Review: Fujifilm X-H1

22 april 2018, 10:00

Fujifilm komt met een totaal nieuwe lijn binnen de X-serie: de X-H-serie. De X-H1 is de eersteling, gericht op zowel fotografen als filmers. De camera lijkt wel een kleine GFX, maar laat je niet voor de gek houden. Binnenin huist de ‘kleine’ sensor uit de X-T2.

Review: Fujifilm X-H1

Hoe bevalt de X-H1 in de praktijk? Allereerst valt op dat de bediening en indeling van de camera erg bekend voorkomen voor mensen die weleens met de GFX en andere camera’s van Fujifilm hebben gefotografeerd. Je kunt al snel écht aan de slag met fotograferen, omdat de camera weinig gewenning vraagt. Verder lijkt de camera dus veel op de middenformaat GFX en dat zullen ze zonder twijfel expres hebben gedaan. Het werkt wel, want de camera maakt een professionele indruk. Fujifilm heeft de X-H1 op een aantal punten extra stevigheid meegegeven. Deze camera is duidelijk bedoeld voor het zware werk.

Laten we bij de fotografie beginnen: wat heeft de X-H1 op dat vlak te bieden? Als eerste de sensor uit de X-T2 en X-Pro2, plus dezelfde processor om de beelden te verwerken. Dat belooft een mooie beeldverwerking en dat maakt de camera waar. Texturen, kleuren en details worden haast schilderachtig weergegeven. Daarnaast zijn de beelden ook nog eens ruisarm bij hogere iso-waardes.

Video

Hoe zit het op videogebied? Ook daar heeft de camera flink wat te bieden. Uiteraard opnames in 4K-resolutie, maar ook een speciale F-Log en bitrates tot 200 Mbps. Daarnaast heeft de camera ingebouwde beeldstabilisatie, een primeur voor de Fujifilm X-serie. Die stabilisatie werkt goed en filmen gaat heel intuïtief en gemakkelijk. De autofocus is accuraat, maar soms wat langzaam. Al is dat niet direct een nadeel te noemen, want bij filmen ben je vaak op zoek naar vloeiende overgangen.

Deze X-H1 zit duidelijk in het vaarwater van de Sony A7S II en de Panasonic Lumix GH5 en speelt daarmee in op de vraag naar camera’s die geschikt zijn voor fotografie én video. Als je kijkt naar wat deze nieuwe Fujifilm allemaal kan, dan springt de prijs er gunstig uit. Met 1899 euro is de camera gewoon niet te duur.

Is de eerste camera in de X-H-lijn een succes? Wij denken van wel. De videomogelijkheden en de ingebouwde stabilisatie maken de X-H1 een bruikbaar werkpaard voor filmers. Voor de fotograaf zijn er ook voldoende kwaliteiten aanwezig en de foto’s die je met deze camera maakt hebben een fraaie beeldkwaliteit. Ben je op zoek naar een Fujifilm waarmee je goed kunt fotograferen én filmen, dan is deze nieuwe X-H1 een goede optie.

Voor fotograaf én filmer
Ingebouwde beeldstabilisatie
Mooie beeldkwaliteit