in

Portretten tot in de perfectie: zo retoucheer je huid in Lightroom


22 maart 2021, 09:45

Heb je een prachtig portret gemaakt, dan is het soms nog wel nodig om hier en daar wat te retoucheren. In Adobe Lightroom kun je op verschillende manieren bezig met het retoucheren van de huid van het model. We laten je in dit artikel zien hoe je aan de slag gaat!

De huid

Zoals je zult begrijpen, is de huid van je model een erg belangrijk element bij een portretfoto. Afhankelijk van hoe groot de persoon is afgebeeld, neemt de huid een aanzienlijke hoeveelheid van het beeld in beslag. Natuurlijk heeft de huid dan ook nog achteraf bewerkingen nodig, zelfs als bij de sessie een visagist is ingezet. Vaak zijn er oneffenheden te vinden zoals bultjes en plekjes die er eigenlijk niet horen te zitten, of is sprake van een onbalans in de huidtint. Op een foto valt dat soort zaken meer op dat in de alledaagse werkelijkheid, omdat je in het dagelijks leven nooit heel lang naar iemands huid kijkt.

Welke bewerkingen nodig zijn, hangt volledig af van de huid zelf, de gebruikte instellingen en de omstandigheden. Daarnaast zijn ook de sekse en de sfeer van de foto belangrijke aspecten. Kortom: niet voor alle portretten kun je dezelfde bewerking gebruiken. Wat wel geldt, is dit: iedereen is gebaat bij een goede en bij het doel passende weergave van zijn of haar huid. Hoe gerimpeld iemand ook is, stiekem heeft diegene ongetwijfeld liever dat je de huid subtiel en zacht bewerkt dan dat je die rimpels juist accentueert. Onthoud ook altijd dat je niets moet veranderen aan structurele zaken in het gezicht. Een puistje of rode vlek weghalen is natuurlijk prima, maar een moedervlek wegpoetsen is niet de bedoeling.

Misschien wel de belangrijkste regel die er is, is dat je model nooit en te nimmer op een levenloze paspop mag gaan lijken. Overdrijf dus niet met je bewerkingen, tenzij dat een bewust doel heeft. Een handige manier om niet te ver te gaan in je bewerking is deze: neem af en toe afstand. Het helpt enorm om even vanaf een meter afstand naar je beeld te kijken in plaats van met je neus erbovenop. Ook letterlijk een nachtje erover slapen onthult meteen de plus- en minpunten van je bewerking. Andersom geldt ook: zoom niet te ver in op je beeld. Dan verlies je de grote lijnen uit het oog en kun je geobsedeerd raken door elke kleine oneffenheid.

Ondanks het feit dat er geen allesomvattende methode bestaat, zijn er dus toch wat ‘regels’ die je in acht dient te nemen bij het bewerken van een portret in Lightroom. Zie die regels vooral als een leidraad. De methodes die je nu gaat leren, zijn dan ook een basis die je, afhankelijk van het soort foto en het doel, kunt aanpassen aan je eigen wensen en behoeften.


Het onbewerkte beeld. Ingezoomd vertoont de huid oneffenheden.

Kies je volgende stap in fotografie! Haal nu je ticket voor Zoom Academy Next en volg meer dan 32 workshops en lezingen en stel direct al je vragen aan de vakfotografen.

Lokale bewerkingen

In Lightroom zijn twee soorten bewerkingen mogelijk: algehele en lokale. Dat betekent dat je de hele afbeelding in één keer kunt aanpassen middels schuifregelaars, curven en presets, maar dat je ook lokaal aanpassingen kunt doen op specifieke plaatsen. Die tweede manier is vaak het handigst om te gebruiken, omdat een goede bewerking vaak samenvalt met subtiliteit en maatwerk.

Veel aanpassingen die je in Lightroom gaat uitvoeren, doe je dus via het Aanpassingspenseel. Dat is het meest rechtse gereedschap uit het rijtje rechtsboven in beeld. Daarmee kun je plaatselijke bewerkingen uitvoeren, die slechts effect hebben op de plaats die je zelf uitkiest. In principe kun je talloze van deze plaatselijke bewerkingen gebruiken, ook over elkaar heen. Voor het bewerken van de huid is een plaatselijke bewerking dus een uitstekende keuze.

Stap 1

Klik op het Aanpassingspenseel.


Stap 1: Het Aanpassingspenseel.

Stap 2

Zorg dat alle schuifregelaars op 0 staan. Dat doe je door te dubbelklikken op Effect linksboven in de hoek van het paneel. Zie dat als een reset.

Stap 3

Een eindje naar beneden vind je een schuifje met de naam Textuur. Daar gaan we mee werken. Schuif dat schuifje een stuk naar links, want je wilt minder ‘textuur’ in de huid. Je ziet het effect nu nog niet verschijnen, want je zult het eerst nog moeten gaan ‘schilderen’ in je foto. Het gereedschap is niet voor niets een penseel!


Stap 3: We gaan werken met het schuifje Textuur, dat een flink stuk naar links gaat.

Stap 4

Als je in het Aanpassingspenseel-venster zit, heb je automatisch een penseel vast. Dus gebeurt er meteen wat als je nu op je foto aan het werk gaat. Bepaal waar je wilt starten en begin te schilderen. Is het effect veel te sterk? Dat kunnen we later oplossen. Tijdens het schilderen heb je liever een te sterk dan een te zwak effect, want zo kun je goed zien waar je geweest bent en waar nog niet. Daar is overigens ook een andere optie voor: Geselecteerde maskeroverlay tonen. Dat is een optie die je kunt aanvinken vlak onder je beeld in de grijze balk. Als je dat doet, zie je in rood precies waar je geweest bent (strikt genomen is dat ‘masker’ dus eerder een ‘selectie’). Heel handig!

Wil jij meer leren over het bewerken van je foto’s in het programma Adobe Lightroom Classic? Volg dan de workshop Lightroom Classic van Tom Reuvers tijdens Zoom Academy Next!

Stap 5

Zoom nu eens uit en kijk naar wat je geschilderd hebt. Is het effect te zien? En heeft de schildersessie ook het gewenste effect? Vaak wil je dat de huid er zacht en soepel uitziet zonder vreemde oneffenheden. Maar je wilt ook dat je niet ziet dat eraan gesleuteld is.

Schilderen met beleid

Zorg er uiteraard voor dat je bij het schilderen de ogen, mond, haargrens en lachrimpels niet te veel raakt of uitwist. Mocht je te veel hebben meegenomen in je masker, dan kun je dat ook weer terughalen. In het Aanpassingspenseel-paneel zie je verder naar onderen aan de linkerkant Penseel staan. Daar kun je het penseel aanpassen qua Grootte, zachtheid (Doezelaar) en Stroom. Daarboven zie je de letters A en B, waarmee je tussen twee verschillende penselen schakelt, en daarnaast het woord Wissen. Als je iets wilt verwijderen van je masker, druk dan op Wissen en je penseel wordt in feite een gummetje. Op die manier kun je misplaatste penseelstreken met een gerust hart weer verwijderen.

Je kunt voor elke bewerking op dezelfde plek ook hetzelfde penseel gebruiken, maar als je te veel bewerkingen gaat stapelen, raak je wellicht het overzicht kwijt. Probeer voor iedere aanpassing dus een nieuw aanpassingsmasker te maken (klik rechts van Masker op Nieuw). Elk van die maskers heeft zijn eigen ‘stip’ op je foto, dus je kunt er altijd ook weer naar terugkeren om de aanpassingen te versterken, te veranderen of af te zwakken. Natuurlijk kun je elke aanpassing ook weer verwijderen als je dat wilt. Ga dan op het ‘stipje’ van de ongewenste aanpassing staan en druk op Backspace. Je ziet de aanpassing dan met een ‘plof’ verdwijnen.


De stipjes geven de individuele bewerkingen aan. Het zwart-witte rondje geeft aan welke daarvan geselecteerd is en de rode gloed het bijbehorende masker.


Het resultaat.

Tip: Contrast en belichting

Een goede tip om de huid zacht en fraai over te laten komen is deze: zorg dat je andere elementen in het beeld juist extra kracht en hardheid meegeeft. Denk dan aan haar, ogen, kleding en andere beeldelementen. Naast deze krachtige gedeeltes komt de huid – die toch al mooi zacht is door je bewerking – nóg zachter over. Een portret heeft daarnaast vaak baat bij een beetje extra Belichting in het gezicht. Daarmee creëer je nog meer focus op het gezicht en maak je het beeld krachtiger. Dat kun je ook prima doen middels een aanpassing met het Aanpassingspenseel. Ga echter niet te ver, want een te sterk opgelicht gelaat valt meteen op en oogt niet fraai.

8 industriële fotolocaties

Sprekende portretten in de studio: zo krijg je het voor elkaar