Review: Canon PowerShot SX40 HS

21 februari 2012, 10:00

‘Het schaap met de vijf poten’ zou je bijna roepen als je de indrukwekkende specificaties van deze PowerShot ziet. Het kloppend hart van de camera is de extreme zoom van het objectief met maar liefst een 35x optisch bereik.

Beginnend bij de groothoek van omgerekend 24 mm, voor onder meer mooie interieurs en landschappen. Gaat door tot het imposante 840 mm telebereik, waarmee je de kleinste vogeltjes digitaal kunt vangen. Gelukkig heeft de camera een goed optisch beeldstabilisatiesysteem, zodat je in de extreme telestand niet zo snel ‘bewogen’ onscherpe foto’s maakt. Canon heeft een hele goede beslissing genomen door de 14 megapixel sensor van voorganger Canon PowerShot SX30 te vervangen door een verbeterd exemplaar met ‘slechts’ 12 megapixels. Het ruisniveau is bij de hogere gevoeligheden beduidend minder en de scherpte is toegenomen. Het verlies van 2 megapixel valt in de praktijk op je scherm en in afdrukken nauwelijks op. Alleen maar voordelen dus.

Snel

Het in- en uitzoomen met het enorme bereik van het objectief gaat redelijk snel. Alleen de autofocus heeft vooral bij weinig licht wat moeite om snel en in één keer scherp te stellen. Verder maakt de autofocusmotor van de camera wat meer lawaai dan de concurrentie. Dat werkt allebei vooral storend bij het maken van filmpjes. De SX40 is dankzij het zoombereik van het objectief en de kwaliteit van de sensor een echte duizendpoot. Met deze familiecamera zul je niet snel tijdens een tripje optisch tekortkomen. Pas bij snelbewegende objecten loop je tegen de beperkingen van de camera op. Daarvoor is hij niet snel genoeg. In raw schieten kan de camera evenmin, een feature die veel concurrenten in deze prijsklasse wél hebben. Bij 99 procent van de foto’s van deze camera zul je dat niet echt missen. Pas als je die ene prachtfoto tot een supergrote print wilt opblazen, mis je mogelijk een raw file.

35 x optisch zoomobjectief
optisch beeldstabilisatiesysteem
draaibaar 2,7 inch scherm