in

RAW bestanden openen in Photoshop: zo werkt Camera RAW

Open je een raw-bestand rechtstreeks in Photoshop, dan krijg je eerst met Adobe Camera Raw (ACR) te maken. Hierin kun je waar nodig aan het raw-beeld sleutelen, voordat je aan de fotobewerkingen in Photoshop zelf begint. Ook als je Adobe Bridge gebruikt om jouw foto’s te beheren, ontwikkel je de raw-beelden met ACR.

 

Vanuit Photoshop zelf kun je ACR zelf oproepen door te kiezen voor Filter / Camera Raw-filter. Het handige hieraan is dat je zodoende ook jpeg-foto’s en andere fotoformaten op een ‘raw-achtige’ manier kunt bewerken, al is dat natuurlijk wel met de beperktere mogelijkheden die een jpeg-bestand nu eenmaal met zich meebrengt. Met een nieuwe versie van Photoshop verschijnt ook altijd een nieuwe versie van ACR. Het gaat op het moment van schrijven (november 2021) om versie 14, met erg mooie nieuwe features. Daarover vertellen we je meer.

 

Lightroom-lookalike

Adobe Camera Raw begint meer en meer op de Ontwikkelen-module uit Lightroom Classic te lijken, waardoor het steeds makkelijker wordt om tussen beide programma’s te wisselen. Helemaal hetzelfde zien ze er ook weer niet uit en soms verschillen de benamingen, maar dat is vast een kwestie van tijd. Helemaal rechts langs de vensterrand zie je een kolom met pictogrammen, waarmee je snel schakelt tussen de belangrijkste onderdelen van ACR. Zoals de algemene bewerkingsstand, het maken van een beelduitsnede plus een volledig nieuw onderdeel waarmee je selecties maakt en waarover je straks alles leest. Links van de pictogrammen verschijnt telkens een paneel met schuifregelaars en opties passend bij het onderdeel dat je hebt uitgekozen.

Nu Lightroom Classic er met de 2022-update weer een paar mooie mogelijkheden bij heeft gekregen, zie je deze natuurlijk ook terug in Camera Raw 14, dat standaard meegeleverd wordt met Photoshop 2022. Laten we daar dan ook snel mee aan de slag gaan! 

 

 

Adobe Camera Raw lijkt steeds meer op Lightroom Classic.

Selectiegereedschappen

Tot voor kort bevatte ACR drie gereedschappen waarmee je een foto selectief kon verbeteren, namelijk het Aanpassingspenseel, het Gegradueerd filter en het Radiaalfilter. Je kunt er ongeveer hetzelfde mee. Wél werken ze net even op een andere manier, want waarom zouden er anders drie gereedschappen zijn …? Nieuw is dat deze gereedschappen samen met een paar nieuwkomers allemaal in één nieuw onderdeel zijn ondergebracht, en dat biedt veel extra mogelijkheden.

Klik aan de rechterzijde van het programmavenster op het Masker-pictogram (gestippelde cirkel), waarna je in het deelvenster ernaast de volledige verzameling selectiegereedschappen netjes bij elkaar ziet staan. De nieuwe namen voor de drie zojuist genoemde gereedschappen zijn Penseel, Lineair verloop en Radiaal verloop. Even wennen misschien, maar ze dekken de lading wel beter.

 

 

Alle selectiegereedschappen zijn nu netjes bij elkaar geplaatst.

 

Selecties maken

Zodra je een selectiegereedschap aanklikt, opent een klein zwevend deelvenster dat je eventueel kunt vastzetten. In dit venstertje zie je een overzichtelijke maskerlijst met alle selecties (maskers) die jij aan deze foto hebt toegevoegd. Je ziet dus niet meer (zoals in eerdere versies) alleen maar een stel witte bolletjes her en der verspreid over de foto, waardoor je altijd eerst de muisaanwijzer boven een bolletje moest laten zweven om te zien wat het ook alweer voor masker was.

Zodra je het zwevende venstertje ziet, voeg je eventuele extra maskers eenvoudig toe door op Nieuw masker maken te klikken en aanvullend een gereedschap uit te kiezen. Gloednieuw en superhandig is dat je alle selectiegereedschappen vanaf nu met elkaar mag combineren in één en hetzelfde masker.

Hoe dat werkt? Stel je kiest Lineair verloop om een verloop aan te brengen over de horizon van een landschapsfoto. Dan klik je zodra dit verloop is geplaatst bij hetzelfde masker op Aftrekken om met bijvoorbeeld het Penseel een kerktoren, bergketen of groepje bomen die boven de horizon uitsteken weer netjes uit het verloop te schilderen als het jou puur om de lucht gaat. Of je klikt op Toevoegen als je daarnet het landschap hebt geselecteerd en daar enkele extra objecten aan wilt toevoegen. Zo combineer je dus verschillende gereedschappen om op een eenvoudige manier de meest geavanceerde maskers te maken. Een masker omkeren kan ook nog: dat is altijd handig en scheelt weer tijd. Klik dan rechts boven de schuifregelaars op Omk(eren).

 

 

Met Toevoegen of Aftrekken werk je met een ander gereedschap verder aan hetzelfde masker.

 

Maskeropties

Elk masker dat je toevoegt, zie je dus terug in de maskerlijst. Klik op een masker en eronder zie je een lijstje met alle gereedschappen waarmee je deze selectie hebt opgebouwd. Van zowel het masker als de individuele gedeelten die met een specifiek gereedschap zijn gemaakt, mag je de naam aanpassen. Super, want dan weet je ook (jaren) later nog precies wat het doel van al die maskers en selecties is. Bijvoorbeeld of het gaat om de lucht, het landschap, een product of een portret. Om de naam te wijzigen, klik je op de puntjes achter de huidige naam en kies je Naam wijzigen.

Standaard zie je een rode kleur zodra je een masker aanbrengt, maar die kleur mag je aanpassen door op het rode bolletje Kleurbedekking maskeren te klikken. Leidt de gekleurde overlay te veel af? Je kunt de weergave ervan uit- en weer inschakelen via Overlay tonen. Er bestaan ook nog andere overlaystijlen, en die vind je terug bij de instellingen van dit deelvenster: de drie puntjes achter het bolletje met de maskerkleur.

Superhandig is dat je maskers, of een gedeelte dat met een specifiek gereedschap is gemaakt, kunt dupliceren. Op die manier kun je (stukjes) masker eenvoudig hergebruiken en hoef je niet telkens weer helemaal opnieuw te beginnen. Dit doe je ook weer door in de maskerlijst op de puntjes achter een masker of gedeelte ervan (specifiek gereedschap) te klikken en daar de optie “Maskernaam” dupliceren te kiezen.

 

 

Landschap nodig? Selecteer de lucht, dupliceer het masker, keer de selectie om en klaar!

 

Lucht of onderwerp automatisch selecteren

Naast de drie eerdergenoemde selectiegereedschappen is er nog een aantal gereedschappen die je perfect kunt gebruiken om gedeelten van een foto grotendeels automatisch te selecteren. Dat zijn Kleurbereik, Luminantiebereik en Dieptebereik. Hiermee maak je razendsnel selecties op basis van belangrijke kleuren in de foto, de schaduwen of de hooglichten respectievelijk diepte-informatie, mocht die in een (telefoon)foto aanwezig zijn. Deze gereedschappen mag je ook weer in één en hetzelfde masker combineren met alle andere selectiegereedschappen.

Een veelbelovende uitbreiding is dat je nu in één keer de volledige lucht of het onderwerp in een foto kunt selecteren en maskeren. Dat werkt via de gloednieuwe gereedschappen Onderwerp selecteren en Lucht selecteren, waarbij kunstmatige intelligentie (Adobe Sensei AI) ervoor zorgt dat deze objecten zo goed mogelijk herkend worden. Automatisch de lucht laten maskeren scheelt je enorm veel tijd en moeite. Terwijl het omkeren van deze selectie een handige truc is om razendsnel een masker van een volledig (stads)landschap te maken.

 

 

Een lucht selecteren was nog nooit zo makkelijk.

 

Welk object?

Al met al hoef je fotodelen die je selectief wilt bewerken steeds minder vaak helemaal met de hand te selecteren. Je zet gewoon eerst de kunstmatige intelligentie aan het werk en alleen als het automatische masker voor verbetering vatbaar is, gebruik je aanvullend een van de andere gereedschappen om stukjes beeldmateriaal in of uit de initiële selectie te krijgen.

Onderwerp selecteren herkent veel objecten, maar nog lang niet alles wat er in beeld is te zien. Ook kun je niet aanwijzen welk object jij in gedachten hebt – iets wat in Photoshop 2022 weer wél kan met het gereedschap Tool Object selecteren. Het blijft daarom afwachten waar Onderwerp selecteren in de toekomst mee op de proppen komt, en ook (of en) wanneer we eenzelfde werking als in Photoshop mogen verwelkomen.

 

 

De olifant wordt bijna volledig geselecteerd. We hoeven de selectie alleen nog maar bij te punten.

 

Voorinstellingen

Nog niet zo lang geleden heb je in ACR zeven preset-pakketten van Adobe ontvangen, waarmee je op een makkelijke en snelle manier foto’s een specifieke kleurweergave en uitstraling meegeeft. Je kunt deze filters ook prima gebruiken als basis om een foto van daaruit verder te bewerken en te finetunen. Deze voorinstellingen zijn zowel in Lightroom Classic als in Adobe Camera Raw aanwezig.

In ACR versie 14 zijn nog eens acht extra pakketten met voorinstellingen toegevoegd. Het gaat zowel om volledig nieuwe categorieën als om uitbreidingen van enkele van de bestaande categorieën. Waar we bijvoorbeeld filmisch en reizen al eerder hebben gehad, zijn daar nu filmisch II en reizen II bij gekomen. Je vindt alle pakketten door aan de rechterzijde van het venster te klikken op Voorinstellingen, herkenbaar aan een pictogram van twee overlappende bolletjes.

Een andere, wat kleinere toevoeging is dat je zowel de eerdere als de nieuwe voorinstellingen nu in sterkte mag variëren. Kies maar eens een voorinstelling uit. Onder het histogram verschijnt het deelvenster Voorinstellingen, waarin je met een schuifregelaar de sterkte regelt. Het gaat nog wel om een bètafunctie, dus mogelijk werkt het nog niet helemaal vlekkeloos, of ziet het er straks na een update misschien een beetje anders uit.

 

 

Via de vele Voorinstellingen (filters) zet je snel en eenvoudig een specifieke sfeer neer.

Bekijk hier onze livestream over Photoshop:

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Top 20 mooiste architectuurfotografie locaties van Nederland en België

Trouwfotografie: dit zijn de valkuilen waar je als fotograaf op moet letten