Review: Fujifilm X-Pro1

7 augustus 2012, 10:00

De Fujifilm X-Pro1 is net als de X100 een retrodesign compactcamera met een grote aps-c sensor. De X-Pro1 biedt daarbij de mogelijkheid om
objectieven te verwisselen.

Het X-Pro1 systeem bestaat uit een robuuste metalen body met een prachtige retrolook. De buttons en instelwielen zijn groot en degelijk, bedoeld voor intensief gebruik. Ze zijn helaas niet stof- en spatwaterdicht. Jammer, want qua ontwerp is de camera ideaal voor straatfotografie.Bij de introductie van het systeem lanceerde Fujifilm drie lichtsterke objectieven. Drie vaste brandpunten van rond de 600 euro: 18 mm F 2,0, 35 mm F 1,4 en de 60 mm F 2,4 macro. Door de verlengingsfactor van 1,5 zijn het omgerekend een milde groothoek, een lichtsterk standaardobjectief en een klassiek portretobjectief. Later dit jaar staan er nog een 14 mm groothoek en een 18-72 mm zoom gepland. Op alle objectieven zit naast de gebruikelijke scherpstelring ook een diafragma-instelling. Dat is vooral heel fijn als je snel wilt schakelen tussen veel of juist weinig scherptediepte.

Het hart van de camera is een bijzondere cmos-sensor. Normaal gesproken stopt een fabrikant een anti-aliasing-filter voor de beeldsensor om moiré-fouten te voorkomen. Nadeel is dat de opnamen wat minder scherp worden. De sensor van de XPro-1 heeft een onregelmatige RGB-kleurgevoeligheid, wat hem minder gevoelig maakt voor moiré. De camera heeft geen filter meer nodig, dus krijg je scherpere plaatjes. Een andere bijzondere feature is de keuze tussen optische en elektronische zoeker. Het voordeel van de optische zoeker is overduidelijk. Hij is helder en laat je compositie zien zonder vertraging. Maar door de parallaxverschillen (het is een meetzoekercamera en geen reflex) zie je niet precies wat er op je geheugenkaart komt. Bij de elektronische zoeker zie je dat wel, maar deze is helaas wat langzaam en bevriest het beeld even als je met de autofocus scherpstelt. De X-Pro1 is geen typische systeemcamera. Het meetzoekerconcept maakt hem geschikt voor een heel specifieke doelgroep. Met name straatfotografen kunnen er snel en vooral onopvallend mee fotograferen zonder met hun grote dikke reflexen op te vallen in het straatbeeld. De camera is niet klein gebouwd. Voorop staat het leveren van prestaties. Die belofte lost de camera in. Voor een stevige prijs, dat dan weer wel.

goede beeldkwaliteit
mooi retrodesign
full hd-video met 24bps