in

Lokale aanpassingen doen in Photoshop zonder selecties te maken

Er zijn situaties waarin het niet mogelijk is om aanpassingslagen op basis van selecties toe te passen. We gaan aan de slag met nauwkeurige lokale wijzigingen.
Dit artikel komt uit de volledige Cursus Lagen in Photoshop in Zoom Academy. Hierin leer je alles over het werken in Adobe Photoshop en nog veel meer.

In deze afbeelding gaan we alleen de rechterzijde van het gezicht van ons model iets lichter maken met behulp van Curven.

Het is niet handig om dit met een selectie te doen, omdat we een vloeiend verloop willen van waar de aanpassing actief is en waar niet. We willen geen strakke lijnen, dus is het beter om met een penseel te werken. Zo kunnen we de aanpassing waar nodig weg of terug maskeren.

We willen de rechterzijde van het gezicht lichter maken.

Curven

De eerste stap is om een aanpassingslaag Curven toe te voegen. Dit doe je met het derde icoontje van de bovenste rij in het paneel Aanpassingen. Maak nu de hele afbeelding een stukje lichter door de diagonale lijn iets naar linksboven te slepen. Hierdoor wordt op dit moment nog heel de afbeelding lichter, omdat we voor nu een met wit gevuld laagmasker hebben. Dit zien we terug in het paneel Lagen.

Sleep de curve een stukje omhoog.

De volgende stap is om het masker om te keren, zodat de aanpassing in het geheel wordt verborgen achter zwart. Druk hiervoor, met het masker actief, simpelweg op Ctrl+I of Cmd+I.

We zorgen eerst dat het masker volledig zwart is.

Schilderen

Nu kun je de aanpassing terug gaan schilderen op de plekken die je lichter wilt hebben. Dit doe je door een wit penseel op het masker te gebruiken. Zoom eerst in op het gezicht van het model met Alt+Scrollen of Option+Scrollen. Zet het gereedschap Penseel aan (sneltoets B). Kies een relatief klein penseel, zodat je straks alleen over de rechterhelft van het gezicht kunt schilderen. Stel de Hardheid in op 0.

De penseelinstellingen waar we mee werken.

Dekking penseel

Schilder nu met wit als voorgrondkleur (wissel deze snel met de X-toets) over de helft van haar gezicht. Je ziet nu dat het effect eigenlijk wat te sterk terugkomt.

Schilderen we met wit, dan is het effect eigenlijk wat te sterk.

Dit kun je op twee manieren oplossen: via de dekking van de aanpassingslaag of via de dekking van het penseel.

Als je wilt werken met de dekking van de aanpassingslaag, zet je die in het paneel Lagen op bijvoorbeeld 50%.

Om de dekking van het penseel in te stellen kun je in de optiebalk boven in beeld de waarde bij Dekking aanpassen. Je kunt, met het penseel actief, ook de 5 op je toetsenbord indrukken.

Pas de dekking van het penseel aan in de optiebalk.

Subtieler

Schilder je met de aangepaste dekking over het gezicht, dan wordt de aanpassingslaag ook maar voor de helft weer zichtbaar. Dit geeft een subtieler effect. Tip: heb je net gekozen om de dekking van het penseel aan te passen, dan kun je zelfs nog in lichtsterkte variëren door op delen die je toch wat lichter wilt, meerdere keren te schilderen.

We schilderden met 50% voor een subtieler effect.

Een handig trucje om te visualiseren of je nu wel alle gewenste delen van het gezicht hebt aangepast, is door met Alt of Option ingedrukt te klikken op het laagmasker in het paneel Lagen. Je krijgt dan op de afbeelding een weergave van het huidige masker te zien. Zo kunnen we eventuele gebieden die we hebben gemist snel in de gaten hebben.

Klik met Alt of Option op de laag om te zien waar je masker actief is.

Aanpassingslagen en uitknipmaskers

Een andere manier om ervoor te zorgen dat aanpassingslagen alleen bepaalde delen van een afbeelding te beïnvloeden, is met behulp van uitknipmaskers. We laten je zien hoe dit werkt.

Selectie maken

We werken nu met oefenbestand 4.7-Snelle selectie. Om te werken met uitknipmaskers hebben we ons onderwerp als vrijstaande laag nodig. Eerder in deze cursus heb je al geleerd hoe je dat gemakkelijk kunt doen, in dit geval werkt de methode Onderwerp selecteren prima. Selecteer met deze slimme tool je onderwerp, rechtsklik in de selectie en kies voor Laag via kopiëren. Je ziet nu in je Lagenpaneel een nieuwe laag, genaamd Laag 1, met een kopie van je selectie.

We kopiëren het hoofdonderwerp naar een nieuwe laag.

Specifieke toepassing

In dit voorbeeld gaan we verschillende zaken die je tot nu toe geleerd hebt, combineren met uitknipmaskers. We willen ditmaal niet alleen dat onze aanpassing enkel invloed heeft op één bepaalde laag, maar ook nog op een specifiek deel daarvan. Ons doel is uiteindelijk om de kleur van de jas van ons model aan te passen.

Kleurtoon/verzadiging

Daarvoor brengen we een aanpassing Kleurtoon/verzadiging aan; het eerste icoontje van de tweede rij. We willen dat deze aanpassingslaag alleen invloed heeft op de laag met het uitgeknipte model. Hiervoor moeten we een uitknipmasker maken van deze laag.

Wat we daarmee doen, is in principe bepalen dat de aanpassingslaag alléén zichtbaar mag zijn waar in de onderliggende laag gevulde pixels zijn. Oftewel: alleen ons daar waar het model staat op de aparte laag. De onderliggende lagen worden dan ook niet beïnvloed wanneer er een uitknipmasker is toegepast.

Uitknipmasker

Een uitknipmasker toepassen kan op verschillende manieren.

  • Via het menu Laag / Uitknipmasker maken
  • Klik met Alt ingedrukt op de grens tussen de twee lagen.
  • Klik in het paneel Eigenschappen op het linker icoontje onderaan in het paneel. Dit past de aanpassingslaag toe als een uitknipmasker.

Een uitknipmasker maken kan onder andere via dit knopje.

Het knopje in het Eigenschappenpaneel werkt snel, maar er zijn meerdere situaties waarin we een uitknipmasker willen gebruiken die géén betrekking hebben op aanpassingslagen. Het is daarom beter om jezelf aan te leren om te Alt-klikken tussen de lagen in het Lagenpaneel.

In eerste instantie zien we nog niks veranderen in de afbeelding. Waar het echter om gaat is wat er gebeurd in het paneel Lagen; we zien daar dat er een pijltje naar beneden bij de laag is komen te staan, wat aangeeft dat er een uitknipmasker actief is.

In het Lagenpaneel zie je nu dat je werkt met een uitknipmasker.

Kleur aanpassen

Nu is het tijd om de kleur van de jas aan te gaan passen. Daarvoor kijken we in het Eigenschappenpaneel. De jas is geel/oranje, dus we zetten de te beïnvloeden kleur op Gele tinten via het dropdownmenu waar Origineel staat.

Wanneer we nu de kleurtoon aanpassen, zien we dat de huid van ons model en het vizier van het masker ook van kleur veranderen. Een manier om dit te corrigeren is door er overheen te schilderen met een zwart penseel in het laagmasker. Iets dat in deze situatie echter minder handelingen kost, is het omkeren van het masker (met Ctrl+I of Cmd+I), en met een wit penseel de aanpassing tevoorschijn schilderen op de jas. Zoom in op de jas (Alt+scrollen of Option+scrollen), selecteer het gereedschap Penseel en kies een handig formaat. Maak de kleur van het penseel wit, en schilder in je laagmasker over de jas. De aanpassing is klaar.

Bij het aanpassen van de kleur worden ook de huid en het masker meegenomen.

Schilder over de jas om de kleuraanpassing daar terug te brengen.

Zoom.nl Academy

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Lagen in Photoshop in Zoom Academy. Hierin leer je alles over het werken in Adobe Photoshop en nog veel meer.

Zo leer je onder andere:

Alles over maskers en aanpassingslagen

De basis voor het werken met lagen

Hoe je alle slimme mogelijkheden in Photoshop kan inzetten

Objecten transformeren, wegwerken en nog veel meer

Bekijk hier de volledige Cursus Lagen in Photoshop.

Dit waren de mooiste foto’s van september 2021!

Huisdieren in de studio: fotografeer je trouwe viervoeter