Review: Fujifilm X-Pro3

10 januari 2020, 08:56

De populaire meetzoeker-achtige Fujifilm X-Pro2 krijgt met de X-Pro3 een opvolger die de tongen losmaakt. Fujifilm schotelt ons een camera voor die de ervaring van het fotograferen vooropstelt. Hoe geslaagd is die keuze?

Iedereen had verwacht dat de X-Pro3 een evolutie van de X-Pro2 zou zijn, met wat extra power, wat nieuwe functies en hier en daar een andere knop. Dat is deze camera óók, maar daarover verderop meer. Want er is een olifant in de kamer, zoals de Engelsen dat zo aardig zeggen: deze X-Pro3 heeft geen lcd-scherm aan de achterzijde waarop je de geschoten beelden kunt bekijken. Nou ja, dat scherm ís er wél, maar verborgen. Als je het wilt gebruiken, moet je het openklappen, wat enkel naar onderen kan.

Juist het ‘ontbrekende’ scherm definieert deze camera. Fujifilm heeft het gebruikelijke scherm opzettelijk weggelaten, om te laten zien dat fotograferen in het moment veel fijner is dan foto’s maken en tussendoor steeds op je scherm kijken of ze gelukt zijn. Zodoende probeert Fujifilm ons weer te laten focussen op de fotografie zelf, op de ervaring. Kortom: met deze X-Pro3 fotografeer je in het moment. Mindfulness, maar dan op fotografiegebied.

Moedige keuze

De X-Pro-modellen zijn altijd al meetzoeker-stijl-camera’s geweest, spiritueel gebaseerd op de klassieke Leica waarmee je snel, onopvallend, intuïtief én met het linkeroog in de werkelijkheid fotografeert. Camera’s voor de straat, voor het ‘candid’-moment. Met deze derde X-Pro3 probeert Fujifilm die ervaring nóg puurder te maken. Een moedige keuze, want dit zal ook veel fotografen afschrikken en naar de X-T3 of de concurrent sturen.

Er zijn natuurlijk nog meer veranderingen die de X-Pro3 onderscheiden van z’n voorganger. Waaronder de Back-Side Illuminated X-Trans-sensor van aps-c-formaat met 26,1 megapixel en de X-Processor 4 die je eveneens in de X-T3 vindt. Ook in deze X-Pro3 produceert die prachtige beelden met een groot dynamisch bereik. Uiteraard zijn eveneens de bekende filmsimulaties ingebouwd waar Fujifilm bekend om staat. Daar zitten echt pareltjes tussen, waardoor je zonder veel moeite de meest prachtige, sfeervolle foto’s maakt. Ook qua uiterlijk lijkt deze X-Pro3 een klassieke camera, met de verfijnde draaiwielen op de bovenkant. Die bovenkant en de onderzijde zijn overigens gemaakt van ultrahard en duurzaam titanium. Deze Fujifilm krijg je dus niet zomaar kapot. De hybride (zowel optische als elektronische) zoeker is erg prettig, evenals het schakelen tussen beide opties.

Deze X-Pro3 laat zien dat Fujifilm niet bang is voor experimenten. Vanbinnen (en vanbuiten) is het een zeer capabele camera en een logische evolutie in de X-Pro-lijn. Het ontbreken van het gebruikelijke scherm aan de achterzijde maakt deze X-Pro3 tot een gedurfde camera die focust op de pure fotografie-ervaring. Geen allemansvriend, maar een individualistisch stuk techniek.

Bekijk voorbeeldfoto’s op www.zoom.nl

Pure fotografie-ervaring
Mooi en degelijk