Review: Canon Powershot G9X

29 december 2015, 09:03

Canon heeft werk gemaakt van de PowerShot GX-modellen. Waar in het verleden de G-compacten elkaar langzaam opvolgden, is sinds vorig jaar een klein offensiefje ingezet, resulterend in de G1X II, de G7X, de G3X en nu de G5X en de G9X. Een mooie line-up aan kwaliteitscamera’s voor de hobbyfotograaf.

De nieuwe PowerShot G9X is de kleinste in de serie, maar geenszins een simpel instappertje. Technisch is de camera behoorlijk identiek aan de Canon PowerShot G7X, het verschil zit ‘m in de details. Wifi, filmen, accu en bediening zijn allemaal vergelijkbaar, maar de belichtingscompensatie zit bij de G9X weggewerkt achter een drukknopje in plaats van op een eigen draaiwiel. De Canon PowerShot G9X heeft wel dezelfde 1-inch backlit cmos-beeldsensor met ruim 20 megapixel en dezelfde digic 6 processor. Het iso-bereik loopt eveneens van 125 tot 12.800, maar het aantal witbalansinstellingen en presetprogramma’s is wat uitgekleed en de sluitertijden lopen niet van 40, maar van 30 seconden tot 1/2.000 sec.

Objectief

Het cruciale verschil tussen deze twee camera’s zit ‘m in het objectief. De Canon PowerShot G7X heeft een bereik dat omgerekend naar fullframe overeenkomt met 24-100mm f/1.8-2.8 en de G9X heeft een 28-84mm f/2.0-4.9. Dat scheelt nogal wat licht en beperkt de creatieve mogelijkheden iets ten opzicht van het duurdere broertje in de serie. Optische stabilisatie over vijf assen zorgt voor vermindering van bewegingsonscherpte, waardoor je met tamelijk lange tijden uit de hand kunt werken, zelfs onder het lopen. Opname in een donkere kroeg met 1/10 sec? Kan! Snel shot uit de heup als je de tram probeert te halen? Kan! Dankzij een afgerond, 9-bladig diafragma levert de G9X een nette bokeh en het ingebouwde ND-filter is op afroep beschikbaar voor creatieve opnamen of als de situatie het noodzakelijk maakt.

Wie de Canon PowerShot G9X voor het eerst beetpakt, merkt dat dit een heel compact cameraatje is dat toch goed in de hand ligt. Dat komt door de bekleding met stroef profiel voor je vingers en duim. De G9X is met de geribbelde, instelbare ring rondom het objectief vlot te bedienen op een klassieke manier: draai eraan en je stelt je diafragma in (of je belichtingscorrectie of de sluitertijd). Handig als je geen zin hebt in de menusturing via het touchscreen of de knopjes achter op de camera. De instelring werkt met hoorbare klikjes en de ‘feel’ is daardoor zeer intuïtief. Het 3 inch touchscreen van de G9X kan niet kantelen zoals bij de G7X en dat is jammer. De camera is daardoor weliswaar nog iets compacter, maar het lijkt erop dat dit vooral gedaan is om een verschil te creëren tussen de twee instappers in de GX-serie. Want merk je die paar millimeter minder dikte nou echt in je binnenzak?

Je kunt de G9X helemaal automatisch gebruiken, maar ook volledig handbediend of als halfautomaat. Je hebt als gebruiker volledige controle over diafragma, sluitertijd, iso-waarde en lichtmeting. Allemaal via het menu of met behulp van de instelwieltjes. Ook ben je de baas over de scherpstelling, want door het 31-punts AF-systeem en het touchscreen stel je vlotjes en precies daar scherp waar jij wilt. Gekoppeld aan de mogelijkheid van 14-bits raw levert de Canon PowerShot G9X dankzij die maximale controle een uitstekende beeldkwaliteit. Ondanks de matige lichtsterkte van het objectief op de telestand kun je toch behoorlijk creatief aan de gang dankzij de grote beeldsensor en de aandacht die Canon aan de kwaliteit van het objectief besteed heeft, onder meer door het gebruik van meervoudige asferische elementen in de constructie.

Uiteraard is een 1 inch sensor geen vervanger van een fullframe of aps-c sensor in een dslr, maar de vergelijking met de concurrentie in zijn klasse kan de Canon G9X prima aan en ook in absolute termen komen er uitstekende foto’s uit deze kleine PowerShot. Eigenlijk speelt vooral de vraag waarom je deze camera zou kopen in plaats van de G7X, die (beeld)technisch gelijkwaardig is maar in de winkel slechts een paar tientjes extra kost en dan een kantelbaar beeldscherm, een belichtingscorrectiewiel en een groter en lichtsterker zoombereik heeft. Het lijkt erop dat Canon de G9X heeft gebouwd om een gaatje in de markt af te dichten. Een gaatje waarvan de marketeers verwachten dat er wat te verdienen valt, om te voorkomen dat de concurrentie daar iets levert wat Canon niet kan. Wat niet wegneemt dat de G9X een dijk van een ding is. Heb je geen kantelbaar beeldscherm nodig en kun je leven met een lichtsterkte van F 4,9 op 84 mm, dan is er eigenlijk geen reden om de G7X te kopen.

groot touchscreen
ingebouwd grijsfilter
stabiliser in objectief