebruikt hij props en accessoires. Aan de hand van zijn Nomads of the World shoot, legt hij uit hoe hij werkt.

Een tijdje geleden kwam ik in contact met modeontwerpster Saba Tark. Zij zocht een fotograaf om haar laatste collectie te fotograferen. Ik volg haar werk al een tijdje dus ik greep die kans direct. Ik vind haar kleding super en toen ik hoorde dat de collectie Nomands of the World heet, was ik verkocht. Ik kon niet wachten!


Licht:
Elinchrom bxri 500 in a Rotalux 100cm deep octa as mainlight varied: Rotalux 175CM Octa box
Elinchrom rx one /w reflector + grid
Canon Speedlight 430ex ii. Honl gells.
Camera:
Canon 7D, canon 5d
Sigma 50mm f1.4
Canon 85mm f1.8
De belichting was per set anders maar niet heel veel. Ik heb gevarieerd met de deep octa als hoofdlicht met de 175cm octa

Idee

Om te beginnen moest ik een manier bedenken om het verhaal van nomaden fotografisch te vertellen. Ik dacht direct aan tenten. Ik hou van dat hippie gevoel van vrijheid en rondtrekken. Omdat de collectie Nomaden van de wereld heet kon ik ideeën halen uit verschillende nomadische stammen en stijlen. Dat idee mailde ik naar Saba en ze vond het geweldig! Dat wordt natuurlijk iedereen van binnen tenten bouwen met kussens en dekens .
Nu we het idee hadden was het een kwestie van budget en geld wat we konden realiseren. We hadden beide niet. Ik moest werken met wat ik had. Nadat alle kasten in mijn studio waren leeg getrokken, ontwierp ik de set en schetste en stylde de outfits. Er moesten 8 outfilts gefotografeerd worden!

Het team

Als ik een nieuw shoot heb, plaats ik altijd een oproep op mijn Facebook. Ik heb lijsten aangemaakt met daarop specifieke personen en groepen. Dus als ik een model zoek, plaats ik een bericht op mijn modellijst. Zoek ik een Aziatisch model dan heb ik ook een Aziatische modellenlijst. Voor deze shoot waren de modellen zo geboekt, via verschillende bureaus. Een visagist, haarstylist en kledingstylist waren ook zo gezocht via de andere lijsten. Belangrijk als je een team zoekt, zorg dat je duidelijk weet wat je zoekt. Met een duidelijk idee en uitgewerkt concept stappen mensen snel aan boord die graag aan dit project mee willen werken. Tip: Zorg dus altijd dat je shoot van te voren goed is uitgewerkt.

https://www.youtube.com/watch?v=sSmy4s3nbuQ
Bekijk hier een korte video van het team aan het werk, achter de schermen

De set

Toen het team compleet was, konden we de set bouwen. De meeste nomaden reizen rond en gebruiken materiaal uit de natuur. Dat was dus ook belangrijk in onze set. Ik wilde heel veel stof en hout gebruiken. Eerst maak ik dan een grove schets en begin ik met bouwen. We hadden niet veel tijd dus ik moest de set bouwen op de dag van de shoot. Ook tijdens het fotograferen bleef ik de set veranderen en aanpassen. Door de research die ik in eerder had gedaan en door goed te kijken, bleef ik het aanpassen. Soms moet je je schetsen ook durven los te laten en je eigen gedachten volgen.

De props

Alle props/ attributen die ik in de sets gebruik, heb ik door de tijd heen verzameld. Ik kom heel veel in kringloopwinkels, altijd om te kijken of ik iets vind waar ik inspiratie uit kan halen of kan gebruiken voor een lopend project. Ik fotografeer niet altijd in de studio maar ook buiten. Dan kom ik in verschillende steden en kijk altijd uit naar unieke winkeltjes. Ik ben heel visueel ingesteld dus ook kleine details of andere mensen vallen mij snel op. Een ketting, oorbellen of een bepaalde stijl. Die kleine dingetjes zie ik meteen in een nieuwe shoot. Bijvoorbeeld een oorbel die perfect past bij een wat donkere shoot of die ketting pas echt perfect bij een zeemeerminnenshoot. Zo’n klein detail kan bij mij al een hele nieuwe shoot betekenen. Ik begin bij een oorbel maar al snel bedenk ik meerdere accesoires, atributen en sets je nodig hebt voor een zeemeerminnenshoot. Zo verzamel ik al mijn props. Als ik iets gebruik, bedenk ik voor de volgende shoot iets totaal anders. Zo gebruik je een prob niet een tweede keer op dezelfde manier.

Balans

Als je gebruik maakt van props moet je altijd een balans vinden tussen waar je shoot over gaat en je props. Het is bijna een kunst. Natuurlijk kon ik bij deze Nomads shoot helemaal los gaan met attributen maar het ging over de kleding. Als de kleding bijna niet meer gezien wordt door alle spullen erom heen is het niet goed. Je moet dus selectief zijn in wat je in je foto brengt. Een set is bij mij achtergrond. Het moet natuurlijk voelen en het liefst zie je lijnen die ook weer naar je model lopen. Als je een accessoires shoot hebt, is het natuurlijk anders. Dan gaat het om die oorbel of tas. Dan moet je proberen dat te isoleren en zorgen dat alle aandacht daarnaar toe gaat.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Tips voor landschapsfotografie in de winter

Digitale fotografie en optimale belichting