Review: Kodak PixPro SP360 Action Camera

16 maart 2015, 16:00

We kennen allemaal de GoPro camera’s. Deze ontketenden een ware hype want als camerafabrikant moet je wel een action cam hebben om erbij te horen. Zelfs Kodak (ja, van de fotorolletjes) doet mee en kwam met deze PixPro SP360. Wij testen deze action cam.

Wat direct opvalt bij het uitpakken van de doos zijn de vreemde vorm van deze camera én de enorme hoeveelheid accessoires die je bij deze camera krijgt. Om te beginnen bij de vreemde vorm: de Kodak PixPro SP360 is een vierkant blokje met daarop een enorme lens als een soort oog. Deze lens heeft een beeldhoek van maar liefst 214 graden! Daarmee kun je helemaal rondom beeld opnemen, de zogenoemde 360 graden viewingrange. In vergelijking met de grote concurrent de GoPro is dat beduidend meer. De GoPro heeft een beeldhoek van ‘maar’ 170 graden. Wij testen eerder 8 verschillende actioncamera’s.

Blokje

Verder is het ‘blokje’ functioneel uitgevoerd. Op één kant zit een klein zwart-wit lcd-scherm waarop je ziet in welke modus je zit en wat je batterijvermogen is. Een tweede kant is ingeruimd voor nfc, waarmee je met je Android smartphone met nfc alleen tegen de PixPro SP360 hoeft te tikken en de camera en app maken direct contact. We hebben dit uitgeprobeerd en dit werkt erg snel. Mocht je geen nfc hebben, kun je via wifi contact maken met de camera. Zo kun je smartphone als extern beeldscherm gebruiken om te zien wat je precies fotografeert of filmt. Aan de derde kant zit een klepje waarachter je je micro-sd kaartje in kwijt kunt. Ook zijn er twee aansluitingen voor je micro hdmi en micro usb kabel. Verder zit er een aansluitmogelijkheid voor de vele accessoires.

Accessoires

Want veel accessoires krijg je. Wij testten het Extreme Pack, waarbij je de meeste accessoires krijgt. Je hebt ook kleinere pakketten, zoals een Explorer Pack en een Aqua Sport Pack. De camera is niet automatisch waterdicht. Deze behuizing zit er in het Extreme pack bij. Verder nog een standaard behuizing en meerdere bevestigingen zodat je bij bijna elke sport je PixPro SP360 mee kunt nemen. Zelf vonden we sommige bevestigingen niet heel stabiel dus hebben we die voor de zekerheid vast geplakt met duct tape. Kodak zelf geeft ook aan dat deze SP360 meer een familie-activiteit camera is, dus niet voor de ruige sporten, al is hij daar wel op gebouwd. Nog een leukigheid, je krijgt er maar liefst twee lensdoppen bij. Want hoe vaak verlies je die?! Al met al zijn die accessoires wel een fijne bijkomstigheid. Want investeer je eenmaal in een GoPro, dan moet je dit soort mounts nog extra loskopen, wil je de camera bijvoorbeeld goed op je fiets kunnen zetten.

Dit zijn alle accessoires die je bij de Extreme Pack krijgt. De andere pakketten Explorer en Aqua zijn iets minder uitgebreid en dus ook iets goedkoper.

Kwaliteit

Je krijgt er dus veel bij en de camera is met de onderwaterhuizing dus ook waterdicht maar hoe is de beeldkwaliteit? Het is eerst even oefenen om te werken met het 360 graden beeld. De beelden worden namelijk op 1400 bij 1400 pixels in een vierkant geschoten en worden daarna omgezet naar 360 graden. Dat geeft vervorming en rare uitgetrokken lichamen of gebouwen als je verkeerd in het beeld staat. Maar als je door hebt hoe het werkt, kun je daar ook je voordeel mee doen. In de Extractie modus krijg je zoals gezegd een extractie uit het beeld. Je bent de 360 graden kwijt maar hebt een meer fisheye beeld zoals we gewend zijn van de GoPro. De lens is aardig lichtsterk met F2,8. En de beelden die wij hebben gemaakt, kort op het longboard op een zonnige dag waren leuk genoeg om verder mee te experimenteren. Het geeft duidelijk beeld en de overgang van zonnig naar schaduw pakte de camera goed op. Het geeft ontzettend veel creatieve mogelijkheden.

Op het longboard op een zonnige dag

Veel meer mogelijkheden

En als je de beelden geschoten hebt, ben je nog niet klaar. Dat is volgens ons het leuke van deze Kodak PixPro SP360, je kunt de beelden in verschillende mogelijkheden afspelen. Als je bij het opnemen hebt gekozen voor een Panorama-view kun je dat uiteraard in de nabewerking nog laten afspelen als een Koepel. En dat zijn echt leuke uitgangspunten. Bij een Koepel heb je het idee dat je midden in het beeld zit, grappig als je weet dat de Virtual Reality headsets steeds dichterbij komen.

In de Uitvouwmodus kun je na het opnemen van de video nog op verschillende manier afspelen én opnieuw opnemen.

Nadeel

Eén nadeel van het opslaan van de video in een ander formaat, dat doe je via de desktop software. Naast dat die er erg verouderd uitziet moet je bij het exporteren naar een andere modus de video één op één overnemen. Dat betekent dat je een video opneemt van de andere video. Naast dat het lang duurt (als je 10 minuten gefilmd hebt in Panorama moet je ook 10 minuten wachten om het op te nemen in de Koepel-modus) verlies je ook kwaliteit. En dat is jammer!

Hetzelfde filmpje op twee manieren afgespeeld, als Panorama en Globaal.

De Kodak PixPro SP360 is een leuke, veelzijdige actioncam. Met de enorme hoeveelheid accessoires kun je de camera voor heel veel mogelijkheden gebruiken en dat vinden wij een enorme plus. De 360 graden kijkrichting is iets waar je mee moet oefenen maar als je het onder de knie krijgt kun je hele unieke beelden maken. De camera is niet goedkoop met €359,- dus dat zou het heroverwegen nog even waard zijn. Hoe veel is die 360 graden je waard?

360 graden beeldhoek
wifi en nfc
veel accessoires