Review: Nikon 1 AW1

29 oktober 2013, 09:53

Voor onderwaterfotografie stellen all weather compactcamera’s vaak teleur terwijl onderwaterbehuizingen onhandig en prijzig zijn. Nikon komt nu met de allereerste waterdichte systeemcamera Nikon 1 AW1.

Robuuste systeemcamera

Wie onder water wil fotograferen, heeft tot nu toe de keus uit een waterdichte all weather compactcamera en een onderwaterbehuizing. De all weather compactcamera’s stellen vaak teleur vanwege hun kleine lensjes en sensoren. Terwijl onderwaterbehuizingen duur zijn en de camera’s een stuk groter en daardoor soms onhandig maken.
Dat kan anders en vooral beter, dacht Nikon en ontwierp de allereerste waterdichte systeemcamera, een revolutionair concept. De Nikon 1 AW1 blijft het doen tot vijftien meter onder water en op skivakantie met -10 graden vorst. Laat je ‘m per ongeluk twee meter omlaag vallen tijdens een bergwandeling, dan is er geen man overboord; hij is er gewoon op gebouwd. Het hoeft allemaal niet zo extreem natuurlijk. Wie op straat fotografeert in de stromende regen, zal net zo blij zijn met de Nikon.

Uitstraling

De uitstraling van de body, de interface en de sensor zijn erg geleend van de Nikon 1 middenklasser: de Nikon 1 J3. De draaiknop boven op de body ontbreekt, waarschijnlijk voor de waterdichtheid. Van belichtingsmethode wisselen of gemaakte foto’s weergeven, gaat via één van de menuknoppen achterop. Diafragama- of sluitertijdvoorkeuze kan gelukkig ook, al moet je daarvoor wat dieper in het menu duiken. De camera heeft een speciale actiecontroleknop. Als je die indrukt, kun je de camera door ‘m te kantelen beperkt maar wel snel instellen. Dat lukt ook onder water of met handschoenen aan.
De cameraklepjes zijn dubbel gezekerd, zodat hij niet volloopt met water als je de accu hebt opgeladen. Body en objectief hebben een speciale waterafdichting met o-ringen. Dat voel je als je de twee beschikbare waterdichte objectieven op de body klikt. Het gaat stroef, maar voelt zeker. De uitgebreide testen onder water lieten dan ook geen enkele druppel in de body zien. Je kunt uiteraard ook niet-waterdichte Nikon 1 objectieven op de body plaatsen, maar dan zul je elk contact met water moeten vermijden.

Gps

De Nikon 1 AW1 vertelt je waar je bent en dat is voor fotoreizigers goed nieuws. Een gps, hoogte- en dieptemeter geven achteraf waardevolle informatie over waar je die foto hebt gemaakt. De gps werkte erg nauwkeurig, over de prestaties van de hoogtemeter waren we minder te spreken. De virtuele horizon op de display is heel fijn om een scheve horizon te vermijden.
De Nikon 1 serie maakt voor een systeemcamera gebruik van een relatief kleine Nikon CX sensor met verlengingsfactor 2,7. De beeldkwaliteit is daarmee niet optimaal. Maar de ongevoeligheid voor weer en wind geeft deze systeemcamera absoluut een paar extra punten.

Praktijktest

De ultieme test voor een robuuste waterdichte reiscamera is natuurlijk gewoon in het veld. Dus namen we de Nikon 1 AW1 drie weken mee naar Vietnam, midden in het regenseizoen. Een periode waar tyfoons en overstromingen vaak voorkomen. Urenlang van dat soort regenbuien zijn al een aanslag op een normale camera in een niet waterdichte fototas. En fotograferen zonder extra bescherming is dan met een traditionele camera gewoon funest, rijp voor de sloop. Deze Nikon was juist in haar element.
De Nikon 1 AW1 ging gewoon zonder bescherming stoer mee de branding in van de zuid Chinese zee. Maakte de overstroming van Hoi An mee en verdween even in een modderpoel bij Hue. We konden niet alleen tijdens die momenten gewoon door blijven fotograferen. Maar maakten de camera daarna gewoon even schoon door een simpele maar doeltreffende afspoelbeurt onder de douche.
Wat we in de praktijk wel misten aan de camera is een stevige handgreep. De AW1 heeft een mooi minimalistisch design. Maar in de branding of onder water zou een iets forsere handgreep erg fijn zijn. Zodat de camera niet zomaar uit je handen glipt. Ook zou het scherm wat ons betreft, vooral bij zonnige omstandigheden, wat contrastrijker mogen zijn. Dan kun je niet alleen beter je compositie bepalen, maar ook de menu’s beter bekijken en instellen. Met die aanpassingen zou het daarna voor de avontuurlijke fotoreiziger wel eens de ideale reiscamera kunnen zijn.

all weather camera met verwisselbare objectieven
waterdicht, schokproof en vorstbestendig
gps