Review: Canon PowerShot D30

17 juni 2014, 08:23

All-weather camera’s zitten in de lift. De oorzaak komt uit onverwachte hoek: de populaire GoPro actiecamera’s geven deze waterdichte tak van fotosport een geweldige impuls.

Wie kent de videobeelden van de GoPro camera’s op Youtube niet? Die spectaculaire beelden onder water, hoog in de bergen of de duizelingwekkende afdalingen met een mountainbike; je kunt ze alleen maar met ontzag en verwondering bekijken. Niet alleen de acties zelf zijn imposant, maar ook de ogenschijnlijk doodsimpele manier van filmen, geeft iedere buitensporter achter het beeldscherm vleugels. Dus plak die camera op je helm, surfboard of kart en film wat je meemaakt. Met deze PowerShot D30 kun je ook dat soort spannende films en foto’s maken. Alleen worden er standaard geen mounts meegeleverd om je camera waar dan ook op te plakken. Die moet je er dus nog even bij shoppen.

Stoer

De Canon Powershot D30 verschilt op een paar wezenlijke punten van de bekende GoPro actiecamera’s. Zo heeft de PowerShot D30 een vijf keer optisch zoombereik. Dat maakt je niet alleen veel flexibeler in je standpunten, je kunt er ook creatievere opnames mee maken. De D30 heeft ook een lcd-scherm, waardoor je gewoon comfortabel ziet wat je aan het fotograferen of filmen bent. Zonder maar een app op je smartphone aan te raken.

Onder water

De Canon PowerShot D30 gaat 25 meter met je mee onder water, fotografeert nog bij 10 graden onder 0 en overleeft een val van twee meter uit je handen. Nu kun je de camera nooit meer de schuld geven dat je geen foto’s of filmpjes hebt gemaakt.

Mikken en klikken

De PowerShot D30 is bedoeld voor de makkelijke snapshots. Canon noemt het zelf ‘mikken en klikken’, een rake omschrijving. Als je als beginnend duiker onder water wat foto’s probeert te maken, dan is het uitgebreid instellen van je camera niet je prioriteit. Dan ben je al blij als de camera onder water de juiste instellingen overneemt en je eerste duikavontuur gewoon scherp en goed belicht vastlegt.

Specs

De PowerShot D30 is ten opzichte van de concurrentie aantrekkelijk geprijsd. Wat specs betreft is hij minder ruim bemeten. Het scherm van de D30 heeft niet zo’n hoge resolutie. Daardoor is het onder water, tijdens stormen en sneeuwbuien, als het zicht toch al beperkt is, soms een beetje gokken wat je fotografeert. Het gebruikte objectief is met F3,9 in de groothoekstand niet echt heel lichtsterk. En de burstsnelheid is met 1,9 seconde niet echt geschikt voor de allersnelste sporten.

Wifi

Wat we echt missen bij deze camera is wifi. Niet alleen handig om je opnames van je camera te halen zonder de waterdichte klepjes steeds open te moeten maken, maar ook om de camera op afstand te bedienen. De PowerShot D30 heeft wel gps, zodat je achteraf altijd precies op Google maps kunt terugzien waar je de foto’s hebt gemaakt.

Kwaliteit

De beeldkwaliteit is vanwege de kleine 1/2,3 sensor en de compacte bouw van het objectief niet de kracht van deze camera. Dat is de mogelijkheid om of je nu met je hond in de stromende Nederlandse regen loopt of snorkelt in een tropisch oord, je altijd die onvergetelijke snapshots kunt maken. Zonder dat jij je maar een seconde zorgen hoeft te maken of je camera die plonspartij wel overleeft.

waterdicht tot 25 meter, valbestendig tot 2 meter, vorstbestendig tot -10 graden celsius
gps
5x optische zoom