Review: Canon Powershot G3X

1 september 2015, 13:31

Powerzooms zijn voor velen de ideale vakantiecamera’s. Zonder maar één keer je objectief te hoeven verwisselen zoom je jouw hele vakantie van groothoek naar supertele. Maar hoe is de nieuwe Canon Powershot G3X? Wij testen hem.

Het betekent overigens niet dat een megazoom compactcamera handzaam en dus gemakkelijk mee te nemen is. De optische wetmatigheden zorgen er nou eenmaal voor dat ook bij een relatief kleine sensor een telebereik van (omgerekend) 600 mm een flink objectief oplevert. Canon maakt de juiste keus door de body te voorzien van een flinke handgreep. Zo kun je die ook in het telebereik goed vasthouden. De camera is solide gebouwd, mooi afgewerkt en stof- en spatwaterdicht. Omdat veel knoppen op de camera aan de EOS doen denken, zal het Canon-reflexfotografen niet al te veel moeite kosten om de camera onder de knie te krijgen. Lees hier de belangrijkste instellingen, geschikt voor elke camera.

Zooooom

De 25x optische zoom is niet heel lichtsterk. In de groothoekstand is F 2,8 natuurlijk een prima waarde, maar zodra je inzoomt, wordt de grootste opening algauw F 4 tot F 5,6. De lens is uitermate goed optisch gestabiliseerd, zodat je zelfs in het extreme telebereik van 600 mm zonder statief nog een bijna trilvrij zoekerbeeld hebt. In dat extreme zoombereik is de framing assist-knop op het objectief een ideaal hulpmiddel als je onderwerp je compositie uit loopt. De camera zoomt automatisch even uit en vervolgens snel weer in, zodat je heel snel en gemakkelijk je onderwerp weer in beeld hebt. Meer dan handig!

1 inch sensor

Eén van de belangrijkste onderdelen van een camera is uiteraard de sensor. De Canon Powershot G3X heeft een 1 inch sensor in huis die je ook in de Powershot G7X (review) vindt. Een voor een compact redelijk grote sensor die goed presteert, met een voor een ‘point and shoot’ groot dynamisch bereik. Dat de camera naast jpg ook in raw schiet, maakt ‘m ook voor de compact-fijnproevers geschikt.

Op snelheid van autofocus scoort de Canon Powershot G3X gemiddeld. Ook op het gebied van continu opnames breekt de camera geen snelheidsrecords. Met 5,9 opnames per seconde zonder continu AF en 3,2 beelden per seconde met autofocus is de camera geen snelheidsmonster. Datzelfde zie je ook bij het videodeel van de camera. Waar concurrenten als de Panasonic Lumix FZ1000 (review) standaard 4K aanbieden, blijft deze Powershot G3X op 1080p met 60 bps steken.

Compositie

De Canon Powershot G3X heeft een mooi en scherp kantelbaar aanraakscherm. Ideaal voor hoge en lage standpunten en voor het maken van selfies. Helaas heeft de G3X geen elektronische zoeker, die de directe concurrenten wel hebben, waardoor je compositie in fel zonlicht bepalen moeilijker is. Wij gebruikten de optionele EVF-DC1 zoeker, maar daar moet je wel bijna 250 euro voor betalen. Deze heeft een groot en helder scherp zoekerbeeld. En is ook nog eens kantelbaar, zodat je ook bijvoorbeeld met lage standpunten gemakkelijk kunt fotograferen. Canon is ondanks het enorme zoombereik in staat geweest erg fraaie resultaten neer te zetten. In de camera worden bij de jpg’s de meeste lensfouten erg goed gecorrigeerd. Zo ontbreekt vervorming en wordt ook het contrast slim aangepast.

mooi afgewerkt
stof- en spatwaterdicht
relatief grote 1 inch beeldsensor