in

Review – Fujifilm GFX 100S

Fujifilm heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende middenformaatlijn neergezet. De jongste loot aan deze stam, de GFX 100S, brengt de 100 megapixels en de beeldstabilisatie uit de GFX 100 binnen het bereik van een grotere doelgroep.

Het begon met de GFX 50S, die samen met de Hasselblad X1D de middenformaatmarkt op zijn grondvesten liet trillen. Voor het eerst was middenformaat compact, handzaam en draagbaar. Uit de hand werken was opeens mogelijk, en veel (professionele) fotografen zijn voor die eerste GFX gevallen. Later volgden de ‘meetzoeker-achtige’ GFX 50R en de GFX 100 met maar liefst 102 megapixels plus beeldstabilisatie aan boord, wat nog steeds een ware prestatie is.

Uiteraard is de GFX 100 een erg prijzige camera. Des te opvallender is de stap die Fujifilm nu zet met de introductie van de GFX 100S. Deze camera combineert de compactheid van de GFX 50R met de eigenschappen van de GFX 100 en de ‘originele’ GFX 50S. Hij heeft de sensor uit de GFX 100 en zelfs een nog verder verbeterd stabilisatiesysteem. Daarnaast is deze camera (hoewel nog steeds prijzig) relatief zeer betaalbaar afgezet tegen de kwaliteiten. 

Compact en handzaam

De grootste kwaliteit van de GFX 100S is natuurlijk de sensor. Deze komt uit de GFX 100 en is gewoon fantastisch. Het is ongekend hoeveel detail je ermee kunt vastleggen. Beelden zijn zelfs bij 200 procent inzoomen nog bruikbaar en het dynamisch bereik is heerlijk groot. Daarnaast komt beeldruis pas bij (heel) hoge iso-waarden om de hoek kijken. Dit is met recht een camera voor fotografen die op zoek zijn naar de ultieme beeldkwaliteit.

De camera is bovendien voor een GFX-model compact en handzaam. Je zou hem wat dat betreft kunnen vergelijken met een professionele dslr. Het gewicht en het formaat bieden een stabiele basis, die gecombineerd met een vaste hand en de ingebouwde beeldstabilisatie zorgt voor scherpe beelden. De beeldstabilisatie stelt je in staat om scherpe foto’s uit de hand te maken met sluitertijden van bijvoorbeeld 1/10 seconde. Nog geen tien jaar geleden was het bijna ondenkbaar om een middenformaatcamera buiten de studio te gebruiken zonder statief.

Bij dit alles moet aangetekend worden dat de GFX-lijn nog steeds niet de beste keuze is als je sportfotograaf bent of snelle actie wilt vastleggen, ondanks de betrouwbare autofocus. De GFX 100S en andere GFX-modellen voelen zich beter op hun plek als reportage-, landschaps- of portretcamera’s. En in de studio natuurlijk, niet te vergeten. 

Conclusie

De GFX 100S combineert goede eigenschappen van de andere GFX-modellen tegen een zeer concurrerende prijs. Middenformaat en ‘100 megapixels’ waren nog nooit zo betaalbaar. Daarnaast is het een ontzettend veelzijdige en capabele camera waar slechts weinig op af te dingen valt. Kortom: een prachtcamera!

Aan de slag in de studio: zo kies je de juiste kleding en accessoires voor je portretfoto’s

Hoe de brandpuntsafstand een portret beïnvloedt