Review: Fujifilm X-M1

8 december 2013, 16:10

Met de Fujifilm X-M1 wordt de hoge kwaliteit van een hoogsegment camera gehaald en in een vereenvoudigde en goedkopere body gestopt voor de instapmarkt. Is dit het beste van beide werelden? Chris Vugts test het voor Zoom.nl.

Succesformule

Wederom wordt de succesformule door een camerafabrikant toegepast. Haal de kwaliteit, prestaties en beeldsensor uit een hoogsegment camera, en voeg deze samen in een vereenvoudigde en goedkopere body voor de instapmarkt. Het resultaat is de nieuwe Fujifilm X-M1 systeemcamera. Deze camera is voorzien van dezelfde sensor als in de Fujifilm X-PRO1 en Fujifilm X-E1 systeemcamera’s, welke in combinatie met de Fujion XF lenzen de hoogst mogelijke beeldkwaliteit garanderen. Aldus Fujifilm…

Om de lijn door te trekken naar de lenzen, en het volledige X-systeem bereikbaar te maken voor het grote publiek, heeft Fujifilm ook een nieuwe lenzen serie geïntroduceerd, genaamd de XC-serie. Tijdens GLOW Eindhoven heb ik de X-M1 in combinatie met de Fujion XC16-55mm kitlens aan de proef onderworpen.

Design en ergonomie

Tijdens de test had ik de beschikking over de volledig zwarte uitvoering van de Fujifilm X-M1. Persoonlijk vind ik de vintage uitstraling bij de gecombineerde kleurcombinaties, met name de bruin/stalen versie, vele malen beter tot hun recht komen. Het materiaal van de body voelt degelijk en robuust aan, terwijl de focusring en zoomring van de XC-lens wat plasticachtig aanvoelen.

Wat als eerste opvalt aan de Fujifilm X-M1 systeemcamera is het grote kantelbare LCD scherm, die de zoeker vervangt van zijn grotere broer. Het toestel ligt prettig in de hand, de knoppen zijn goed verdeeld over de body en met één hand te bedienen tijdens het fotograferen. Sluitertijd en diafragma zijn eenvoudig te wijzigen met de verschillende instelschijven en de belangrijkste instellingen zijn bereikbaar via de snelkeuze, Q-knop. Net zoals op de DSLR camera’s heb je de beschikking over een fn knop waar een instelling naar keuze op ingesteld kan worden.

Functionaliteit

Tijdens GLOW Eindhoven heb ik gefotografeerd in de automatische stand en de programma standen. Vooral de in de automatische stand is het een echte “point-and-shoot” camera. Opvallend is dat er drie automatische standen op de camera zitten;
* AUTO: vooral geschikt voor de beginnende fotograaf, en toepasbaar in de meeste situaties. De camera past automatisch de sluitertijd en belichtingsinstellingen aan.
* SR+: door continu scherp te stellen optimaliseert de camera de instellingen zodat ze passen bij het onderwerp. Helaas gaat dit wel te koste van de batterijduur.
* ADV: in de ADV stand heb je de beschikking over belichtingscompensatie en geavanceerde filters.

In tegenstelling tot de automatische standen is het fotograferen in de handmatige stand nogal omslachtig. Je hebt er enige tijd voor nodig om de structuur van het menu door te krijgen en je gewenste instellingen aan te passen. Maar na mate je de Fujifilm X-M1 vaker gaat gebruiken zal dit uiteindelijk een kwestie van wennen zijn.

Wifi functie

Het gebruik van de wifi functie in mijn huis verliep niet vlekkeloos. Om een verbinding te maken met het toestel dien je met je telefoon/tablet verbinding te maken met het wifi signaal dat wordt uitgezonden door de camera. De iPhone heeft alleen een (on)handige gewoonte om het wifi signaal te kiezen waarop een internetverbinding beschikbaar is. Ben je dus in een bekende omgeving met een al eerder gekoppeld wifi signaal van je internet, dan zal je telefoon/tablet hier verbinding mee maken en de verbinding met de camera verbreken.

Buitenshuis is de functionaliteit echter wel geweldig! Je kan direct door je foto’s bladeren, ze opslaan op je telefoon en ze verspreiden via de socialmedia kanalen.

De Fujifilm X-M1 stelt snel scherp in goed verlichtte situaties, vooral in de SR+ stand, waar je binnen in een fractie van een seconde je foto kan schieten. In slecht verlichtte situaties heeft het toestel er iets meer tijd voor nodig, maar niet storend.
Je kan met dit toestel ruim 5 (5,6 om precies te zijn) per seconde schieten tot een maximum van 30 foto’s. De processor heeft hier wel wat tijd voor nodig om ze weg te schrijven naar de SD-kaart. Het is mij opgevallen dat de kwaliteit van je SD-kaart zeker een rol speelt bij de snelheid van het wegschrijven. Helemaal wanneer je fotografeert in RAW en de bestandsgrootte toeneemt.

Wat me vooral is bijgebleven tijdens de test is de kwaliteit van de foto’s, waarbij het fotograferen in raw je de volledige vrijheid geeft tijdens de nabewerking. Tijdens GLOW Eindhoven heb je te maken met hoog contrast tussen licht en donker. De kans zou dus bestaan dat je donkere delen onderbelicht worden en vol ruis, en je lichte delen overbelicht. Maar het tegendeel is het geval! Zelfs zonder statief zijn de foto’s naar mijn idee behoorlijk goed geslaagd. De donkere delen bevatten weinig ruis, zelfs bij hogere ISO waardes.

ISO 500

ISO 3200

Zoals gezegd is bij de Fujifilm X-M1 de sensor uit het hogere segment naar een instapper gehaald. De kwaliteit van de foto’s is uitstekend, zo ook het gebruiksgemak in de automatische standen. Het design is degelijk en heeft een luxe uitstraling door het materiaalgebruik. Als vervend DSLR fotograaf is het wel erg wennen om met zo’n lichtgewicht toestel te fotograferen. Door het formaat van de body mis je ook enkele knoppen die wel te vinden zijn op een DSLR. Gelukkig biedt de FN knop je de mogelijkheid om je belangrijkste instelling te programmeren.

Het klapbare LCD scherm is een goede vervanging voor de zoeker, en geeft je de mogelijkheid om eenvoudig te fotograferen vanaf lage standpunten en boven het hoofd. Dankzij de hoge resolutie van het scherm kan je goed inzoomen op de foto’s om de scherpte te beoordelen.

De wifi-functionaliteit is een leuke toevoeging, maar het ontbreken van direct delen via social media kanalen valt tegen.
De prijs/kwaliteit verhouding ligt naar mijn idee goed. Voor hetzelfde bedrag positioneert het toestel zich direct als concurrent voor de DSLR camera’s. De Fujifilm X-M1 doet hier zeker niet voor onder. Dus ben je op zoek naar een compact toestel, met de vrijheid van verwisselbare lenzen, kwaliteitfoto’s die reiken tot het niveau van fullframe foto’s? Dan is dit toestel een goede keuze!

Wie is deze auteur?
Chris Vugts, 28 jaar geboren Dordtenaar die woont in Eindhoven en werkt in Oldenzaal. Kortom; altijd onderweg. Naast fotograaf ben ik blogger, tester en sinds kort freelance schrijver voor Zoom.nl! Ik ben altijd op zoek naar het naadje van de kous als het gaat om fotografietechnieken en apparatuur. Op mijn portfoliosite vind je de verschillende onderwerpen die ik fotografeer. De laatste tijd is dat met name “nightlife fotografie” op grote festivals en evenementen. Qua vrije fotografie ligt mijn passie bij de onderwerpen architectuur, urbex en nachtfotografie en experimenteer ik met oude polaroid en box camera’s.
hoge fotokwaliteit
fotograferen in RAW
mooi vintage design