in

Regel van derde in landschapsfotografie, regel of richtlijn?


29 september 2015, 17:00

Pas je de regel van derden toe in je landschapsfoto, dan krijg je als snel een kloppende compositie. Maar hoe pas je de regel toe? Zet je de horizon op een derde of juist op tweederde? Aland de Wit legt het je uit.

De regel van derden wordt veel toegepast in landschapsfotografie. Grofweg betekent dit dat de horizon in het landschap op 1/3 of 2/3 in de foto ligt. Op zich is dit een uitstekende basis om tot een perfecte compositie te komen. Om deze compositie te creëren, is het werken met een statief al gauw een vereiste. Een handig hulpmiddel is vervolgens je camera in de liveview modus te zetten en het raster toe te voegen aan je beeld. Je ziet dan gelijk de vlakverdeling volgens de regel van derden. Op die manier kan je horizon perfect plaatsen op 1/3 of 2/3 in je foto.

Een compositie volgens de regel van derden waarbij de horizon geplaatst is op 2/3 (vanaf de onderkant) in de foto.

Maar waar plaats je dan de horizon, op 1/3 of op 2/3? Dit is van een aantal factoren afhankelijk. Heb je een interessante voorgrond, en wil je die prominent in beeld hebben, dan plaats je de horizon op de 2/3 in de foto. Heb je een pracht van een lucht, veel wolken tijdens een zonsopkomst of ondergang met veel kleur, plaats dan de horizon op 1/3.


In deze foto’s is de lucht spectaculair. De keuze om hier de horizon te leggen op 1/3 is mede hierdoor bepaald.

Mag je afwijken van de regel van derden? Zeker, dat is het mooie van regels. Een creatieve fotograaf moet daar natuurlijk vanaf kunnen wijken wanneer hij of zij denkt dat het nodig is. Heb je een dermate interessante voorgrond en lucht, plaats dan vooral je horizon in het midden van de foto. Heb je een wolkeloze lucht of een lucht die niet veel toevoegt aan de foto, dan kan je ervoor kiezen om de horizon nog hoger te leggen dan 2/3. Wanneer je hiervoor kiest, houd dan rekening met je voorgrond. Is deze rustig dan kan dit een prima keuze zijn. Wanneer de voorgrond druk is, bestaat het risico bij een hogere horizon dat het geheel rommelig en chaotisch overkomt. Handig in het laatste geval is om een foto te maken volgens de regel van derden. Achteraf in de nabewerking kan je de foto bij snijden en op die manier de horizon te verplaatsen.


Een interessante voorgrond en een mooie lucht. De horizon is meer in het midden geplaatst om beide zo optimaal mogelijk in beeld te krijgen.

De horizon is hier hoger geplaatst dan 2/3. De keuze om hier de horizon hoger te leggen dan 2/3, lag in het feit dat het wolkeloos was en meer lucht niet heel veel aan de foto toevoegde. Wanneer je dit doet, probeer een zo rustig mogelijke compositie te creëren. Dit voorkomt dat de foto chaotisch overkomt.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Nikon Coolpix S9900

Het Penseel in Photoshop uitgelegd