in

Op vakantie? Zo gebruik je natuurlijk licht op reis

Op reis kun je allerlei onderwerpen tegenkomen die het waard zijn gefotografeerd te worden. Tegelijkertijd heb je natuurlijk geen flitser of flitsset bij je om de lichtomstandigheden naar je eigen hand te zetten. Daarom zul je tijdens je reizen genoegen moeten nemen met het natuurlijke licht. Gelukkig is dat in de meeste reisbestemmingen volop aanwezig en meestal zelfs fraaier dan bij ons in Nederland. Zo maak je optimaal gebruik van het natuurlijke licht tijdens je reizen.

Een zonsopkomst en zonsondergang zijn altijd fotogeniek, maar op een exotische plek wordt je foto nog een stukje fraaier. Een zonsopkomst op de Afrikaanse savanne of vanaf je balkon in de Alpen is natuurlijk wat fotogenieker dan een zonsopkomst in de polder. Maak daar gebruik van.

Let ook op silhouetwerking. Silhouetten spelen tijdens een zonsopkomst of zonsondergang een grote rol omdat de zon dan laag staat en zelfs achter elementen in je beeld kan verschijnen. Op reis kan dat zomaar een palmboom of een karakteristieke tempel zijn. Heb daar oog voor, zodat je thuiskomt met de meest fantastische beelden.

Een palmboom in silhouet brengt je meteen in andere sferen. Je kunt goed zien dat de fotografie, die hier een smartphone gebruikt heeft, veel ervaring heeft met een echte camera.

Kelly van der Pol
Huawei P20 · ISO 50 · F 1,8 · 1/250 SEC

Bergen en zon

In het buitenland is de kans groot dat je een berglandschap treft. Daar kun je dankbaar gebruik van maken, want een berglandschap is qua licht al snel erg interessant. Vaak geldt: hoe hoger de bergen, hoe interessanter. Een berg kan licht vangen, tegenhouden en zelfs van richting doen veranderen.

Ook al is het midden op de dag, een berglandschap bevat veel schaduw en daardoor diepte. Met name in weidse landschapsbeelden en overzichten kun je daar dankbaar gebruik van maken.

Het spel van licht en donker in de bergen is vaak fascinerend.

Erik Ester
NIKON D850 · ISO 640 · F 10 · 1/250 SEC · 200 MM

Textuur

In een filmscene of in een filmische fotoshoot zie je vaak dat er rook of mist wordt gebruikt. Dit is een manier om licht extra nadruk te geven of zelfs aan de kijker duidelijk te maken dat er licht aanwezig is. Normaal gezien zou je het licht misschien helemaal niet zien, maar door de aanwezige rook of mist zie je het nu wel.

Hetzelfde gebeurt in de natuur en op straat, zij het niet opzettelijk. Mist, rook en bijvoorbeeld ook smog en uitlaatgassen kunnen het aanwezige licht extra nadruk geven en je beeld daarmee een extra dimensie. Denk bijvoorbeeld aan de ‘rokende’ put-deksels in New York of de smog in veel grote, Aziatische steden. Niet per se prettig, maar wel fotogeniek. De lucht krijgt op deze manier een textuur. Hier kun je als reisfotograaf natuurlijk dankbaar gebruik van maken.

Atmosferisch perspectief

Bij het fotograferen van een weids (berg)landschap, kun je het atmosferisch perspectief ook prima gebruiken. Dit houdt in dat kleuren en tonen verder naar achteren toe in het landschap vervagen en minder verzadigd raken. Als je een berglandschap fotografeert, zie je dit aan de kleur van de bergen.

Vooraan is de berg bijvoorbeeld mooi groen door het bladerdek. Naarmate de bergen verder naar achteren liggen in je beeld, wordt de kleur minder helder en duidelijk. Dit zorgt voor diepte en geeft je beelden een heleboel sfeer.

Atmosferisch perspectief zorgt voor diepte in je beeld.

Loek de Roos
Canon 6D II · ISO 200 · F 11 · 1/500 SEC · 135 MM

Geografische locatie

Natuurlijk licht is overal te vinden, maar het is niet overal hetzelfde als het gaat om kwaliteit, intensiteit en eigenschappen. Geografische locaties hebben allemaal hun eigen lichtomstandigheden. Denk aan het fraaie ochtend en avondlicht in Toscane, of de donkerte in de noordelijke regionen van Scandinavië. Elke plek komt met zijn eigen licht en vereist dus een andere aanpak.

Alles in beeld: een fisheye lens gebruiken bij avondfotografie

Zit alles onder de modder? Zo reinig je je statief