Review: Nikon 1 V1

25 oktober 2011, 16:14

Het was al een tijdje wachten op belangrijk nieuws van Nikon. Bijna iedereen was ze immers al voorgegaan met het uitbrengen van systeemcamera’s; compacte camera’s met verwisselbare objectieven. Dat de verwachtingen voor de nieuwe serie Nikon camera’s daardoor erg hoog gespannen waren was duidelijk.

Nikon kwam niet met één maar met twee nieuwe systeemcamera’s; de Nikon 1 J1 en de Nikon 1 V1. De J1 is bedoeld voor de beginnende gebruiker, terwijl de V1 wat meer technische mogelijkheden en een elektronische zoeker biedt. Beide camera’s delen de nieuwe Nikon 1 objectiefvatting en het net zo spiksplinternieuwe CX formaat sensor.

Tegelijkertijd met de nieuwe Nikon systeemcamera’s introduceerde het merk vier nieuwe objectieven met de nieuwe Nikon 1 lensvatting. De 1 NIKKOR VR 10-30mm kitlens, het lichtsterk 1 NIKKOR 10mm f 2,8 pancake objectief en twee zoomlenzen: 1 NIKKOR VR 30-110mm en 1 NIKKOR VR 10-100mm. Dat laatste objectief is geoptimaliseerd voor filmopnames door het hebben van zowel een snelle als een langzame motorgestuurde zoomfunctie. Alle drie de zoomobjectieven zijn voorzien van vibratiereductie. Waardoor je zowel bij het schieten van foto’s als het maken van video’s scherpere resultaten krijgt onder slechte lichtomstandigheden. Omdat de zoomobjectieven ook stille autofocusmotoren hebben geeft dat een veel rustiger geluidsbeeld bij je video’s.

De maat van de sensor in het nieuwe systeem is relatief klein, en dat wekte bij de introductie nogal wat verbazing. Waar Sony een aps-c en dus een flinke maat sensor in hun systeemcamera’s stopt, monteert Olympus en Panasonic een micro 4/3 exemplaar in hun camera’s die iets kleiner dan de aps-c sensor is. Nikon’s CX sensormaat van hun nieuwe systeemcamera is echt een flink stuk kleiner, wat een verlengingsfactor van 2,7 oplevert. Kleine sensoren hebben twee nadelen. De eerste is dat er relatief meer ruis in je opnames zit als je bij hogere gevoeligheden schiet. De andere is dat je veel scherptediepte hebt bij je opnames. Dat is erg handig bij vakantievideo’s en kiekjes waar je waarschijnlijk graag alles van voor tot achter scherp wilt hebben. Maar voor de echt creatieve opnames is het juist erg fijn om een beperkte scherptediepte te hebben. Waardoor je scherpe onderwerp extra veel aandacht krijgt tussen de onscherpe voor- en achtergrond.

Gadgets

De Nikon V1 heeft een paar leuke gadgets aan boord. Zoals de bewegingssnapshot waar de camera een kleine slow motion filmclip combineert met een afsluitende foto en begeleidende muziek. Maar ook de slimme fotoselectie geeft voor beginners prima resultaten. Er worden dan heel snel na elkaar maar liefst 20 opnames geschoten waar de vijf scherpste op je geheugenkaart worden bewaard.

Body

De Nikon 1 V1 ligt erg lekker in de hand. Een solide body, en dat is zeker te danken aan de mooie magnesium behuizing. De bediening is met maar een paar knoppen op de body en de makkelijk te begrijpen interface in het menu eenvoudig te gebruiken voor de fotograaf die een compactcamera gewend is. Wie meer uit de camera wil halen en snel naar bijvoorbeeld diafragma- of sluitertijdvoorkeuze wil schakelen zal wat dieper de menu’s in moeten duiken. En dat is voor een camera in deze prijsklasse toch wat jammer. Nikon heeft heel wijs de resolutie van deze serie camera’s beperkt tot 10 megapixels. De camera presteert daardoor ondanks de kleine sensor verbazend goed, ook tot gevoeligheden van 800 iso. Als je niet voor Jpeg kiest, maar zelf de raw bestanden die uit de camera komen verwerkt achter je computer pers je er zelfs nog even wat meer details uit.

mooi gebouwde body
beeldstabilisatie in kitlens
contrast en fasedetectie autofocus