Review: Fujifilm X-E1

19 februari 2013, 13:51

De X-E1 is de tweede systeemcamera met verwisselbare objectieven van Fujifilm . Een hoogwaardige camera voor wie lekker ‘back to basic’ wil fotograferen.

Terug naar de basis

Een jaar geleden introduceerde Fujifilm de grote broer de Fujifilm X-Pro1. Het bijzondere daaraan waren de hybride zoeker en de nieuwe X-Trans cmos 16-megapixelsensor. Deze sensor heeft door een andere opzet geen low-pass filter nodig. Dat levert scherpere foto’s op. Het kleinere broertje Fujifilm X-E1 heeft dezelfde sensor en beeldprocessor en laat dezelfde goede optische resultaten zien.
En dat voor een lagere prijs dan de X-Pro1. Dat komt onder meer omdat de nieuwe E-X1 een elektronische zoeker heeft. Die is goedkoper dan de gecombineerde optische/elektronische variant van de X-Pro1. De heldere elektrische zoeker van de E-X1 heeft een heel hoge resolutie, maar reageert helaas soms wat traag. En andere optie om je compositie te bepalen, is natuurlijk het scherm aan de achterzijde. Met z’n 2,8 inch en 460.000 pixels voldoet dat anno 2013 aan de specs, maar niet veel meer dan dat.

Retrolook

De goed gebouwde compacte body heeft een mooie retrolook. Opvallend zijn de draaiwielen bovenop de camera, waarmee je snel sluitertijd en belichtingscompensatie kunt instellen. De body heeft een relatief kleine grip, voor iemand met grote handen wat minder makkelijk vasthouden. De camera heeft een handige, kleine ingebouwde flitser. Bij te weinig vermogen kun je een externe flitser op de flitsschoen schuiven.
Toch zul je die flitser niet zo heel snel nodig hebben. Het 18-55mm optisch gestabiliseerde kitobjectief is met F2,8 tot F4 bijzonder lichtsterk. Dat is ideaal voor straatfotografie en andere opnames waar je vooral een beperkte scherptediepte wilt bereiken.
De X-E1 kan filmen in Full HD met een maximale frame rate van 24 beelden per seconde. Je kunt een externe stereomicrofoon aansluiten, maar daar houden de filmopties die veel andere systeemcamera’s wel hebben, een beetje op. De X-E1 is vooral een camera om lekker ‘back to basic’ mee te fotograferen. In het menu zitten geen talloze motiefprogramma’s, waardoor je eigenlijk gedwongen wordt om een beetje op de analoge manier te schieten. En dat is voor fotografen die gehinderd worden door al die talloze digitale opties misschien wel de manier om tot creatievere foto’s te komen.

Compacte body in retrolook
Rijke detaillering sensor
Beeldstabilisatie in 18-55 kitobjectief